‘Sligro wint marktaandeel in Nederland en België’


De groothandel uit Veghel merkt wel dat het sentiment in Nederland en België aan het veranderen is en de bestedingen afnemen als gevolg van het economische klimaat

Groothandel - “Jaar op jaar vergelijkingen zijn weinigzeggend in tijden van COVID-19, maar over de afgelopen twee jaar zien we dat we zowel in Nederland als België marktaandeel gewonnen hebben. Onze weerbaarheid als organisatie, vanuit een cultuur vol ondernemerschap en daadkracht, bleek ook in 2021 groot”, aldus CEO Koen Slippens bij de presentatie van de jaarcijfers.

Zoals eerder op 5 januari 2022 gemeld, bedroeg de omzet van Sligro Food Group N.V. over 2021 €1.898 miljoen. Dat is een afname van 2,5% ten opzichte van de omzet van €1.946 miljoen in 2020. De nettowinst over het boekjaar was €20 miljoen, een toename van €90 miljoen ten opzichte van een jaar eerder.

Strategie 2025

De komende jaren richt Sligro zich op een aantal strategische thema’s, die zijn vastgesteld in de ‘Strategie 2025’. Punten die daarin worden genoemd zijn meer omzet halen uit bestaande klanten en verdere stappen zetten in de digitale transformatie van de groothandel. Ook op duurzaamheidsterrein gaat Sligro verdere stappen zetten.

Integratie

Ondanks alle COVID-19- maatregelen en de vraaguitval bij veel horecapartijen als gevolg van sluitingen, wist Sligro in vrijwel alle marktsegmenten waarin het actief is marktaandeel te winnen. Wat daarbij geholpen heeft is het feit dat de integratie van Heineken qua infrastructuur en techniek in 2020 was afgerond. Hierdoor kon Sligro in 2021 nagenoeg alle klanten migreren naar het nieuwe systeem, dat na heropening van de horeca direct positieve effecten liet zien.

Nieuwe klanten

Sligro wist ook op andere terreinen goed te presteren. Slippens: “Door een betere integratie van onze bezorg- en zelfbedieningsactiviteiten geven we onze klanten in de regio meer aandacht. Dat wierp in 2021 reeds zijn vruchten af, waardoor we zowel meer nieuwe klanten in de zelfbediening konden verwelkomen als meer verkoop bij bestaande klanten konden realiseren. Onder het ZB Next Gen programma zijn verdere verbeteringen op assortiment en promoties doorgevoerd en hebben we, weliswaar enigszins geremd door investeringsbeperkingen vanuit COVID-19, ook de verdere ombouw van nog niet verbouwde zelfbedieningsvestigingen vervolgd”. Daarnaast wist Sligro de inkoopcondities verder te verbeteren en een deel van de prijsstijgingen in tarieven van transport, personeel en energie doorberekenen in de verkoopprijs.

België

Waar Sligro wel veel problemen kent is in België.  COVID-19 heeft daar een enorme impact gehad in 2021, zo laat Sligro weten. ‘Met name in de bezorging en dominant bij JAVA, dat historisch groot is in de zorgmarkt en catering, was het omzetverval groot’. Sligro heeft zich daar daarom voornamelijk geconcentreerd op het verder integreren van activiteiten. Het jaarbericht meldt: ‘De assortimentsharmonisatie tussen ISPC en Sligro is grotendeels afgerond en we zijn gestart om daar ook het JAVA assortiment bij te betrekken. Een steeds groter deel van dat assortiment wordt binnen de supplychain ingericht op een route via het centrale distributiecentrum in Veghel, wat de efficiency stapsgewijs vergroot’. Sligro is desalniettemin optimistisch over d eigen toekomst in België en verwacht binnen enkele jaren winstgevend te zijn.

Vooruitzichten

Volgens Sligro zullen de eerste maanden van 2022 in het teken staan van de heropening van de afzetmarkten. De eerste maanden drukken nog op de omzet en resultaten als gevolg van de geldende maatregelen in Nederland en België. Maar geleidelijk zullen die de komende tijd verdwijnen, zo is de verwachting van de groothandel. ‘De voorbereiding op en het goed uitvoeren van deze herstart, in een markt waar schaarste van producten en mensen heerst, zal veel van onze aandacht vragen’, aldus Sligro. Inflatie, arbeidsschaarste en stijgende grondstofprijzen, zijn straks terug te zien in de consumentenprijzen. Niet per se zorgwekkend voor de groothandel uit Veghel, maar wel iets om scherp op te zitten. ‘Onze inkoopteams zullen alle prijsontwikkelingen scherp en met veel aandacht voor onderbouwing beoordelen,’ aldus Sligro.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht




CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid