‘Picnic-klant bestelt steeds gezondere producten’


Het boodschappenmandje van de Picnic-klant wordt steeds gezonder

Analyse  – Nederlanders kiezen steeds vaker voor gezonde boodschappen als fruit en zuivel. Conference peren, Griekse yoghurt en tropisch fruit behoorden het afgelopen jaar tot de snelste stijgers op het boodschappenlijstje bij Picnic. Dat blijkt uit een analyse van de online supermarkt op basis van bestelgegevens van ruim één miljoen Nederlandse huishoudens.

Levensmiddelen als komkommers, halfvolle melk en bananen staan landelijk in de top drie van meest bestelde producten. Dat is ook in 2023 het geval. Ook groenten als courgette, broccoli, avocado en paprika zijn favoriete producten als het gaat om het bestellijstje van Picnic.

Regionale verschillen

Inwoners van de Randstad laten naast gezonde producten ook veel chocolade thuisbezorgen. Hierbij gaat het vooral om chocolade kerstkransjes, choco peanuts en Tony Chocolonely. De noordelijke provincies geven meer om vla, terwijl Overijssel voorkeur heeft voor avocado’s en cherrytomaten, aldus de analyse van Picnic.  In Gelderland schijnt de appel-gembershot het goed te doen. Zuidelijker blijkt dat Brabanders een voorliefde hebben voor pasta en magere rookworst, terwijl Limburgers liever bio flespompoenen en Breaker knijpyoghurt bestellen. Groenten staan bovenaan in Zeeland, waar andijvie en hutspotgroenten populair zijn.

Biologisch

Uit de analyse van Picnic blijkt ook dat de biologische producten aan populariteit winnen. Picnic heeft hierdoor de lijn producten verder uitgebreid. In de lijst van snelste stijgers staat appelsap troebel bovenaan, gevolgd door sinaasappelsap en biologische maiswafels. Klanten van Picnic hebben de mogelijkheid om aan een reeds geplaatste bestelling achteraf nog producten toe te voegen die ze in eerste instantie waren vergeten. Groenten staan in dit jaar besteloverzicht bovenaan. Naast komkommers, courgette en bananen worden ook drielaags toiletpapier en halfvolle melk vaak op het laatste moment nog aan een bestelling toegevoegd.

Superhub

Afgelopen jaar breidde Picnic zijn bezorggebied regionaal verder uit door een nieuwe hub te openen in Heemskerk en bestaande hubs te verhuizen naar grotere locaties. Hierdoor en dankzij de inzet van elektrische bezorgwagentjes met een grotere actieradius werd het mogelijk om nog meer huishoudens te bereiken binnen de bezorggebieden, zo laat Picnic weten. Dat gebeurde onder andere in Veenendaal, Leiden, Oss en Roermond. In Utrecht werd zelfs een ‘superhub’ geopend. Met een oppervlakte van 5500 vierkante meter is het de grootste hub van Nederland. Van hieruit bezorgt de websuper bij ruim 200.000 huishoudens in de regio.

Bron: Picnic/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Worstmakers Brandt & Levie nu met vega Groenteworsten

Introductie - Na de introductie van de hybride worsten, nemen de Amsterdamse slagers van Brandt & Levie nu de volgende stap met hun nieuwe vegetarische Groenteworsten. Drie culinaire worsten met groente in de hoofdrol en een eigen wereldse twist: Italiaans, Aziatisch en Mexicaans.

Lees bericht




Financiële zorgen over decembermaand bij Nederlanders

Onderzoek - De decembermaand, die voor velen normaal gesproken draait om gezelligheid en cadeaus, brengt dit jaar voor veel Nederlanders ook financiële zorgen met zich mee. Dat blijkt uit de tweede editie van de Markteffect Koopkracht Monitor. Maar liefst 22% van de Nederlanders vraagt zich af of zij de feestmaand financieel doorkomen.

Lees bericht


Flink opent nieuwe locaties in Amsterdam

Bezorgdienst - Boodschappenbezorger Flink heeft een nieuwe locatie geopend aan de Weesperstraat 61 in Amsterdam. Het is de eerste locatie van Flink in de Amsterdamse binnenstad. De komende maanden zal Flink meerdere nieuwe locaties in Amsterdam openen.

Lees bericht

Internationale inkoopclub Jumbo breidt verder uit

Inkoop - Everest en Epic Partners, de inkooporganisaties waar Jumbo zich vorig jaar bij heeft aangesloten, heeft een nieuw lid: Aura Retail. Onder die vlag kopen de Franse retailers Intermarché, Auchan en Casino in. Daarmee wordt de inkoopmacht van Everest en Epic Partners aanzienlijk versterkt. Dit meldt vakmedium FoodPersonality.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid