FSIN: 'Invloed gemaksgeneraties op foodmarkt wordt groter'


De Foodshopper Monitor 2024 is door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het brunchcongres gepresenteerd

Analyse - De invloed van de Gemaksgeneraties (Millennials en Generatie Z) op de foodmarkt wordt steeds groter. Het aandeel van deze twee generaties in de buitenshuis consumptie schiet omhoog. Dat blijkt uit de Foodshopper Monitor 2024 die op dinsdag door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het brunchcongres is gepresenteerd.

In 2018 was de groep Millennials en Generatie Z goed voor 50% van de buitenshuisbestedingen. In 2023 is dat percentage gegroeid naar 73% en in 2030 zal dit, volgens het FSIN, uitkomen op 79%. In 2030 behoort meer dan de helft van de volwassen bevolking in Nederland tot de Gemaksgeneraties. Het aandeel van Generatie Z neemt nog flink toe tot 2030. Elk jaar komen er een paar honderdduizend Generatie Z’ers bij. Hun invloed zal ook groter worden, mede doordat hun inkomens stijgen. Hun lifestyle transformeert de foodmarkt. Gedegen kennis van de Gemaksgeneraties is dus cruciaal voor de foodsector. Om die reden is de FSIN FoodShopper Monitor 2024 volledig gewijd aan het consumentengedrag van deze twee generaties.

Generatie Z en Millennials staan wezenlijk anders in relatie tot eten en drinken dan de meer functionele, oudere generaties. Voor de jongere generaties is eten en drinken een manier om te ontspannen; het leidt de aandacht af van hun gevoel van gejaagdheid. Gemak is een belangrijk aankoopmotief, maar genieten is het ultieme doel. Eten is voor hen sterk verbonden met emotionele beloning en ontstressen. Ook gezond eten loopt voor de Gemaksgeneraties via de radertjes gemak en indulgence. Aan deze levensstijl besteden zij een groot deel van hun inkomen. Zelfs als hun portemonnee het eigenlijk niet toelaat, houden ze via goedkopere alternatieven vast aan deze manier van leven.

CHIPS lifestyle

Het thema van de FSIN FoodShopper Monitor 2024 is het CHIPS lifestyle-model van het FSIN. CHIPS is een acroniem van convenience (gemak), health (gezondheid), indulgence (genotzucht), price (prijs) en sustainability (duurzaamheid). De levensstijl van consumenten - met name van de Gemaksgeneraties - wordt gekenmerkt door deze vijf thema’s.

Convenience

Gemaksgeneraties hebben vaak geen tijd en geen zin om te koken. Gejaagdheid en stress bepalen hun leven. Ze zijn daarom regelmatig op zoek naar oplossingen die tijd besparen. Gemak neemt een steeds belangrijkere rol in hun leven in. Health

Het belang van gezond eten is voor de Gemaksgeneraties duidelijk, zowel thuis als buitenshuis. Anderzijds hebben ze geen behoefte aan een belerend vingertje.

Indulgence

De Gemaksgeneraties balanceren tussen discipline en genieten. Regelmatig laten ze hun zelfopgelegde regels vieren. Dit veroorzaakt hybride gedrag rondom (on)gezond eten.

Price

De Gemaksgeneraties eten graag en veel buiten de deur en daaraan geven ze veel geld uit. Tegelijkertijd vindt een meerderheid van hen uit eten gaan te duur. Prijs is voor deze generaties cruciaal.

Sustainability

De Gemaksgeneraties hechten belang aan de invloed van hun eetpatroon op het milieu, maar maken daar vaak nog geen concrete keuzes in. Duurzaam consumeren wordt lastiger, naarmate dat meer vergt van het eigen handelen.

Consequenties

De grote vraag voor 2030 is in welke kanalen en concepten de Gemaksgeneraties hun behoeften gaan vervullen. Foodretail en Foodservice bieden beide opties voor de Gemaksgeneraties als zij zoeken naar directe consumptie. Wie van de twee sectoren hen het best in staat stelt hun levensstijl voort te zetten, heeft de grootste groeikansen. Voor bedrijven is het essentieel om eet- en drinkmomenten te creëren, die de emotionele honger naar genieten en beloning stillen. Het betaalbaar houden van buitenshuis genietmomentjes en gemaksoplossingen is de grote uitdaging waar de sector voor staat.

Bron: FSIN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

Lees bericht

FSIN: Duurzaamheid is ‘langetermijn-waardecreatie’

Foodservice – Duurzaamheid wordt te vaak gezien als synoniem voor milieumaatregelen, volgens het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Maar dat is het niet. Het instituut geeft daarom de voorkeur om duurzaamheid te definiëren als waardecreatie in het vinden van een evenwicht tussen economische, sociale en ecologische prestaties op de lange termijn.

Lees bericht

Swijtink (McDonald’s) en Slootweg (Bidfood) in bestuur FSIN

Benoeming - Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) heeft twee nieuwe bestuursleden benoemd in het bestuur. Het zijn Annemarie Swijtink van McDonald’s Nederland en Dick Slootweg van Bidfood. Zij vervangen de vertrokken bestuursleden Henri Froeling (Vital Food Group) en Freek van Beek (Lekkerland Nederland). Het bestuur onder leiding van voorzitter Walter Seib van HMSHost is nu weer voltallig.

Lees bericht


FSIN: ‘Nederland geeft meer geld uit aan eten en drinken’

Analyse - Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken. In 2023 groeit de foodmarkt naar een omzet €68,9 miljard; dat is een toename van 3,9%. De omzetstijging komt niet alleen door de prijsverhogingen. Consumenten eten en drinken ook vaker buiten de deur en kiezen in de supermarkt steeds meer voor luxe en gemak. Dat blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor 2023 die...

Lees bericht

Omzet foodservice in de lift; rendement onder druk

Foodservice - Foodservice zit in de lift. Over periode 13, week 49 t/m 52, (5 december 2022 t/m 1 januari 2023) laat de foodservicemonitor een stijging zien van 109 procent in de toelevering van eten en drinken in foodservice ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. YTD is de groei van Foodservice 36,8 procent. Echter, het rendement staat wel onder druk door stijgende inkoopprijzen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid