Bezorgomzet Sligro 70 tot 75% lager tijdens coronamaatregelen


De groothandel uit Veghel merkt wel dat het sentiment in Nederland en België aan het veranderen is en de bestedingen afnemen als gevolg van het economische klimaat

Groothandel – Sligro wordt hard geraakt door de coronamaatregelen. De omzet ligt momenteel zo’n 70 tot 75% lager. De groothandel uit Veghel heeft veel klanten in de Nederlandse horeca, die sinds zondagavond allemaal verplicht hun zaken hebben moeten sluiten.

Ook in België waar Sligro sinds enige tijd actief is, zijn de restaurants en cafés dicht als gevolg van de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Sligro levert daarentegen ook aan de zorg- en overheidsinstanties en daar is de omzet redelijk stabiel gebleven, zo laat Sligro weten in een bericht.

Sinds donderdag zijn ook de zelfbedieningswarenhuizen opengesteld voor consumenten. De omzet daar lag al iets hoger dan normaal. Het hamsteren in de supermarkten, zal ongetwijfeld effect hebben gehad op de aankopen in de zb-locaties. Het bedrijf geeft aan dat, door alle ontwikkelingen, de winst dit jaar fors lager zal uitvallen.

Licht positief

In navolging van het wegvallen van de bezorgomzet heeft Sligro direct een groot pakket aan maatregelen in gang gezet om de terugval in omzet, zo veel mogelijk in kostenafbouw te compenseren. In combinatie met het gebruik van steunmaatregelen die vanuit onze overheden worden geboden verwacht de groothandel uit Veghel dat in de maanden waarin de corona-maatregelen op de horeca van kracht zijn de EBITDA nog break even tot licht positief zal zijn. Als de markt herstelt zal ook de winstgevendheid van de groothandel weer verbeteren.

Sligro overlegt tevens met de met banken om tot een plan te komen waarbij ‘liquiditeit en financiering geborgd is, ook als de druk verder zou toenemen’. Daarnaast worden alle lopende investering en samenwerkingsverbanden bekeken. Voor zover deze niet direct opportuun zijn worden ze tijdelijk stopgezet. De samenwerking met Heineken wordt wel doorgezet. Verder kijkt Sligro of het vaart kan maken met de verkoop van enkel vastgoedobjecten.

(Bericht gecorrigeerd op 20-3-2020 om 9.36 uur)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




ING gematigd positief over horeca in 2025

Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 3%, gematigd positief. Dankzij een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen geeft de consument dit jaar volgens de bank weer meer uit in de horeca dan in 2024.

Lees bericht

De Haan kiest eigen weg in food en tabak

Tankstation - De Haan Minerale Oliën (DHMO) verruilt als groothandel Lekkerland in Son voor Sligro. Ondanks de succesvolle langdurige samenwerking met Lekkerland, laat De Haan weten ervoor gekozen te hebben om per 1 februari 2025 de samenwerking aan te gaan met groothandel Sligro in Veghel. De Haan ziet Sligro de komende jaren als strategische partner die zal ondersteunen bij het doorontwikkelen...

Lees bericht



Jan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X

Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid