Omzet cafetaria’s in maand oktober 2,4% lager
_1024_768_90.jpg)
Analyse - In oktober is de omzet met 2,4% teruggelopen ten opzichte van de omzet in september. Vooral de kassatransacties hebben hieraan bijgedragen met een daling van 5,6%, terwijl de online transacties weer zijn gegroeid met 7,3%.
Dit blijkt uit verzamelde gegevens via de kassadata van NTF, op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online. De cijfers geven aan dat de groei van januari tot en met oktober met 7,3% lager ligt dan de groei van januari tot en met september van 8,4%. Verder laten de gegevens zien dat vooral kassatransacties zijn teruggezakt van 7,7% naar 6,3%, waar de online transacties stabiel op een plus van 8,8% zijn blijven staan.
Alcoholische dranken en ijs verliezen positie
Friet, saus en snacks staan over de eerste 10 maanden van 2023 op 8,5%, hoger dan het totaal van 7,3% t/m oktober. Dranken en vooral alcoholische dranken blijven achter evenals tussendoortjes, met name ijs die allemaal blijven hangen op +2% tot +3%. Maaltijden doen het minstens net zo goed als friet, saus en snacks.
Binnen de friet, snacks en saus, zijn het vooral friet en snacks die de omzet vooruit helpen. Snacks blijven met een groei van 7% enigszins achter, en dit geldt nog sterker voor de hamburger, de frikadel en de kroket, allen met plus van 3% tot 4%.
Prijzen stijgen harder dan de omzet
Volumematig betekent de ontwikkeling een lichte min, omdat de prijzen gemiddeld harder omhoog gaan. En dit is ook de reden van een relatief betere omzetontwikkeling voor friet dan voor snacks omdat friet meer in prijs is verhoogd.
Thuisbezorging telt zwaarder
Voor de komende maanden (november t/m januari) wordt thuisbezorging relatief belangrijker in het omzetplaatje. Namelijk van gemiddeld max. 25% naar max. 30%. En daarmee komt de omzetdruk nog meer in het weekend te liggen omdat de omzet van thuisbezorging nog sterker op de vrijdag t/m de zondag leunt. Online wordt 64% van de omzet op deze 3 dagen gerealiseerd. Terwijl voor de kassa dit 58% is (voor friet, saus en snacks).
Verantwoording
Per maand worden alle transacties van het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2021 tot en met oktober 2023. De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.
Bron: More2Market/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Frans van Rooij vertrekt als directeur ProFri
Persoonlijk – Frans van Rooij, directeur van branchevereniging ProFri, heeft tijdens de algemene ledenvergadering van de vereniging voor professionele frituurders, bekendgemaakt dat hij al zijn functies neerlegt. Een opvolger is nog niet gevonden.
Lees berichtCafetariaomzet 8,4% hoger in 2023 vooral door online
Analyse - De omzetontwikkeling van de cafetaria’s is tot en met september van dit jaar met 8,4% gestegen ten opzichte van vorig jaar. De groei werd vooral gerealiseerd door online dat met 10,5% toenam, veel sneller dan de7,7% groei via de kassa van het cafetariabedrijf werd gehaald. Het aandeel online kwam hierdoor uit op 25%, dat wil zeggen dat nog een derde...
Lees berichtHagu Horeca Groothandel in Best failliet
Faillissement - Hagu Horeca Groothandel in Best is door de rechtbank in Den Bosch failliet verklaard. De groothandel kon de betalingen bij leveranciers niet langer voldoen. Of de groothandel nog een doorstart gaat maken is niet bekend.
Lees berichtEetwinkel Selissen in Boxtel krijgt keurmerk Goed Gefrituurd
Cafetaria - Het vak- en bakmanschap van Eetwinkel Selissen in Boxtel is bekroond met het keurmerk Goed Gefrituurd van brancheorganisatie ProFri, de vakvereniging voor professionele frituurders. Onderneemster Jorien van der Pasch (34) kreeg het bijbehorende gevelschildje voor uitblinkend vakmanschap overhandigd door ProFri-directeur Frans van Rooij.
Lees berichtGroei cafetariasector in eerste half jaar stabiel op ruim 11%
Analyse – De groei van de Nederlandse cafetaria blijft tot en met juni dit jaar op 11 procent. Dit blijkt uit verzamelde gegevens via de kassadata van NTF, op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online.
Lees berichtThuisbezorgd.nl brengt Nederlandse snackmarkt in kaart
Analyse – Nederland eet het liefst gefrituurde snacks en friet op zondag en de frikandel is de populairste snack. Maar regionaal zijn er verschillen. Dit blijkt uit de verzamelde gegevens van bezorgdienst Thuisbezorgd.nl, die op de Internationale dag van de friet, de Nederlandse snackmarkt in kaart heeft gebracht aan de hand van de gegevens van zo’n 5000 snackbars.
Lees bericht