Rode Coca-Cola-kratten voortaan van 97% gerecycled plastic


Het gebruik van de gerecyclede kratten zal naar schatting 64% CO2-uitstoot besparen bij de productie in vergelijking met kratten van nieuw plastic

Verduurzamen - Coca-Cola Europacific Partners Nederland laat weten dat de bekende rode kratten voortaan gemaakt zullen worden van 97% gerecycled plastic₁. Het gerecyclede materiaal bestaat uit 85% oude rode kratten en 15% gerecyclede tulpennetten. Om dit mogelijk te maken werkt de Coca-Cola bottelaar samen met de lokale recycler Healix en krattenproducent Schoeller Allibert.

Het gebruik van de gerecyclede kratten zal naar schatting 64% CO2-uitstoot besparen bij de productie in vergelijking met kratten van nieuw plastic. Als start zullen er dit jaar 150.000 gerecyclede kratten op de Nederlandse markt komen. Volledige overschakeling zal verder stap voor stap plaatsvinden.

Herbruikbaar glas

Deze stap past in de ambitie van het frisdrankbedrijf om nieuw plastic zoveel mogelijk te verminderen. In Nederland gebruikt Coca-Cola al gerecycled plastic voor haar plastic flessen (exclusief doppen en etiketten), transportverpakkingen en het introduceerde de Keelclip als een minimalistisch kartonnen alternatief voor plastic krimpfolies. De rode kratten zijn speciaal ontworpen voor de herbruikbare glazen flessen van het bedrijf, die op hun beurt zijn ontworpen om minstens 25 keer hergebruikt te worden. De glazen flessen worden schoongemaakt en hervuld in de Coca-Cola fabriek in Dongen, Brabant, voordat ze terugkeren naar de Nederlandse groothandel en horeca. Dit geldt voor alle merken van het bedrijf in herbruikbaar glas, waaronder Fanta, Sprite en Fuze Tea. Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) Duurzaamheidsmanager Eva Amsterdam: “De rode horecakratten hebben een gemiddelde levensduur van 15 jaar, maar soms worden ze nog op de markt gezien zelfs na 20 tot 30 jaar. Echter, als ze kapot gaan, kunnen ze nu dienen als input voor nieuwe kratten.”

Bron: Coca-Cola Europacific Partners/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Eerste HOMiES Inspiratiedag zet klassieke horeca centraal

Event – Afgelopen donderdag vond de allereerste vernieuwde Foodservice HOMiES Inspiratiedag plaats in het Inspirium in Breda. De middag stond in het teken van de officiële terugkeer van Foodservice HOMiES en het thema: De Toekomst van de Klassieke Horeca. Niet met passieve luisteraars, maar met actieve deelnemers die samen het gesprek aangingen over waar we als sector naartoe willen.

Lees bericht

HorecaEvenTT blijft vaste waarde in het noorden

Vakbeurzen – De vakbeurs HorecaEvenTT in de WTC Expo in Leeuwarden werd goed bezocht. Traditioneel bezoeken altijd veel horecaondernemers van de Waddeneilanden de vakbeurs en ook die waren deze keer weer aanwezig. De beurs valt verder altijd op door de warme aankleding van de expositieruimte en de verzorgde stands.

Lees bericht

Claire Revenu nieuwe country director Coca-Cola Nederland

Benoeming - Met ingang van 1 februari 2025 is Claire Revenu de nieuwe country director van Coca-Cola Nederland, zo heeft het bedrijf bekend gemaakt. Zij is daarmee de opvolger van Karlijn in ’t Veld, die per diezelfde datum de functie van  vice president Hong Kong, Taiwan, Macao & Mongolia gaat bekleden.

Lees bericht



Fanta en Warner samen in promotie film ‘Beetlejuice Beetlejuice’ 

Samenwerking – Fanta en Warner Bros. Pictures hebben de handen ineengeslagen voor een samenwerking rondom de langverwachte griezelfilm Beetlejuice Beetlejuice. De film is vanaf 5 september 2024 te zien in de Nederlandse bioscopen. Fanta introduceert ter gelegenheid van de samenwerking speciale Halloween-verpakkingen met de Beetlejuice-personages.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid