Omzetherstel horeca in 2021 gaat voor krimp bij supers zorgen
Analyse – In 2020 stijgt de omzet van supermarkten met 8 procent en van speciaalzaken met 7 procent. Van die groei hangt ongeveer 5 tot 6 procentpunt samen met de corona-uitbraak. Afhankelijk van het tijdstip waarop de horeca weer meer ruimte krijgt zal de omzet van supermarkten in 2021 met 2% en van speciaalzaken met 3% dalen.
Die voorspelling doet het ING Economisch Bureau, maar sector- en regio econoom Thijs Geijer geeft daarbij wel aan dat de onzekerheden rondom de ramingen als gevolg van de coronamaatregelen groter zijn dan gebruikelijk.
Volgens ING krijgen de verkopen in de foodretail door de lockdown in de eerste maanden van 2021 nog wel een impuls, maar krimpt de omzet over heel 2021. Dit komt omdat januari en februari voor de jaaromzet relatief wat minder zwaar wegen en het er naar uit ziet dat de ‘horeca-omzet’ daarna geleidelijk terug gaat schuiven. In algemene zin geldt wel dat hoe langer het versoepelen van coronamaatregelen op zich laat wachten, hoe langer supermarkten en speciaalzaken bovengemiddelde omzetten draaien en hoe kleiner de krimp in 2021 uitvalt.
Minder kleine boodschappentrips
De corona-uitbraak heeft tot gevolg dat klanten minder boodschappentrips maken en per bezoek meer besteden, aldus de ING-analyse. Sinds maart liggen de gemiddelde pinbedragen tussen de 15 en 20 procent boven de gebruikelijke niveaus. Zolang de kans op besmetting aanwezig blijft en veel mensen nog niet gevaccineerd zijn, zal de grotere boodschappentrip bovengemiddeld populair blijven.
Online
Online komen de omzetten in de supermarkten in 2020 uit op tussen de 5 en 6 procent. Het aantal huishoudens dat wel eens online bestelt, is flink gegroeid. Die toename leidde tot ‘besteldrukte’ bij vrijwel alle partijen. En ondanks het feit dat Albert Heijn, Jumbo en Picnic eerder geplande e-commerce investeringen naar voren hebben gehaald, had de jaar-op-jaar groei (naar schatting +50 procent in 2020) nog hoger kunnen zijn als er meer capaciteit was geweest.
Bron : @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtAlbert Heijn gaat inzet servicebalies herzien
Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees bericht‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’
Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees bericht