Sligro ziet omzet en winst stijgen, maar ook de kosten plussen fors


De groothandel uit Veghel merkt wel dat het sentiment in Nederland en België aan het veranderen is en de bestedingen afnemen als gevolg van het economische klimaat

Groothandel - Sligro Food Group heeft in 2022 zowel de omzet als de winst ten opzichte van een jaar eerder zien toenemen. Maar ook de kosten stegen aanzienlijk, vooral door schaarste aan medewerkers en transport. Hierdoor viel de nettowinst lager uit dan verwacht.

 

Dit blijkt uit de jaarcijfers over 2022, die Sligro eerder vandaag publiceerde. De omzet van Sligro over 2022 kwam uit op 2.483 miljoen euro, een toename van 30,8 procent ten opzichte van de omzet van 1.898 miljoen euro in 2021. De nettowinst over het boekjaar 2022 bedraagt 39 miljoen, een toename van 19 miljoen (94 procent) ten opzichte van een jaar eerder. “In de loop van het eerste kwartaal van 2022 trok het herstel van onze afzetmarkten in Nederland en België steeds verder aan. In de daaropvolgende kwartalen draaiden onze klanten gelukkig weer op volle toeren, want de consument genoot van de ‘herwonnen vrijheid’ en zocht de horeca, pretparken en evenementen massaal op. Twee jaren COVID-19 heeft voor een forse verstoring in de wereldwijde supply chain gezorgd en dat effect werd versterkt door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. We kregen, net als de rest van de markt, te maken met tekorten en grote schaarste in een deel van ons assortiment”, aldus CEO Koen Slippens van Sligro.

Schaarste

Het jaar kenmerkte zich volgens hem ook door schaarste aan medewerkers en transport. “Waar in veel sectoren zoals het openbaar vervoer, de luchtvaart, de zorg en ook in de horeca, noodgedwongen gekozen werd om het aanbod in te krimpen, hebben wij er voor gekozen de continuïteit van onze dienstverlening maximaal op peil te houden. Met de inzet van koeriers en buitenlandse chauffeurs lukte het ons een zeer redelijke kwaliteit van leveren te realiseren, maar wel tegen hoge kosten.” In totaal zijn dit jaar de ‘extra’ lasten circa 12 miljoen euro voor de inzet van bijrijders en hotelovernachtingen ten behoeve van buitenlandse chauffeurs en 5 euro miljoen voor de inzet van koeriers om tekorten in regulier transport op te vangen. Een deel van de kosten heeft Sligro ten laste van het eigen resultaat moeten nemen en een deel van de prijseffecten heeft de groothandel via efficiencyslagen opgevangen of doorgegeven in de verkoopprijs aan de klanten. Slippens: “Hoewel de meeste van onze klanten die prijsstijging ook weer doorgeven in hun prijzen aan de consument, leek dat in 2022 weinig impact te hebben op de afzetvolumes, want die bleven zeer sterk.”

Bron: Sligro Food Group/@FoodClicks

Ook 2024 wordt nog een uitdagend jaar, daarna volgt herstel, volgens CEO Koen Slippens van Sligro Food Group Nederland
De zelfbedieningsgroothandel van Sligro.

Auteur: M.Louws

Gerelateerd nieuws



Groothandel Sligro ontvangt keurmerk PSO ‘Trede 2’

Groothandel – Groothandel Sligro in Veghel heeft Trede 2 verdiend van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). PSO is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO en een instrument dat inzicht geeft in de mate waarin organisaties is ingericht op sociaal ondernemen. Uit de erkenning blijkt dat Sligro meer dan gemiddeld gericht is op sociaal ondernemen en op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op...

Lees bericht




Sligro stopt met verkoop tabak per 1 juli 2024

Tabak - Groothandel Sligro stopt met de verkoop van tabak en rookwaren per 1 juli 2024. In de bezorgservicetak van het bedrijf is sprake van nog twee lopende contracten, die ook na 1 juli 2024, worden gerespecteerd, zo laat de groothandel uit Veghel bij de presentatie van de jaarcijfers weten.

Lees bericht

Sligro Food Group ziet marktaandeel groeien in turbulent jaar

Groothandel - De Sligro Food Group wist in een turbulent jaar zowel in Nederland als in België het marktaandeel te vergroten. Dat bleek bij de presentatie van de jaarcijfers van de foodservicegroothandel. “De operationele prestaties verbeterden waardoor de ebitda met € 11 miljoen toenam tot € 137 miljoen. De nettowinst over het boekjaar werd gedrukt door incidentele lasten en bedroeg over 2023 € 6 miljoen,” aldus CEO...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid