Per 1 januari 2021 displayban tabak en accijnsverhoging
Tabak – Tabak en andere rookwaren mogen vanaf 1 januari 2021 niet meer zichtbaar worden getoond bij tankstations en andere gemakslocaties. Vanaf die datum gaat ook de accijns op tabak omhoog. Sigaretten stijgen 12 cent in prijs en shag gaat 30 cent meer kosten. De maatregelen maken onderdeel uit van het kabinet om roken verder te ontmoedigen.
De displayban betekent op locatie dat het vanaf 1 januari verplicht om tabaksartikelen buiten het zicht van de consument te houden. Dat kan door bijvoorbeeld kastdeuren voor de tabakswand achter de kassa te plaatsen, of de rookwaren te verkopen vanuit een lade. Die deuren van de kast moeten bovendien neutraal en sober zijn. De NVWA geeft aan dat bijvoorbeeld zwart, wit- en grijstinten zijn toegestaan als kleur van het opbergmiddel. Een enkele aanduiding is toegestaan, waarop vermeld wordt wat er in zit, laat de BETA weten. De brancheorganisatie voor tankstation-ondernemers biedt haar leden gratis stickers aan waarmee de aanduidingen ‘Rookwaren’ en ‘NIX18’ zijn aan te brengen.
Strikte regels
De regels met betrekking tot aanduiding wat u vanuit die kasten verkoopt zijn echter, net als de rest van de tabakswetgeving, erg strikt. Ondernemers die zich niet aan de regels houden riskeren een boete bij een controle van de NVWA.
Supermarkten
Op dit moment zijn er circa 16.000 tabaksverkooppunten. Dat worden er 5.600 minder in 2022 door het besluit van het vorige kabinet om sigarettenautomaten te verbieden, aldus de Rijksoverheid. Bovendien stopt in 2024 de verkoop van tabak in circa 6.400 supermarkten. Tankstations mogen nog enkele jaren langer tabak blijven verkopen werd onlangs in november 2020 besloten.
Gefaseerde afbouw
Het is de inzet van het kabinet om na 2030 gefaseerd de verkoop van tabak af te bouwen, achtereenvolgens bij tankstations en tabak- en gemakszaken, waarna alleen speciaalzaken nog tabak kunnen verkopen. Op dit moment zijn er zo’n 2.100 bemande tankstations die tabak verkopen en circa 1.600 tabak- en gemakszaken en speciaalzaken.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Charles Sampers weg bij Van Melik Food Groep en Bufkes
Persoonlijk - Van Melik Food Groep neemt na 34 jaar afscheid van Charles Sampers. Sampers was niet alleen directielid van Van Melik Food Groep, maar ook voorman van het foodserviceconcept Bufkes. Dit laat het Limburgse foodbedrijf maandag weten.
Lees berichtAdrie Kleppe opent combinatiewinkel ‘Pakje Tabak’ in Leerdam
Interview- Wat doe je als eigenaar van een winkelcentrum als je winkels ziet verdwijnen waar wel behoefte aan is? Dan start je die winkels zelf. Precies datgene heeft vastgoedbeheerder Arie Kleppe gedaan in Leerdam. Hij startte op twee gescheiden huisnummers een eigen tabakszaak en aangrenzend een Postkantoor zodat de tabaksspeciaalzaak ook na 2032 open mag blijven.
Lees berichtTabaksomzet helpt omzet Sligro in derde kwartaal
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het derde kwartaal van 2024 een omzet van € 730 miljoen, een toename van € 25 miljoen of 3,5% ten opzichte van de omzet van € 705 miljoen in het derde kwartaal van 2023. Dat meldt de groothandel uit Veghel bij de bekendmaking van de cijfers over het derde kwartaal.
Lees berichtRon Gastrobar geopend in Kriterion Studentenpomp
Tankstation – In Kriterion Studentenpomp in Amsterdam is dinsdag de pop-upstore van Ron Gastrobar geopend. De toko met verse producten van chef-kok Ron Blaauw blijft twee weken staan ter promotie van de ‘ready to heat’ maaltijden, die ook in het tankstation verkrijgbaar zijn. De maaltijden worden vers bereid in de keuken van Ron Gastrobar.
Lees berichtJumbo Nieuwkoop opent Jumbo Foodcafé
Supermarkt – Jumbo Bas Bobeldijk in Nieuwkoop heeft op de plaats van de servicebalie een Jumbo Foodcafé geopend. Het feit dat supermarkten geen tabak meer mogen verkopen greep hij aan om een positief alternatief neer te zetten.
Lees berichtING Research: ‘Hand op de knip in horeca is tijdelijk’
Analyse – Ondanks dat de Nederlandse economie fors groeit, was de consument voorzichtig met het uitgeven van geld. Voor een deel is dat volgens ING Research te verklaren door de hoge inflatieperceptie bij de consument, maar ook het slechte weer speelde een rol. Vooral voor de horeca. De ontwikkelingen zijn in ieder geval tijdelijk. Over de tweede helft van het jaar...
Lees bericht