‘Picnic-klant bestelt steeds gezondere producten’
![](/uploads/Picnic_met_gezonde_boodschappenmandje_2023_(Small).png)
Analyse – Nederlanders kiezen steeds vaker voor gezonde boodschappen als fruit en zuivel. Conference peren, Griekse yoghurt en tropisch fruit behoorden het afgelopen jaar tot de snelste stijgers op het boodschappenlijstje bij Picnic. Dat blijkt uit een analyse van de online supermarkt op basis van bestelgegevens van ruim één miljoen Nederlandse huishoudens.
Levensmiddelen als komkommers, halfvolle melk en bananen staan landelijk in de top drie van meest bestelde producten. Dat is ook in 2023 het geval. Ook groenten als courgette, broccoli, avocado en paprika zijn favoriete producten als het gaat om het bestellijstje van Picnic.
Regionale verschillen
Inwoners van de Randstad laten naast gezonde producten ook veel chocolade thuisbezorgen. Hierbij gaat het vooral om chocolade kerstkransjes, choco peanuts en Tony Chocolonely. De noordelijke provincies geven meer om vla, terwijl Overijssel voorkeur heeft voor avocado’s en cherrytomaten, aldus de analyse van Picnic. In Gelderland schijnt de appel-gembershot het goed te doen. Zuidelijker blijkt dat Brabanders een voorliefde hebben voor pasta en magere rookworst, terwijl Limburgers liever bio flespompoenen en Breaker knijpyoghurt bestellen. Groenten staan bovenaan in Zeeland, waar andijvie en hutspotgroenten populair zijn.
Biologisch
Uit de analyse van Picnic blijkt ook dat de biologische producten aan populariteit winnen. Picnic heeft hierdoor de lijn producten verder uitgebreid. In de lijst van snelste stijgers staat appelsap troebel bovenaan, gevolgd door sinaasappelsap en biologische maiswafels. Klanten van Picnic hebben de mogelijkheid om aan een reeds geplaatste bestelling achteraf nog producten toe te voegen die ze in eerste instantie waren vergeten. Groenten staan in dit jaar besteloverzicht bovenaan. Naast komkommers, courgette en bananen worden ook drielaags toiletpapier en halfvolle melk vaak op het laatste moment nog aan een bestelling toegevoegd.
Superhub
Afgelopen jaar breidde Picnic zijn bezorggebied regionaal verder uit door een nieuwe hub te openen in Heemskerk en bestaande hubs te verhuizen naar grotere locaties. Hierdoor en dankzij de inzet van elektrische bezorgwagentjes met een grotere actieradius werd het mogelijk om nog meer huishoudens te bereiken binnen de bezorggebieden, zo laat Picnic weten. Dat gebeurde onder andere in Veenendaal, Leiden, Oss en Roermond. In Utrecht werd zelfs een ‘superhub’ geopend. Met een oppervlakte van 5500 vierkante meter is het de grootste hub van Nederland. Van hieruit bezorgt de websuper bij ruim 200.000 huishoudens in de regio.
Bron: Picnic/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Dry Aged Biet Chefs Club gaat de ‘gedroogde biet’ promoten
Actie - Dinsdag 8 juli is de Dry Aged Biet Chefs Club gelanceerd. De club is een samenwerking tussen vier chefs, die de dry aged biet willen gaan promoten binnen foodservice.
Lees berichtVegitalian opent eerste locatie in Rotterdam
Formulenieuws – Met twee restaurants in Utrecht en één in Amsterdam, is het nu tijd voor Rotterdam; op 12 juni opent Vegitalian de eerste locatie in de Maasstad aan de Schiedamse Vest.
Lees berichtHaagse Shell Mobility Hub nu ook Ochama PickUp-point
Formulenieuws - De Shell Mobility Hub aan de Veerkade in Den Haag gaat samenwerken met omnichannelbedrijf Ochama en krijgt een PickUp-point van deze boodschappendienst. Gebruikers kunnen in de Shell Mobility Hup nu niet alleen de auto en zichzelf ‘opladen’, maar ook direct hun online bestelde boodschappen afhalen.
Lees berichtFSIN-rapport geeft inzage waar groei zit bij biologisch in de horeca
Rapport - Op donderdag 30 mei vond het congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca plaats. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en The Food Research Company hebben voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onderzocht hoe biologische producten beter afgezet kunnen worden in de horeca.
Lees berichtLeonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’
Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Lees berichtFlink opent nieuwe locaties in Amsterdam en Utrecht
Bezorgdienst – Daar waar de een vertrekt, ziet de ander mogelijkheden. Getir vertrok uit Nederland en bezorgdienst Flink ziet uitbreidingskansen. Reden voor Flink zowel in Amsterdam als in Utrecht uit te breiden met een nieuwe locatie.
Lees bericht