Omzet cafetaria’s in maand oktober 2,4% lager


Eetwinkel Lossez heeft nu zitplaatsen binnen en een buitenterras

Analyse - In oktober is de omzet met 2,4% teruggelopen ten opzichte van de omzet in september. Vooral de kassatransacties hebben hieraan bijgedragen met een daling van 5,6%, terwijl de online transacties weer zijn gegroeid met 7,3%.

Dit blijkt uit verzamelde gegevens via de kassadata van NTF, op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online. De cijfers geven aan dat de groei van januari tot en met oktober met 7,3% lager ligt dan de groei van januari tot en met september van 8,4%. Verder laten de gegevens zien dat vooral kassatransacties zijn teruggezakt van 7,7% naar 6,3%, waar de online transacties stabiel op een plus van 8,8% zijn blijven staan.

Alcoholische dranken en ijs verliezen positie

Friet, saus en snacks staan over de eerste 10 maanden van 2023 op 8,5%, hoger dan het totaal van 7,3% t/m oktober. Dranken en vooral alcoholische dranken blijven achter evenals tussendoortjes, met name ijs die allemaal blijven hangen op +2% tot +3%. Maaltijden doen het minstens net zo goed als friet, saus en snacks.

Binnen de friet, snacks en saus, zijn het vooral friet en snacks die de omzet vooruit helpen. Snacks blijven met een groei van 7% enigszins achter, en dit geldt nog sterker voor de hamburger, de frikadel en de kroket, allen met plus van 3% tot 4%.

Prijzen stijgen harder dan de omzet

Volumematig betekent de ontwikkeling een lichte min, omdat de prijzen gemiddeld harder omhoog gaan. En dit is ook de reden van een relatief betere omzetontwikkeling voor friet dan voor snacks omdat friet meer in prijs is verhoogd.

Thuisbezorging telt zwaarder

Voor de komende maanden (november t/m januari) wordt thuisbezorging relatief belangrijker in het omzetplaatje. Namelijk van gemiddeld max. 25% naar max. 30%. En daarmee komt de omzetdruk nog meer in het weekend te liggen omdat de omzet van thuisbezorging nog sterker op de vrijdag t/m de zondag leunt. Online wordt 64% van de omzet op deze 3 dagen gerealiseerd. Terwijl voor de kassa dit 58% is (voor friet, saus en snacks).

Verantwoording

Per maand worden alle transacties van het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2021 tot en met oktober 2023.  De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.

Bron: More2Market/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Kwalitaria trakteert Voedselbankklanten op gratis friet

Formulenieuws - Ter ere van haar 35-jarig jubileum deelt cafetariaformule Kwalitaria samen met frietproducent Aviko gratis verse friet uit aan klanten van de Voedselbank in Den Haag, Rotterdam, Tilburg en Arnhem. Met het initiatief willen beide partijen gezinnen een moment van ontspanning en plezier bieden in een tijd waarin veel huishoudens het financieel moeilijk hebben.

Lees bericht


Cas & Kas, GRO en Snackwize bundelen krachten in Snackwise Collective

Samenwerking – Met de opening van een nieuwe snackfabriek in Nieuw-Vennep zetten drie vernieuwende spelers uit de voedingsmiddelenindustrie een opvallende stap richting de toekomst van snackproductie. Cas & Kas, GRO en Snackwize slaan de handen ineen en beginnen onder de naam Snackwise Collective, een samenwerkingsverband dat inzet op smaakvolle én duurzame snacks.

Lees bericht


Huismerken winnen verder terrein in de foodservice

Onderzoek - Huismerken zijn bezig aan een stille opmars binnen de Nederlandse foodservice. Niet alleen in de keuken, maar steeds vaker ook zichtbaar aan de voorkant van het horecabedrijf. Uit de meest recente editie van de GROUP7 Professional Community Scan blijkt dat inmiddels 28% van de horecaondernemers, cateraars en instellingen huismerkproducten inzet die direct zichtbaar zijn voor de gast.

Lees bericht

Rewind lanceert maïschips met 9-volt batterijsmaak

Introductie - Het nieuwe snackmerk Rewind verrast met misschien wel de meest nostalgische snack ooit: maïschips met de smaak van een 9-volt batterij. Geïnspireerd op de kinderlijke drang om je tong tegen een batterij te drukken, lanceert Rewind een limited edition chipsvariant met een prikkelende, metaalachtige smaak.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid