‘Picnic-klant bestelt steeds gezondere producten’


Het boodschappenmandje van de Picnic-klant wordt steeds gezonder

Analyse  – Nederlanders kiezen steeds vaker voor gezonde boodschappen als fruit en zuivel. Conference peren, Griekse yoghurt en tropisch fruit behoorden het afgelopen jaar tot de snelste stijgers op het boodschappenlijstje bij Picnic. Dat blijkt uit een analyse van de online supermarkt op basis van bestelgegevens van ruim één miljoen Nederlandse huishoudens.

Levensmiddelen als komkommers, halfvolle melk en bananen staan landelijk in de top drie van meest bestelde producten. Dat is ook in 2023 het geval. Ook groenten als courgette, broccoli, avocado en paprika zijn favoriete producten als het gaat om het bestellijstje van Picnic.

Regionale verschillen

Inwoners van de Randstad laten naast gezonde producten ook veel chocolade thuisbezorgen. Hierbij gaat het vooral om chocolade kerstkransjes, choco peanuts en Tony Chocolonely. De noordelijke provincies geven meer om vla, terwijl Overijssel voorkeur heeft voor avocado’s en cherrytomaten, aldus de analyse van Picnic.  In Gelderland schijnt de appel-gembershot het goed te doen. Zuidelijker blijkt dat Brabanders een voorliefde hebben voor pasta en magere rookworst, terwijl Limburgers liever bio flespompoenen en Breaker knijpyoghurt bestellen. Groenten staan bovenaan in Zeeland, waar andijvie en hutspotgroenten populair zijn.

Biologisch

Uit de analyse van Picnic blijkt ook dat de biologische producten aan populariteit winnen. Picnic heeft hierdoor de lijn producten verder uitgebreid. In de lijst van snelste stijgers staat appelsap troebel bovenaan, gevolgd door sinaasappelsap en biologische maiswafels. Klanten van Picnic hebben de mogelijkheid om aan een reeds geplaatste bestelling achteraf nog producten toe te voegen die ze in eerste instantie waren vergeten. Groenten staan in dit jaar besteloverzicht bovenaan. Naast komkommers, courgette en bananen worden ook drielaags toiletpapier en halfvolle melk vaak op het laatste moment nog aan een bestelling toegevoegd.

Superhub

Afgelopen jaar breidde Picnic zijn bezorggebied regionaal verder uit door een nieuwe hub te openen in Heemskerk en bestaande hubs te verhuizen naar grotere locaties. Hierdoor en dankzij de inzet van elektrische bezorgwagentjes met een grotere actieradius werd het mogelijk om nog meer huishoudens te bereiken binnen de bezorggebieden, zo laat Picnic weten. Dat gebeurde onder andere in Veenendaal, Leiden, Oss en Roermond. In Utrecht werd zelfs een ‘superhub’ geopend. Met een oppervlakte van 5500 vierkante meter is het de grootste hub van Nederland. Van hieruit bezorgt de websuper bij ruim 200.000 huishoudens in de regio.

Bron: Picnic/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Private Labelbeurs PLMA vult negen RAI-hallen met food

Vakbeurzen - Ruim 2.950 exposanten uit 70 landen gaan op 28 en 29 mei de beurshallen vullen van de RAI in Amsterdam. Negen hallen van het Amsterdam Convention Centre worden in beslag genomen door de foodbedrijven. De PLMA is daarmee de grootste foodvakbeurs in Nederland.

Lees bericht


Royal Swinkels introduceert biologisch gebrouwen FreeBrew

Introductie - Royal Swinkels introduceert een caloriearme craft soda op basis van mout. FreeBrew is gemaakt van biologische ingrediënten en mouten van gerst, haver, tarwe en spelt. De alcoholvrije dorstlesser doorloopt hetzelfde brouwproces als bier, zonder dat er alcohol wordt gevormd, en komt in de smaken bloedsinaasappel, citroen en framboos.

Lees bericht

Leev wil vaart maken met verduurzaming

Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.

Lees bericht

HAK stapt met nog eens drie groenten over op biologisch

Introductie - Na de rode bieten stapt HAK bij de volgende oogst volledig over op biologische teelt van sperziebonen, boerenkool en witte kool (zuurkool) van Nederlandse bodem. Hiermee zet de groente- en peulvruchtenfabrikant de volgende stap in het behalen van de biologische ambitie, die het bedrijf vorig jaar aankondigde.

Lees bericht



AH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch

Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid