Opsplitsen ZorgTotaal in Zorg & food en Zorg & ICT goede zet
Vakbeurzen - Eigenlijk is er maar relatief weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar van 8 tot en met 11 april worden voor de eerste keer de drie vakevents Zorg & food, Zorg & facility en Zorg ICT gezamenlijk gehouden als opvolger van de vroegere beurs ZorgTotaal. Dat wil niet zeggen dat belangstellenden de weg naar de Jaarbeurs in Utrecht niet wisten te vinden. In tegenstelling. De beurs werd druk bezocht en nog belangrijker: de foodprofessional en de ict-er kwamen veelal beiden naar de beurs en dat is met het oog op de toekomstige ontwikkelingen alleen maar goed.
Food en data gaan elkaar steeds meer nodig hebben. Nu al, maar in de toekomst helemaal. De zorginstellingen die hun aanbod willen verbeteren of verduurzamen hebben een goede data-infrastructuur nodig om alles intern goed te kunnen monitoren. Niet alleen als het gaat om de kosten van de inkoop, maar ook de foodwaste, de footprint die de producten hebben, of de gezondheidsslagen die er gerealiseerd worden, want ook die moeten nu en in de toekomst allemaal geregistreerd worden. Daarom hulde voor de Jaarbeurs die de beurzen heeft samengevoegd.
Plantaardig
Maar de samenvoeging betekende ook een betere en overzichtelijkere indeling van de hallen. En dat was weer te merken aan de reacties bij de deelnemende bedrijven. Over de eerste twee dagen hadden zij niet te klagen gehad over de belangstelling. En duidelijk was bij hen ook te merken dat het onderwerp food leeft binnen de zorginstellingen en dan vooral als onderdeel van de totale waardering van de bewoner, of patiënt van een zorginstelling. En alhoewel het geld toch sterk blijft regeren binnen de zorg, is er toch ook te zien dat zorginstellingen steeds vaker stappen zetten naar – veelal - duurdere alternatieven zoals meer lokaal, plantaardig en duurzaam. Met name in het aanbod plantaardig was er dan ook veel te zien bij Zorg & food. Net zoals er langzaamaan te zien is dat er meer belangstelling komt voor smaak, zij het voorzichtig. Weliswaar verreweg het belangrijke aspect bij foodproducten, maar toch na prijs en extra proteïne het aspect waarmee de foodmanager in de zorg echt is te overtuigen.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Duitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over
Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.
Lees berichtJumbo opent Europa’s grootste mechanische verscentrum
Distributiecentrum - Deze week heeft Jumbo Supermarkten het gemechaniseerd centraal distributiecentrum (CDC) voor versproducten officieel in gebruik genomen. Hierdoor kunnen klanten van Jumbo rekenen op nog versere producten doordat deze artikelen na productie sneller in de winkel liggen.
Lees berichtPrivate Labelbeurs PLMA vult negen RAI-hallen met food
Vakbeurzen - Ruim 2.950 exposanten uit 70 landen gaan op 28 en 29 mei de beurshallen vullen van de RAI in Amsterdam. Negen hallen van het Amsterdam Convention Centre worden in beslag genomen door de foodbedrijven. De PLMA is daarmee de grootste foodvakbeurs in Nederland.
Lees berichtAl 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop
Supermarkt - Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.
Lees berichtCatermaat komt met gezondere dressing voor schoolkantines
Introductie - Op de Dag van de Gezonde Schoolkantine, donderdag 21 maart - lanceert schoolcateraar Catermaat de caloriearme Sweet Mustard Flavour Culidressing van The Mayo Sisters. De Amsterdamse zusjes Helen en Martine Hissink ontwikkelden deze dressing met het lage vet-, suiker- en zoutpercentage op speciaal verzoek van Catermaat voor gebruik in schoolkantines.
Lees berichtJumbo wil met impactfonds vaart maken met verduurzaming
Duurzamheid - Jumbo heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen. De supermarktketen wil de eigen CO2-uitstoot – de zogenaamde scope 1 en 2 – in 2030 met 85% hebben gereduceerd (ten opzichte van 2022). Ook wil Jumbo de CO2-uitstoot in de productketens (scope 3) met 50% terugbrengen. Om versnelling in verduurzaming te realiseren heeft Jumbo zelfs een Impactfonds opgezet.
Lees bericht