Bezorgomzet Sligro 70 tot 75% lager tijdens coronamaatregelen


De groothandel uit Veghel merkt wel dat het sentiment in Nederland en België aan het veranderen is en de bestedingen afnemen als gevolg van het economische klimaat

Groothandel – Sligro wordt hard geraakt door de coronamaatregelen. De omzet ligt momenteel zo’n 70 tot 75% lager. De groothandel uit Veghel heeft veel klanten in de Nederlandse horeca, die sinds zondagavond allemaal verplicht hun zaken hebben moeten sluiten.

Ook in België waar Sligro sinds enige tijd actief is, zijn de restaurants en cafés dicht als gevolg van de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Sligro levert daarentegen ook aan de zorg- en overheidsinstanties en daar is de omzet redelijk stabiel gebleven, zo laat Sligro weten in een bericht.

Sinds donderdag zijn ook de zelfbedieningswarenhuizen opengesteld voor consumenten. De omzet daar lag al iets hoger dan normaal. Het hamsteren in de supermarkten, zal ongetwijfeld effect hebben gehad op de aankopen in de zb-locaties. Het bedrijf geeft aan dat, door alle ontwikkelingen, de winst dit jaar fors lager zal uitvallen.

Licht positief

In navolging van het wegvallen van de bezorgomzet heeft Sligro direct een groot pakket aan maatregelen in gang gezet om de terugval in omzet, zo veel mogelijk in kostenafbouw te compenseren. In combinatie met het gebruik van steunmaatregelen die vanuit onze overheden worden geboden verwacht de groothandel uit Veghel dat in de maanden waarin de corona-maatregelen op de horeca van kracht zijn de EBITDA nog break even tot licht positief zal zijn. Als de markt herstelt zal ook de winstgevendheid van de groothandel weer verbeteren.

Sligro overlegt tevens met de met banken om tot een plan te komen waarbij ‘liquiditeit en financiering geborgd is, ook als de druk verder zou toenemen’. Daarnaast worden alle lopende investering en samenwerkingsverbanden bekeken. Voor zover deze niet direct opportuun zijn worden ze tijdelijk stopgezet. De samenwerking met Heineken wordt wel doorgezet. Verder kijkt Sligro of het vaart kan maken met de verkoop van enkel vastgoedobjecten.

(Bericht gecorrigeerd op 20-3-2020 om 9.36 uur)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht




CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid