‘Online supermarkten nemen de bezorgmarkt over’


Online supermarkten stijgen sterk in populariteit, signaleert onderzoekbureau RouteLogic

Analyse - De populariteit voor online supermarkten is afgelopen jaar enorm gestegen. In één jaar zien de online supermarkten het zoekvolume naar hun bezorgservices 195% stijgen, terwijl de populariteit van de fysieke supermarkt met bijna 50% is gedaald. Dat blijkt uit het onderzoek naar online zoekgedrag dat het onderzoeksbureau RouteLogic heeft uitgevoerd.

Boodschappen laten bezorgen door een traditionele supermarkt als de Albert Heijn of de Jumbo is dus lang niet zo vanzelfsprekend meer. De traditionele supermarkten zullen alles op alles moeten zetten om bij te blijven in deze markt. Om vervolgens geen marktaandeel te verliezen aan de online supermarkten. De consument zoekt namelijk in Google maandelijks (veel) meer én steeds vaker naar de services van een online supermarkt, zo signaleert RouteLogic.

Online supermarkten als Picnic en Flink krijgen de voorkeur boven de bezorgservices van de traditionele supermarkten wanneer de consument op zoek gaat naar een boodschappen bezorgservice. In 2021 wonnen de online supermarkten al van de traditionele supermarkt, maar in 2022 lijkt de genadeklap gegeven te zijn. In een jaar tijd groeide het zoekvolume naar de vier grootste online supermarkten met 195%. Terwijl het zoekvolume naar de bezorgservices van de drie grootste fysieke supermarkten daalde met 46%.

Groei Flink en Getir

Opvallend is dat de populariteit voor de flitsbezorgers Flink en Getir het hardst is gestegen. Waar Flink in augustus 2021 slechts een zoekvolume van 1.000 kent, groeit dat in 2022 naar de 90.500. Woordvoerder Stefan de Bruin van Flink: “Het gaat goed met Flink in Nederland. We zijn in 40 steden actief en hebben nu 64 locaties. Meer dan twee derde van de gebruikers van flitsbezorging maakt gebruik van Flink. Daar zijn we, vanzelfsprekend, erg trots op.”

Thuisbezorgd.nl

Kunnen de traditionele supermarkten deze trend nog tegengaan, vraagt RouteLogic zich af. Zeker, want ook die blijven niet stilzitten en zijn zelf ook bezig met het ontwikkelen van bezorgservices. Zo maakte in augustus PLUS bekend dat zij als pilot van een half jaar bij vijf PLUS-supermarkten gaan samenwerken met Thuisbezorgd.nl. Als die pilot succesvol is, komt de flitsbezorgservice bij alle PLUS supermarkten beschikbaar. Albert Heijn werkte al samen met Thuisbezorgd.nl én met Deliveroo. Daarentegen vertrekt Deliveroo waarschijnlijk uit Nederland en zal Albert Heijn verder moeten gaan met alleen Thuisbezorgd. Samen met zijn concurrent PLUS.

Gorillas en Jumbo

Jumbo is samen gaan werken met de online supermarkt Gorillas. Jumbo levert inmiddels ongeveer 1.600 producten aan de flitsbezorgservice. Daarnaast opent Jumbo eind dit jaar ook zijn eigen eerste thuisbezorghub. De thuisbezorglocatie wordt momenteel gebouwd op een bedrijventerrein in Emmen. Vanuit deze locatie worden boodschappen door een team van 45 bezorgers thuisbezorgd.

Bron: RouteLogic/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Duitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over

Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.

Lees bericht


Albert Heijn gaat inzet servicebalies herzien

Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht




Minder bestellingen, maar beter resultaat bij Just Eat Takeaway

Bezorgdienst - Minder bestellingen, maar toch een beter resultaat. Dat is de kern van de jaarcijfers van moederbedrijf Just Eat Takeaway van het Nederlandse Thuisbezorgd. Het betere resultaat werd vooral geboekt omdat ondernemers meer betaalden aan de maaltijdenbezorgdienst. Het bedrijf wist te melden dat het operationeel resultaat in 2023 naar 324 miljoen euro steeg.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid