Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan te duur
Analyse – Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan te duur geworden. Jongeren kiezen daarom vaker voor een alternatief om uit eten te gaan, zoals het laten bezorgen van een maaltijd, of zelf koken. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een analyse van de markt.
Vooral generatie Z (geboren tussen 1997 en 2010) en millennials (geboren tussen 1981 en 1996) geven aan dat uit eten gaan voor hen te duur is geworden. Van generatie Z vindt 68 procent dat uit eten gaan ondertussen te duur is. Een stijging van maar liefst 29 procent ten opzichte van 2021. Onder millennials geeft 6 op de 10 aan dat eten buiten de deur te duur is, tegenover ruim 4 op de 10 in 2021. Veel horecagelegenheden hebben het afgelopen jaar de prijzen verhoogd als gevolg van stijgende inkoopprijzen, hoge energierekeningen en het personeelstekort in de branche.
Buitenshuis eten
Ondanks de gestegen prijzen in de foodbranche gaat bijna 43 procent van generatie Z nog minstens een keer per week uit eten en meer dan 18 procent eet meerdere keren per week tot elke dag buitenshuis. Bij millennials geldt dit voor respectievelijk 32 procent en 14 procent. Voor babyboomers (geboren tussen 1945 en 1955) liggen deze percentages een stuk lager: 5 procent gaat een keer per week uit eten en 1,4 procent meerdere keren per week. Jongere generaties besteden ook een veel groter deel van hun inkomen aan uit eten gaan. Generatie Z spendeert gemiddeld 44,12 euro per week aan buitenshuis eten. Bij millennials is het bedrag iets lager: 39,44 euro. Generatie X en babyboomers besteden gemiddeld respectievelijk 14,54 euro en 7,09 euro aan buitenshuis eten.
Thuisbezorging
Millennials en generatie Z wisselen uit eten gaan ook vrij gemakkelijk in voor iets anders. Zij gaan sneller dan oudere generaties op zoek naar goedkopere alternatieven, zoals thuisbezorging, kant-en-klaarmaaltijden of zelf koken. Met name thuisbezorging is onder jongere generaties populair. Van generatie Z bestelt 4 op de 10 minstens eens per week eten. Het aantal millennials dat minstens één keer per week een maaltijd laat bezorgen, is gestegen van 6 procent in 2018 naar 32 procent in 2022. In totaal zijn dit bijna twee miljoen consumenten die wekelijks een maaltijd bestellen.
Hybride consumptiegedrag
Volgens Inga Blokker, directeur van het FoodService Instituut Nederland, wijkt het eetgedrag van millennials en generatie Z wezenlijk af van dat van oudere generaties. “Eten draait voor de jongere generaties veel meer om samenzijn met vrienden en even ontsnappen aan het drukke leven. Millennials en generatie Z vertonen wat wij hybride consumptiegedrag noemen. Ze maken regelmatig verantwoorde keuzes, maar op andere momenten willen ze ‘uit de bocht vliegen’. Dit zie je niet alleen terug in de keuze voor gezond of ongezond eten, ook als het gaat om budgetten en plannen kan het alle kanten op.”
Bron: FSIN/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Festivals vaker in zee met GiG Hard Seltzer’
Festivals – Volgens de initiatiefnemers achter GiG Hard Seltzer zijn zij straks bij de meeste festivals terug te vinden. Ook de supermarkten omarmen het jonge bedrijf en zorgen voor een aanzienlijke groeispurt.
Lees berichtSchiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht