Omzet detailhandel plust met ruim 3 procent in 2019


Marktcijfers - In 2019 heeft de detailhandel 3,4 procent meer omgezet dan in het jaar 2018. Ook de verkopen (het volume) kwamen 2,5 procent hoger uit. De omzetgroei deed zich voor bij zowel de winkels in voedingsmiddelen als de winkels in non-food. Dat meldt het CBS vandaag.

Online is bijna 17 procent meer omgezet. In de maand december is de omzet met 5,1 procent gegroeid. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in december. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 3,9 procent hoger dan in december 2018.

De detailhandel realiseerde in 2019, net als in 2018, een omzetstijging van 3,4 procent. Dat is de op één na hoogste omzetgroei na 2006. In 2017 was de omzetgroei 4,2 procent. In 2019 lag de omzet van de detailhandel 8,7 procent hoger dan voor de crisis. De omzet van de non-foodwinkels was echter nog wel 10 procent lager dan in 2008. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen lag 20 procent hoger.

Foodwinkels plussen ‘slechts’ 1%

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben, volgens de cijfers van het CBS vorig jaar 1,3 procent meer omgezet dan in 2018, bij een gelijkblijvend volume. Supermarkten zetten 1,6 procent meer om, terwijl de omzet van de speciaalzaken met 0,9 procent kromp. Ook het volume was bij de supermarkten hoger dan in 2018 en bij de speciaalzaken lager.

Non-foodsector bijna 3 % hoger

De omzet van de winkels in non-food groeide in 2019 met 2,9 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,1 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de drogisterijen en de winkels in consumentenelektronica en witgoed behaalden meer omzet dan in 2018. De omzet van de kledingwinkels bleef nagenoeg gelijk. De winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in recreatie-artikelen boekten een omzetverlies.

Bron: CBS

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Vertrouwen van de consument daalt opnieuw

Cijfers - Het consumentenvertrouwen is opnieuw verder gedaald. Het oordeel betreft zowel het economische klimaat als de koopbereidheid. Het consumentenvertrouwen komt in september 2019 uit op -2, zo meldt het CBS. In augustus lag dat op 0. Volgens het CBS ligt het consumentenvertrouwen met -2 wel boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-4). De hoogste stand werd in januari 2000 bereikt (36)....

Lees bericht

Horeca realiseert omzetplus van 1,5% in tweede kwartaal

Marktcijfers – In het tweede kwartaal van dit jaar is de horecaomzet met 1,5 procent gestegen ten opzichte van het vorige kwartaal. Ook het volume nam licht toe met 0,1 procent. Bij de eet- en drinkgelegenheden  kwam de omzet, volgens het CBS, 0.3 procent hoger uit. Forse stijger was de omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken. Daar nam de omzet met 4,3 procent toe...

Lees bericht

Detailhandel plust bijna 3 procent in juni

Marktcijfers - De detailhandel heeft in juni 2,8 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar, laat het CBS weten. De groei deed zich voor in zowel de food- als de non-foodwinkels. Ook het verkoop lag 2,4 procent hoger. Online werd 16,8 procent meer omgezet. De groei bij de winkels in levensmiddelen was volgens het CBS in juni laag. De winkels in...

Lees bericht

Consument betaalt fors meer voor Dagje uit

Leisure - De prijs van een dagje uit is in de afgelopen vijf jaar gemiddeld sterker gestegen dan de consumentenprijzen. Niet alleen de toegangsprijzen stegen fors, ook de prijzen voor eten end rinken stegen met bijna 12 procent ten opzichte van juli 2014. Dit meldt het CBS op basis van de meest recente cijfers over consumentenprijzen. De toegangsprijs voor musea en dierentuinen...

Lees bericht


Consumenten besteden in mei 0,5% minder aan food

Marktcijfers –Consumenten hebben in de maand mei vooral meer besteed aan duurzame goederen. De groei in dat segment nam maar liefst met 6,1 procent toe. In voedings- en genotsmiddelen daarentegen werd 0,5% minder besteed. Dat blijkt uit de cijfers van Het CBS. Consumenten gaven vooral meer uit aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten. Aan nieuwe personenauto’s hebben consumenten echter opnieuw minder besteed....

Lees bericht

Aantal faillissementen daalt in mei

Marktcijfers - Hoewel het aantal faillissementen is afgenomen, is het aantal horecabedrijven dat noodgedwongen de deuren moest sluiten in mei verhoudingsgewijs het hoogst. Dat schrijft het CBS in haar maandbericht over het aantal faillissementen in Nederland. Met 19 bedrijven minder failliet dan in april is trend redelijk vlak, net zoals de laatste jaren het geval is. In mei 2013 piekte het aantal...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid