FNLI wil duidelijkheid kabinet over invoering Nutri-Score


Nutri-Score vanaf 1 januari 2024 ook terug te vinden op alle huismerkproducten van supermarkten

Actie – De belangenorganisatie voor de levensmiddelenindustrie, de FNLI, wil dat haar leden zo snel mogelijk over kunnen gaan tot het gebruik van het logo en roept de overheid daarom op om snel met een concrete en definitieve introductiedatum te komen.

In 2019 werd Nutri-Score door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) uitgekozen als het best beschikbare voedselkeuzelogo. De betrokken partijen hebben toentertijd afgesproken dat Nutri-Score medio 2021 zou worden ingevoerd in Nederland. Dat is nog niet gebeurd omdat de evaluatie van het algoritme dat aan het logo ten grondslag ligt vertraging heeft opgelopen.

Het uitgangspunt van de FNLI en de betrokken gezondheidsorganisaties bij de keuze voor Nutri-Score als voedselkeuzelogo is geweest dat het algoritme erachter in lijn moet worden gebracht met de voedingsrichtlijnen. Onder die uitdrukkelijke voorwaarde heeft de FNLI dit besluit omarmd. Het voedselkeuzelogo moet verwarring bij de consument te voorkomen.

Evaluatie vertraagd

De FNLI heeft altijd toegezegd de evaluatie door een internationale wetenschappelijke commissie en het besluit van de staatssecretaris af te wachten, voordat producenten Nutri-score kunnen gaan gebruiken. Supermarkten, catering en horeca hebben dat eveneens gedaan. Die evaluatie heeft, onder andere door de coronacrisis, vertraging opgelopen. Er is begrip voor die situatie, maar niet voor het feit dat er nog altijd geen zicht is op een datum voor een officiële introductie.

Ook de activiteiten van sommige partijen in de markt om, vooruitlopend op de beslissing, alvast te starten met de introductie, zijn tegen het zere been van de partijen die zich houden aan de gemaakte afspraken.

Duidelijkheid

Veel voedingsmiddelenproducenten staan in de startblokken om Nutri-Score te introduceren. Er is dus behoefte aan duidelijkheid op korte termijn. De FNLI roept daarom het ministerie van VWS op om zo snel mogelijk met een concrete en definitieve datum voor de officiële introductie te komen.

Bron: FNLI/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht


Leo catering lanceert lifestyle visie met Mind&Health

Catering - Leo catering start met lifestyle visie, waarbij het streven naar een integraal gezonde levensstijl centraal staat. Leo catering is van mening dat het als cateraar meer kan bijdragen aan vitaliteit dan alleen met voeding en heeft daarvoor een partnership gesloten met Mind&Health.  

Lees bericht

FHC Formulebeheer viert landelijke meewerkdag

Formulenieuws - FHC Formulebeheer, de franchisegever van de cafetariaformules Family, Foodmaster en het scholencateringconcept VITAL, heeft haar landelijke meewerkdag gehouden. Vanuit het hoofdkantoor, van inkoop tot marketing, hebben alle medewerkers van FHC Formulebeheer zich een dag lang ingezet bij diverse vestigingen door heel het land.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid