Omzet horeca plust in tweede kwartaal met 4,5%


Horecabedrijven blijven interessant voor pandeigenaren om te verhuren volgens NVM Makelaars

Marktcijfers - De omzet in de horeca groeide in het tweede kwartaal van 2023 met 4,5 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Ook het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, nam toe met ruim 3 procent, laat het CBS weten. De omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 4,1 procent.

De seizoengecorrigeerde omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, steeg in het tweede kwartaal van 2023 met 5,5 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Hotels hebben groeide met 6,7 procent het hardst van alle horecasectoren. De eet- en drinkgelegenheden hebben, voor seizoen gecorrigeerd, in het tweede kwartaal 4,1 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. De omzet van de kantines en catering steeg met 6,6 procent. De cafés en de restaurants hebben respectievelijk 6,2 en 5,0 procent meer omgezet. Het volume van eet- en drinkgelegenheden nam met 2,4 procent toe. Alleen de omzet bij fastfoodrestaurants daalde met 0,3 procent.

Fors hoger

In het tweede kwartaal van 2023 was de omzet van de horeca 10,9 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2022. Vanaf het tweede kwartaal van 2021 lag de omzet van de horeca elk kwartaal (fors) hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet van kantines en cateringbedrijven groeide met ruim 17 procent. Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 9,5 procent vergeleken met het tweede kwartaal van 2022. Bij restaurants was de omzet bijna 9 procent hoger dan een jaar eerder. Cafés zetten ruim 4 procent meer om dan een jaar eerder.

Ondernemersvertrouwen

Ondanks de positieve cijfers maken horecaondernemers zich wel zorgen. Het ondernemersvertrouwen van de horeca is aan het begin van het derde kwartaal van dit jaar gedaald naar -10,8. Horecaondernemers waren zowel negatiever over het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden als over het economisch klimaat in de komende drie maanden. Dit is in lijn met andere sectoren.

Bron: CBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Horecava en Wine Professional bundelen opnieuw de krachten

Vakbeurzen - Tijdens Horecava 2026 slaan Horecava en Wine Professional opnieuw de handen ineen. De grootste horecabeurs van Nederland en de vooraanstaande wijnbeurs van de Benelux presenteren samen Taste of Wine Professional met een programma dat wijn laat aansluiten bij het thema van dit jaar: Betaalbare luxe.

Lees bericht



Horecava 2026 draait om betaalbare luxe

Vakbeurzen - De komende editie van Horecava, van 12 tot en met 15 januari 2026 in RAI Amsterdam, staat voor een belangrijk deel in het teken van ‘betaalbare luxe’. De vakbeurs richt zich dit jaar vooral op hoe horecaondernemers hoogwaardige gastbeleving kunnen blijven bieden in een tijd van stijgende kosten, personeelstekorten en veranderende gastverwachtingen.

Lees bericht

Koreaanse keuken breekt definitief door

Onderzoek - Na K-pop en K-beauty is het nu K-Food dat Nederland in rap tempo verovert. De Koreaanse keuken is uitgegroeid van niche tot mainstream, volgens nieuw onderzoek van Motivaction. Uit de gegevens blijkt dat inmiddels 40% van de Nederlanders al eens een Koreaans gerecht geproefd. 10% van de mensen eet zelfs maandelijks een Koreaans gerecht.

Lees bericht



Startende horecaondernemers vaak te laat met btw-aangifte

Ondernemerschap - Startende ondernemers, waaronder veel horecabedrijven, dienen opvallend vaak hun btw-aangifte te laat in. Volgens de Belastingdienst kwam in 2024 10 procent van de btw-aangiften van alle startende ondernemers te laat binnen. Wie te laat indient of betaalt, riskeert een boete.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid