Omzet supers groeit in 2020 met 5,7% volgens Nielsen


Analyse - De omzet van de supermarkten in Nederland zal in 2020 met 5,7% groeien.  Voor de uitbraak van COVID-19 bedroeg de omzet van de supermarkten gemiddeld ongeveer 2,7%. Dat meldt Nielsen,  een wereldwijd opererend meet- en data-analysebedrijf, donderdag 30 april.

“In tijden van economische zorgen of recessie zou je denken dat supermarkten een negatieve invloed kunnen ondervinden - maar het is eigenlijk het omgekeerde”, aldus Hans Feenstra, Analytics Leader voor Nielsen Benelux. “Tijdens de lockdown geven consumenten meer geld uit aan boodschappen dan gewoonlijk, maar ook op de langere termijn verwachten we dat door minder horeca bezoek als gevolg van de verwachte recessie, er een verschuiving zal plaatsvinden van horeca naar supermarkten. Hierdoor is de verwachting dat zowel in 2020 als in 2021 de groei in supermarkten op een hoger niveau zal komen te liggen”.

De werkelijke supermarktomzet van week 8 tot en met 17 groei 11%, waarbij de laatste week (week 17) in totaal 17,7% op jaarbasis bedroeg. “De supermarktomzet van vorige week waren weer abnormaal, want het was twee weken na Pasen en pre-Koningsdag. Meestal zien we een hobbel van beide factoren, door het winkelpatroon na en ter voorbereiding op de feestdagen. Over het geheel genomen zien we een totaal van EUR 682 miljoen aan extra supermarktomzet als gevolg van COVID-19”, aldus Feenstra.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’

Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid