Peter van Mourik (Maxxam) ziet nog veel verborgen ketenkosten


Peter van Mourik vindt dat de foodserviceketen efficiënter moet vanwege de betaalbaarheid

Interview - Anderhalf jaar zit Peter van Mourik nu bij de grootste inkooporganisatie binnen foodservice. Het eerste half jaar nog samen met de inmiddels vertrokken directeur Peter de Ries en de laatste maanden samen met zijn nieuwe Maxxam-team. Een organisatie die vaak wordt bekritiseerd door fabrikanten. En dat vindt Van Mourik onterecht.

“Het loket waar je ook nog langs moet”, nadat je de marketingafspraken met de leden van Maxxam  al hebt gemaakt. Zo wordt de inkooporganisatie in Ede vaak betiteld door fabrikanten. Onterecht vindt Van Mourik. Vanuit Maxxam maken we ons samen sterk voor een eerlijk en fair speelveld voor onze leden en hun afnemers. In een tijd waarin betaalbaarheid belangrijker is dan ooit. Als je kijkt naar de ontwikkeling van het consumentengedrag dan staan alle seinen op groen voor de foodservicemarkt. De jongere generaties spenderen immers boven gemiddeld. We moeten wel zorgen dat deze markt interessant blijft en dat we voldoende concurrerend blijven ten opzichte van andere aanbieders van eten en drinken.

Dit kan door het combineren van het beste van twee werelden. Retail bijvoorbeeld is super efficiënt als het gaat om logistiek en processen. De Foodservicemarkt onderscheidt zich vooral door de liefde voor de consument en het product. En door het feit dat het op iedere hoek van de straat, op ieder moment van de dag in veel verschijningsvormen verkrijgbaar is. Wij kijken hier naar beide aspecten en zorgen ervoor dat er vooral kritisch wordt gekeken naar de achterkant van het proces, zodat kan blijven voortbestaan. Het eerste half jaar heb ik daarom vooral goed geluisterd.”

Dat foodservice geen foodretail is, is bij Van Mourik bekend. Dat is me ook van meerdere kanten in mijn eerste half jaar aangedragen. Ook al heeft hij met name zijn sporen in retail verdiend. Zo was hij directeur inkoop bij Schuitema voor de C1000-formule en directeur marketing & communicatie bij PLUS. “Foodservice heeft, net zoals ieder kanaal en bedrijf, een eigen dna en dat moet je koesteren”, geeft hij aan in het gesprek. Maar ook stelt hij:  “Dat ontslaat je niet van de verplichting om goed na te denken over elke euro die in de keten geïnvesteerd wordt voldoende oplevert. Ben je efficiënt en effectief genoeg om weerstand te kunnen bieden aan invloeden van buitenaf”. Samenwerken op onderdelen waar onnodige kosten gereduceerd kunnen worden is zijn advies. Wat Van Mourik signaleert is dat er in de foodservicemarkt nauwelijks sprake is geweest van enige ‘disruptie’. Van Mourik: “Geen Action die het tegen een Blokker opneemt, geen Kruidvat die alle andere drogisterijketens beconcurreert. In foodservice zie je dat minder. In een tijd dat betaalbaarheid voor de betaalbaarheid belangrijker wordt is dit wel een ontwikkeling die op de loer ligt. We zouden moeten kijken hoe we die deur verder dichttimmeren.

Betaalbare horeca

Volgens Van Mourik zijn er drie speerpunten vanuit de Maxxam-organisatie. En de betaalbaarheid van de horeca ziet hij als één van de meest belangrijk issues van deze tijd. “We staan voor enorme uitdagingen op dat punt, want mensen vinden de horeca duur geworden. Het gevolg van de inflatie, o.a. het gevolg van de stijgende inkoopkosten van de afgelopen jaren. Als hele keten hebben we de verantwoordelijkheid om te waken dat we in een neerwaartse vicieuze cirkel terecht komen. Wanneer de consument voorzichtiger wordt om geld uit te geven en de volumes en omzetten onder druk komen te staan zal dit onherroepelijk leiden tot verdere prijsverhogingen in de keten. Dat moeten we voorkomen. En hier ligt in zijn ogen ook een verantwoordelijkheid bij de leveranciers.  In een tijd van onzekerheden is het van belang dat we de keten geen schade toebrengen waar we op termijn spijt van krijgen.

Maar ook het punt van duurzaamheid is van belang. “En dan niet alleen het eten en drinken zelf, maar bijvoorbeeld ook de vraag hoeveel voertuigen mogen er straks nog een binnenstad in. En dan wordt er soms gesproken over extra, nieuw te bouwen hubs aan de randen van steden. Waarom denk ik dan. Alleen de Maxxam-leden hebben met hun (ZB-) groothandels, cash en carry’s al 84 hubs verdeeld over land. Ik zou zeggen gebruik de bestaande infrastructuur in plaats van nieuwe te bouwen.  Dikkere vervoersstromen in de binnensteden en daarbuiten komen ook de betaalbaarheid van de producten ten goede. En verder het thema gezondheid. Hoe ga je daar mee om?”

Rol vervullen

“De rol van Maxxam is, om naast het realiseren van een eerlijke inkoopprijs samen te kijken hoe je het werk op al deze aspecten slimmer kunt doen”, aldus Van Mourik. “En dat we daarin een rol kunnen vervullen, is duidelijk. Ik heb wel eens uit zitten rekenen dat op 1 van de 2 foodservice/horeca locaties in een willekeurige stad er producten liggen van onze leden. Wij moeten, helaas zou ik zeggen, in gesprekken steeds benadrukken wat toegevoegde waarde van onze leden is. Onze leden leveren aan meer dan 50.000 middel- en grote afnemers middels een zeer dicht distributienetwerk. Zij staan iedere dag voor een enorme uitdaging om dag in dag uit de gewenste producten, in de gewenste hoeveelheden en samenstelling op het juiste moment af te leveren. Mijn inziens wordt deze inspanning behoorlijk onderschat.  De foodservicemarkt is een sterk gefragmenteerde markt dat zorgt voor een fantastische diversiteit qua aanbod en dat is ook een groot verschil ten opzichte van mijn retailverleden.

Bij retail vertegenwoordigen inmiddels 5 inkooporganisaties/blokken 15 supermarktketens met zo’n 6000 winkels. Jaren geleden waren er in de supermarktbranche ook meer pure groothandels die aan individuele supermarkten leverden. De afgelopen decennia heeft er binnen retail een behoorlijke consolidatie en samenwerkingen plaatsgevonden waardoor grotere machtsblokken zijn ontstaan. En op gebied van inkoop worden deze inkoopmachtsblokken nu internationaal verder vergroot.  Deze consolidatie kent ook zijn keerzijde. Het gaat ten koste van de diversiteit in de markt. Maxxam vertegenwoordigt 40% van de fullservices groothandelsmarkt. Het doel is niet om aan deze diversiteit te tornen. De leden van Maxxam hebben een zeer groot bereik en leveren aan alle segmenten van de foodservicesector. Van Horeca en Leisure, en To Go en Catering. Maxxam is dus een prima plek voor leveranciers om zaken mee te doen. Een plek waar ruimte is voor product- en merkinnovaties. En dus een plek om serieus te nemen en meer dan een loket waar je langs moet. Neem je Maxxam en de leden serieus nemen we de leverancier ook serieus.”

Wennen

Ondanks de druk op de bestedingen ziet Van Mourik dat de trend bij vooral jongeren om buiten de deur te eten er nog is. En of het nu komt omdat ze langer thuis blijven wonen, of om een andere reden toch de gezelligheid buiten de deur willen opzoeken, het is hem om het even. “Gelukkig maar dat dit doorloopt. En dat de prijzen hoger zijn geworden en uit eten duurder, is zo. We moeten de klant alleen de tijd geven om aan het nieuwe prijsniveau te wennen.” Fabrikanten kunnen de groothandelsbedrijven daarbij helpen door een eerlijke prijs te bieden. Van Mourik: “Het conflictmodel om prijzen laag te houden bij prijsonderhandelingen is binnen foodservice minder gebruikelijk. Dit heeft te maken met de eerdergenoemde liefde voor de consument en het product. Maxxam kiest bij voorkeur voor de constructieve onderhandeling. Helaas moeten we constateren dat een hardere opstelling meer en meer nodig is om het gewenste resultaat te behalen. En dat is een level playingfield t.o.v. andere kanalen.

Dat bundeling van inkoopkrachten noodzakelijk is en dat inkoopblokken werken blijkt wel uit het feit dat er steeds (internationale) inkoopsamenwerkingen ontstaan. En dat geldt ook voor inkoopconflicten. Wat is de oorzaak en wat is gevolg?

