‘Pepernoten het meest gemist na de feestdagen’
Analyse - Dit jaar viert 50% van de Nederlanders Sinterklaas. Dat zijn iets meer dan 8 miljoen huishoudens. Van de zoetigheden die met het kinderfeest worden gegeten zijn de pepernoot en de chocoladeletter zijn het meest populair. De pepernoten worden ook het meest gemist na de feestdagen.
De gegevens zijn afkomstig van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, die Peil.nl opdracht heeft gegeven een peil te houden naar de meest populaire lekkernijen tijdens Sinterklaas. Hieruit kwam naar voren dat de pepernoot en de chocoladeletter het meest populair zijn, met de traditionele amandelstaaf als opvallende derde. Nog voor het gevulde speculaas. Ook in de schoentjes zijn pepernoten en chocolade de favoriet, maar 58% van de huishoudens zegt geen schoencadeautjes te kopen. Als straks de feestdagen voorbij zijn, zijn de pepernoten de meest gemiste lekkernij. 14% van de Nederlanders zegt de pepernoten te gaan missen. Bij jongeren van 18-24 jaar is dat bijna 1 op de 3. Gevulde speculaas is de nummer 2 meest-gemiste lekkers, waar we een jaar op moeten wachten.
€4 miljard
VBZ is de Nederlandse branchevereniging voor ondernemingen in koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten en behartigt de belangen van ruim 100 bedrijven in deze sector, variërend van MKB tot multinationals. De leden van de VBZ zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor meer dan 90% van de totale Nederlandse verkoop ter waarde van €4 miljard in koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten.
Bron: VBZ/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
VBZ: RIVM meet structurele daling inname suiker
Onderzoek - Inwoners van Nederland krijgen gemiddeld minder suiker en zout binnen en meer vezels. Dit blijkt uit cijfers van de Voedselconsumptiepeiling van RIVM, waarover de branchevereniging VBZ bericht.
Lees bericht‘53% van de Nederlanders viert Sinterklaasfeest’
Zoetwaren – Sinterklaas blijft een populair feest. Met 53% van de Nederlanders die het feest viert is het nog altijd een van de belangrijkste tradities voor volwassenen. De gezelligheid , maar ook nostalgie en traditie worden als redenen aangedragen.
Lees berichtNapoleon snoepjes voortaan in waspapieren wikkel
Zoetwaren - Snoepproducent Confiserie Napoleon stapt vanaf dit najaar over op een waspapieren wikkel in plaats van de traditionele plastic variant. De nieuwe verpakking geldt voor alle 27 smaakvarianten. Met de jaarlijkse verkoop van 360 miljoen snoepjes in Nederland en België bespaart het merk 60.000 kg plastic.
Lees berichtFormule 1-kijker kiest voor chips, warme snacks en toastjes
Zoetwaren & snacks – De meest geliefde lekkernijen tijdens het kijken van de Grand Prix van komend weekend zijn in volgorde van populariteit respectievelijk chips, warme snacks en toastjes met smeersels. Het Hollandse stukje kaas komt als vierde snack op tafel.
Lees bericht‘Nederlander beknibbelt op kerstdiner vanwege inflatie’
Onderzoek – Een kleiner gezelschap aan de eettafel en een minder luxe kerstmenu. Dat is het gevolg van de inflatie dat ook mensen parten speelt tijdens de feestdagen. Volgens onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh leveren de hoge prijzen van voedsel de Nederlander wel degelijk zorgen.
Lees berichtHalloweenfeest wordt steeds groter in Nederland
Zoetwaren – Een op tien Nederlanders besteedt aandacht aan Halloween. Het verkleedfeest zit daarmee Sint Maarten op de hielen, zo laat VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, weten.
Lees bericht