Omzet horeca plust in tweede kwartaal met 4,5%


Eet- en drinkgelegenheden stegen zowel in omzet als in volume in het tweede kwartaal ten opzichte van vorig kwartaal

Marktcijfers - De omzet in de horeca groeide in het tweede kwartaal van 2023 met 4,5 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Ook het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, nam toe met ruim 3 procent, laat het CBS weten. De omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 4,1 procent.

De seizoengecorrigeerde omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, steeg in het tweede kwartaal van 2023 met 5,5 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Hotels hebben groeide met 6,7 procent het hardst van alle horecasectoren. De eet- en drinkgelegenheden hebben, voor seizoen gecorrigeerd, in het tweede kwartaal 4,1 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. De omzet van de kantines en catering steeg met 6,6 procent. De cafés en de restaurants hebben respectievelijk 6,2 en 5,0 procent meer omgezet. Het volume van eet- en drinkgelegenheden nam met 2,4 procent toe. Alleen de omzet bij fastfoodrestaurants daalde met 0,3 procent.

Fors hoger

In het tweede kwartaal van 2023 was de omzet van de horeca 10,9 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2022. Vanaf het tweede kwartaal van 2021 lag de omzet van de horeca elk kwartaal (fors) hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet van kantines en cateringbedrijven groeide met ruim 17 procent. Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 9,5 procent vergeleken met het tweede kwartaal van 2022. Bij restaurants was de omzet bijna 9 procent hoger dan een jaar eerder. Cafés zetten ruim 4 procent meer om dan een jaar eerder.

Ondernemersvertrouwen

Ondanks de positieve cijfers maken horecaondernemers zich wel zorgen. Het ondernemersvertrouwen van de horeca is aan het begin van het derde kwartaal van dit jaar gedaald naar -10,8. Horecaondernemers waren zowel negatiever over het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden als over het economisch klimaat in de komende drie maanden. Dit is in lijn met andere sectoren.

Bron: CBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

FHC Formulebeheer viert landelijke meewerkdag

Formulenieuws - FHC Formulebeheer, de franchisegever van de cafetariaformules Family, Foodmaster en het scholencateringconcept VITAL, heeft haar landelijke meewerkdag gehouden. Vanuit het hoofdkantoor, van inkoop tot marketing, hebben alle medewerkers van FHC Formulebeheer zich een dag lang ingezet bij diverse vestigingen door heel het land.

Lees bericht



Oud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos

Platform - Social platform Amigos heeft drie voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken, plus een bestuurslid KHN Amsterdam. De Amigos app heeft ruim 800.000 gebruikers, maar wil verder groeien. Ook internationaal. De nieuw aangetrokken investeerders gaan daarbij helpen.

Lees bericht




Meerjarige samenwerking Quality Lodgings en Mastercard

Hotels – Quality Lodgings laat weten een meerjarige samenwerking te hebben afgesloten met Mastercard. Als verzameling van meer dan 110 onafhankelijke kwaliteitshotels in Europa voegt Quality Lodgings nieuwe reis- en culinaire ervaringen toe aan priceless.com, beschikbaar voor Mastercard-kaarthouders.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid