Omzet horeca plust in tweede kwartaal met 4,5%
Marktcijfers - De omzet in de horeca groeide in het tweede kwartaal van 2023 met 4,5 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Ook het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, nam toe met ruim 3 procent, laat het CBS weten. De omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 4,1 procent.
De seizoengecorrigeerde omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, steeg in het tweede kwartaal van 2023 met 5,5 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Hotels hebben groeide met 6,7 procent het hardst van alle horecasectoren. De eet- en drinkgelegenheden hebben, voor seizoen gecorrigeerd, in het tweede kwartaal 4,1 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. De omzet van de kantines en catering steeg met 6,6 procent. De cafés en de restaurants hebben respectievelijk 6,2 en 5,0 procent meer omgezet. Het volume van eet- en drinkgelegenheden nam met 2,4 procent toe. Alleen de omzet bij fastfoodrestaurants daalde met 0,3 procent.
Fors hoger
In het tweede kwartaal van 2023 was de omzet van de horeca 10,9 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2022. Vanaf het tweede kwartaal van 2021 lag de omzet van de horeca elk kwartaal (fors) hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet van kantines en cateringbedrijven groeide met ruim 17 procent. Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 9,5 procent vergeleken met het tweede kwartaal van 2022. Bij restaurants was de omzet bijna 9 procent hoger dan een jaar eerder. Cafés zetten ruim 4 procent meer om dan een jaar eerder.
Ondernemersvertrouwen
Ondanks de positieve cijfers maken horecaondernemers zich wel zorgen. Het ondernemersvertrouwen van de horeca is aan het begin van het derde kwartaal van dit jaar gedaald naar -10,8. Horecaondernemers waren zowel negatiever over het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden als over het economisch klimaat in de komende drie maanden. Dit is in lijn met andere sectoren.
Bron: CBS/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY
Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.
Lees berichtCrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden
Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.
Lees berichtUdo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN
Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.
Lees berichtCBS: inflatie stijgt naar 3,2 procent in juni
Analyse - Consumentengoederen en -diensten waren in juni 3,2 procent duurder dan een jaar eerder. Dat werd vooral veroorzaakt door de prijsstijging in tabak. In de maand mei lag de inflatie nog op 2,7 procent. Dat meldt het CBS.
Lees berichtDe Eetgemak Groep en TotaalVERS bundelen krachten
Samenwerking – Maaltijdenproducent De Eetgemak Groep en TotaalVERS, gespecialiseerd in het leveren van een totaalpakket aan eten en drinken, bundelen hun krachten. Doel van de samenwerking is de dienstverlening naar afnemers verder verbeteren.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees bericht