Op dit moment toont ook de politiek zich zeer geïnteresseerd in de totstandkoming van inkoopprijzen en de verschillen die er waarneembaar zijn tussen diverse Europese landen voor vergelijkbare identieke producten. En dat zijn dan verschillen tussen verschillende landen. Laat staan tussen verschillende kanalen in hetzelfde land. Maxxam zal zich in ieder geval blijven inzetten voor een gelijk speelveld. Binnen Nederland en waar nodig internationaal.

Foodservice moet het hebben van innovatie en kwaliteit, maar daarnaast een plek is waar fabrikanten kunnen bouwen aan merken. Daar zou veel meer en vaker gebruik van moeten worden gemaakt. Maar wat je vaak ziet is dat er teveel wantrouwen is in plaats van dat samen het gesprek wordt aangegaan. De groothandel is niet alleen een bedrijf met wielen. Als je dat zegt worden ze terecht boos. De groothandels zijn het portaal naar 200.000 verkooppunten”.

Een betere deal

Maxxam staat voor resultaat en wil betaalbaarheid op locatie. Dat is vooral te realiseren door heel efficiënt te werk te gaan en met leveranciers een samenwerking aan te gaan die past bij de performance die geleverd wordt. Commercieel en operationeel. Maxxam zou graag met leveranciers het gesprek aangaan met het oog op de toekomst. Wij zorgen er daarom voor dat we ons plan hebben alvorens het gesprek aan te gaan: Van reactief naar proactief. Altijd met als Inzet een betere deal, goede performance en een goede prijs. Zo classificeren wij ook de fabrikanten. Met bedrijven die op alle drie de onderwerpen goed scoren hebben we andere gesprekken dan bedrijven die dat niet hebben.”

Ook het nieuwe logo weerspiegelt de nieuwe koers van Maxxam. Het woord staat in groen en rood geschreven: Rood voor de focus op het resultaat; een eerlijke en faire prijs en de groene kleur voor duurzaamheid en samenwerking. Maxxam is klaar voor de komende jaren.

(Dit artikel is eerder gepubliceerd in @FoodClicks. Niet onvangen? Meld je hier aan voor een digitaal abonnement)

Bron: @FoodClicks

Het nieuwe logo van Maxxam

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

NielsenIQ: Koreaanse keuken breekt door in Nederland

Analyse - De Koreaanse golf bereikt niet alleen de horeca, maar ook de supermarkten. Wat begon met K-pop en K-drama’s, vertaalt zich nu naar een stevige groei van Koreaanse producten in het Nederlandse retaillandschap. Korean BBQ, kimchi en gyoza zijn niet langer niche, maar mainstream aan het worden. Dat meldt Marten Suurmeijer, senior analist bij bureau NielsenIQ.

Lees bericht


Hoge prijzen zetten kusttoerisme onder druk

Horeca - De Nederlandse kust verliest terrein als toeristische bestemming door snel oplopende prijzen. Een gemiddeld dagje strand kost inmiddels rond de €100, wat buitenlandse en binnenlandse bezoekers doet uitwijken naar goedkopere alternatieven. Dat meldt Sjuk Akkerman van ING.

Lees bericht

Bidfood beëindigt lidmaatschap Maxxam per 1 januari 2026

Groothandel - Bidfood Nederland heeft aangekondigd het lidmaatschap van inkooporganisatie Maxxam per 1 juli 2025 formeel op te zeggen. De samenwerking eindigt definitief op 1 januari 2026. Volgens Bidfood sluit de koers van Maxxam niet langer aan bij de eigen strategie en ambities.

Lees bericht

Jarige De Echoput opent Wild Atelier en Grand Bistro Echo

Horeca - Ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum heeft De Echoput twee nieuwe horecaconcepten geïntroduceerd: fine dining restaurant Wild Atelier, onder leiding van SVH Meesterkok Jonathan Zandbergen, en het vernieuwde Grand Bistro Echo, voorheen bekend als Restaurant De Echoput.

Lees bericht



Toename interne fraude baart detailhandel zorgen

Analyse - De detailhandel ziet een zorgelijke stijging in interne fraude door medewerkers. In 2024 registreerde de Stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD) 523 bewezen fraudegevallen in haar Waarschuwingsregister, een toename van ruim 25% ten opzichte van 2023. Het register werd ruim 185.000 keer geraadpleegd door aangesloten retailers, wat leidde tot 358 treffers.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid