Plantaardige zuiveldrinks het meest populair bij Gorillas

Vegan - Tijdens World Vegan Day wordt de veganistische leefstijl in het zonnetje gezet. Bij bezorgdienst Gorillas zien ze niet alleen het plantaardige aanbod fors toenemen, maar ook de vraag. Uit eigen onderzoek onder 100.000 bezorgingen blijken de plantaardige zuivelproducten het meest populair.
Het aanbod is gegroeid van plantaardige kazen tot gehaktballetjes en van plantaardig broodbeleg tot zuivel. Maar de keuze aan plantaardige opties wordt tegenwoordig ook in versneld tempo uitgebreid met verschillende smaken en ingrediënten. De zuivel alternatieven op basis van onder andere soja, haver of amandel zijn wellicht het meest bekend. In ieder geval wordt dat bevestigd door de top 5 van Gorillas, want de vijf meest populaire plantaardige producten bestaat volledig uit plantaardig zuivel:
* Haverdrank barista editie;
* Haverdrank met toegevoegd calcium;
* Amandeldrank zonder suiker;
* Plantaardige yoghurt naturel;
* Sojadrank met toegevoegd proteïne.
* Schuim (haver)melk zoals een barista.
De geheel veganistische haverdrank barista editie is het meest populair in de elf steden waar onderzoek naar is gedaan. In de steden Amsterdam, Arnhem, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Rotterdam, Den Haag en Utrecht staat deze melk op nummer één. In de steden Groningen en Leeuwarden is de haverdrank met toegevoegd calcium het meest populair. Deze melk bevat toegevoegde vitamines en calcium wat de melk een tikje gezonder maakt. In de stad Tilburg is de Amandeldrank zonder suiker het populairst.
Soja minder populair
De vierde en vijfde plek worden eveneens gevuld door zuivelproducten, namelijk op de vierde plek plantaardige yoghurt naturel en op de vijfde plek sojadrank met toegevoegd proteïne. Beide producten zijn gemaakt op basis van soja, wereldwijd het meest bekende ingrediënt in veganistische producten. Hoewel ze in het onderzoek van Gorillas net buiten de top 3 vallen worden sojaproducten alsnog veel geconsumeerd in Nederland.
Gorillas biedt meer dan 2.000 artikelen aan tegen retailprijzen en levert de bestelling binnen enkele minuten af door middel van e-bikes.
Bron: Gorillas/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Shell breidt vega(n) assortiment dit jaar verder uit
Formulenieuws - Shell gaat dit jaar een groot aantal vegetarische en plantaardige producten toevoegen aan het assortiment. De stap past volgens het bedrijf binnen de duurzaamheidstransitie van Shell, waarbij reizigers steeds vaker een bewustere keuzes kunnen maken.
Lees berichtFlitsbezorger Getir neemt concurrent Gorillas over
Overname – Flitsbezorger Getir heeft dit weekend aangekondigd dat ze de in Berlijn gevestigde boodschappenbezorger Gorillas heeft overgenomen. De stap betekent een aanzienlijke consolidatieslag binnen de bezorgsector.
Lees berichtAnne&Max wil groeien om meer impact te maken op omgeving
Interview - Wobbe van Zoelen van ontbijt- en lunchformule Anne&Max blijft duurzaam ondernemen. Begin oktober maakte hij een statement door de plantaardige melk die op de locaties wordt gebruikt, vijf cent goedkoper te maken dan koemelk. En in november opende hij zijn eerste flagshipstore met slimme techniek in het centrum van Haarlem, vlakbij de plek waar het Anne&Max...
Lees berichtYogho!Yogho! terug in drie plantaardige varianten
Introductie - Yogho!Yogho! lanceert een 100% plantaardig alternatief voor zuiveldrank in drie verschillende smaken. De sojadrank bevat geen suiker en gluten en heeft hoge voedingswaarden door de aanwezigheid van veel calcium en proteïne.
Lees berichtDeliveroo stopt activiteiten op de Nederlandse markt
Bezorgdienst - Deliveroo heeft woensdag bekend gemaakt dat het de activiteiten in Nederland gaat beëindigen. De aankondiging om met de Nederlandse activiteiten te stoppen werd al op 10 augustus gemeld, alleen wilde het bezorgbedrijf toen nog alle opties bekijken. Dat proces heeft nu geleid om alle operationele Nederlandse activiteiten op 30 november 2022 te beëindigen.
Lees berichtGroei plantaardig binnen foodservice zet door
Analyse - De inkoop van dierlijke producten (vlees en zuivel) in de foodservice heeft tijdens de covid-crisis een flinke klap gekregen, meldt ProVeg. En die daling geldt in die periode ook voor plantaardige vlees en zuivel, alleen heeft die vraag zich sneller hersteld. Sinds 2016 is de inkoop van plantaardig in foodservice verdubbeld.
Lees bericht