Online bestelde vega-snacks groeien met 24% bij Kwalitaria

Formulenieuws – Steeds vaker zijn er vegetarische snacks en gerechten te vinden o de menukaart van Kwalitaria. De cafetariaformule merkt dan ook de vraag naar alternatieven zonder vlees stijgen. In het eerste kwartaal van dit jaar, werden online 24% meer vegetarische gerechten besteld.
Volgens Kwalitaria is het totale vega aandeel bij alle 135 aangesloten ondernemingen nog klein, maar groeit dit aandeel snel. In de eerste drie maanden van dit jaar werden online ruim 24% meer vega producten besteld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral de vegetarische snacks zijn populair onder de Kwalitaria klanten en vormen het grootste aandeel (72,6%) in de vega verkoop, gevolgd door de vega burgers (20,8%).
Acties
Met acties en promoties brengt Kwalitaria haar vegetarisch assortiment regelmatig onder de aandacht. Afgelopen maart profiteerden gasten, in het kader van de Nationale Week Zonder Vlees, nog twee weken lang van korting op vegetarische producten. Volgens Kwalitaria leverde dit een stijging op van 12% in de verkoop van het vega assortiment en ook in de periode na de actie ziet de cafetariaformule de groei in zekere mate aanhouden.
Grootste stijging
Voor ondernemer Tuygun Dasdemir, eigenaar van twee Kwalitaria vestigingen in Kampen, is de eerdergenoemde actie een goede manier geweest om te laten zien dat ze óók vegetarische opties hebben. Hij realiseerde van alle Kwalitaria vestigingen de grootste percentuele stijging in de verkoop van vega tijdens de actieperiode: “Vooral onze vega bamischijf is populair, maar door de actie probeerden gasten bijvoorbeeld ook vaker een vega friet special. Wij merken echt dat steeds meer gasten bewust vragen om vega.”
Verduurzaming
De vegetarische trend past volgens Kwalitaria goed binnen de verduurzaming van de formule, wat al jaren een belangrijk thema is. Bovendien levert het een belangrijke bijdrage aan haar duurzaamheidsdoelstelling om in 2030 minstens 60% minder CO2-uitstoot te realiseren.
Bron: Kwalitaria/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Vega aandeel bij cafetariaketen Kwalitaria blijft groeien
Formulenieuws – Het aandeel vegetarische producten blijft groeien bij Kwalitaria. In 2024 werden er maar liefst 22,4% meer vega-opties besteld dan het jaar ervoor, laat de keten bij de start van Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel weten.
Lees berichtLex Marks volgt Jan Vugts op bij Victoria Trading
Benoeming – Inkooporganisatie Victoria Trading zet een nieuwe stap in haar ontwikkeling met de benoeming van Lex Marks als nieuwe Inkoopdirecteur. Marks, die de afgelopen acht jaar als Inkoopmanager bij de coöperatie werkzaam was, volgt per 1 maart aanstaande Jan Vugts op, die besloten heeft om de fakkel over te dragen.
Lees berichtKwalitaria de Clomp in Zeist Kwalitaria van het Jaar 2024
Formulenieuws – Kwalitaria de Clomp uit Zeist is uitgeroepen tot Kwalitaria van het Jaar. Dat gebeurde tijdens de jaarlijkse Ondernemersdag van de cafetariaformule. Trotse ondernemers Cau en Tuyen van Nguyen namen de trofee samen met hun twee kinderen en teamleden in ontvangst.
Lees berichtSnelle groei dit jaar van Burger Business formule
Formulenieuws - De franchiseformule Burgers Business groeit snel dit jaar en opende al een vijftal nieuwe locaties. Om de groei vast te kunnen blijven houden is de formule op zoek naar nieuwe franchisenemers.
Lees berichtStrategische partnership Yespers en FruitMasters Ingredients
Samenwerking - Ontbijtproductenmerk Yespers en FruitMasters Ingredients kondigen tijdens de Verspillingsvrije Week een strategisch partnership aan. Het gaat om de realisatie van de eerste Total Value Fabriek ter wereld waar voedselverspilling wordt verminderd en sociale impact wordt vergroot.
Lees berichtDe Groot Holland en Vocking Vleeswaren gaan samen
Samenwerking - Groot Holland en Vocking Vleeswaren gaan een samenwerking aan. Beide familiebedrijven gaan hun knowhow bundelen en samen werken aan nieuwe producten. Beide organisaties blijven als zelfstandige bedrijven actief.
Lees bericht