Omzet foodservice in de lift; rendement onder druk


Als eerste foodservicebedrijf in Nederland is CIRFOOD gecertificeerd met de internationale erkenning van EcoVadis Platinum / Foto bij: Ashkan Mortezapour Photography

Foodservice - Foodservice zit in de lift. Over periode 13, week 49 t/m 52, (5 december 2022 t/m 1 januari 2023) laat de foodservicemonitor een stijging zien van 109 procent in de toelevering van eten en drinken in foodservice ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. YTD is de groei van Foodservice 36,8 procent. Echter, het rendement staat wel onder druk door stijgende inkoopprijzen.

Dit blijkt uit nieuwe cijfers & insights vanuit Foodstep, Datlinq & Food Inspiration. De segmenten horeca en leisure laten in periode 13 een groei zien van 154,5 procent, in P13 2021 was er een lichte daling van 0,1 procent. Catering laat in periode 13 een stijging van 43,8 procent zien, tegen 5,5 procent in P13 2021. Bij on-the-go is de groei eveneens stevig in periode 13, een stijging van 47,9 procent (in periode 13 2021 was de stijging 35 procent). De YTD-cijfers laten ook groei zien; horeca en leisure stegen met 40,8 procent, catering van bedrijven, onderwijs en zorg stegen met 30,9 procent en foodservice onderweg steeg met 18,7 procent.

Hogere kosten

In een toelichting zeggen Foodstep, Datlinq & Food Inspiration dat ondernemers naast hogere kosten (energiekosten, inkoopkosten, loonkosten) het afgelopen jaar ook te maken kregen met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten. “De koopkracht van consumenten ging in 2022 flink onderuit. Volgend jaar neemt de koopkracht naar verwachting wel iets toe in verband met compensatie door loongroei, de stijging van het minimumloon, het prijsplafond op energie en andere maatregelen die op Prinsjesdag zijn genomen. Maar per saldo krijgt de koopkracht in deze twee jaren flinke klappen”, aldus de onderzoekers. Dit heeft volgens hen gevolgen voor vrijetijdsbestedingen, die in tegenstelling tot uitgaven aan boodschappen en energie, worden gezien als niet-essentieel en luxe. “Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Dynata blijkt dat ‘baby boomers’ 70 procent minder uit zeggen te geven aan de bioscoop, theater, kleding, restaurants en reizen dan aan het begin van het jaar. Voor Generatie Z ligt dit percentage rond de 45 procent, stelt ABN Amro.” Een andere ontwikkeling die de onderzoekers signaleren zijn de stijgende inkoopprijzen. “Die stijgen inmiddels harder dan de verkoopprijzen in de horecasector. Het verschil tussen handelsprijs en verkoopprijs is nu -4,2 procentpunt. Dat betekent dat de rendementen aanzienlijk onder druk staan.”

Bron: Foodstep/@FoodClicks

Auteur: M.Louws

Gerelateerd nieuws

FSIN: ‘Invloed gemaksgeneraties op foodmarkt wordt groter’

Analyse - De invloed van de Gemaksgeneraties (Millennials en Generatie Z) op de foodmarkt wordt steeds groter. Het aandeel van deze twee generaties in de buitenshuis consumptie schiet omhoog. Dat blijkt uit de Foodshopper Monitor 2024 die op dinsdag door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het brunchcongres is gepresenteerd.

Lees bericht


FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

Lees bericht


Anne&Max wil 1 miljoen euro groeikapitaal ophalen

Formulenieuws - Franchiseketen Anne&Max lanceert haar eerste sharefunding campagne om 1 miljoen euro aan groeikapitaal op te halen. De opgehaalde investering gaat Anne&Max inzetten om de groei te versnellen en zich verder te ontwikkelen naar een (inter)nationale keten van ‘planeetaardige’ huiskamers.

Lees bericht


Jeroen van Vliet nieuwe country director CCEP Nederland

Personalia - Jeroen van Vliet is vanaf 1 maart 2023 de nieuwe country director Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) Nederland. Hij volgt Jaap Wassink op, die binnen de organisatie de internationale stap maakt naar de rol van group VP sales execution & route to market voor CCEP.  

Lees bericht

Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan te duur

Analyse – Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan te duur geworden. Jongeren kiezen daarom vaker voor een alternatief om uit eten te gaan, zoals het laten bezorgen van een maaltijd, of zelf koken. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een analyse van de markt.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid