Slootweg (Bidfood) ziet nieuwe generatie horeca aankomen


CEO Dick Slootweg van Bidfood: “Er is een nieuwe generatie ondernemers aan de slag gegaan in foodservice, die om nieuwe standaarden vraagt"

Interview – Het gaat goed met Bidfood. De omzet zit ruim boven de 1 miljard euro en de leveringsgraad ligt boven de 98 procent. Toch zit CEO Dick Slootweg niet stil, want hij ziet ook de veranderingen in de foodservicesector. “Er is een nieuwe generatie ondernemers aan de slag gegaan in foodservice, die om nieuwe standaarden vraagt. Die veranderingen vragen ook aanpassingen van ons. En daar kunnen en willen we niet te lang mee wachten, want het gaat allemaal heel snel.”

Net terug van een zakenreis naar collega's in Nieuw-Zeeland, schudt Slootweg de jetlag van zich af. De volgende dag licht hij de nieuwe strategische koers toe op het Nationaal Food Congres in Scheveningen. Daarbij is een gezelschap aanwezig van topretailers, foodservicebedrijven en leveranciers. Een groep die mag weten dat Bidfood wil lopen, zeker in foodservice.

Gezonde toekomst

Bidfood groeit hard, vooral met nieuwe klanten. Wekelijks komen er nieuwe partijen bij. Dat maakt het makkelijker om de veranderingen door te voeren, weet ook Slootweg. Het gezegde dat je het dak moet repareren als de zon schijnt is zeker op Bidfood van toepassing met haar 17 vestigingen. Want dat er veranderingen moeten worden doorgevoerd voor een goede en gezonde toekomst van Bidfood staat voor hem als een paal boven water. Slootweg: “We gaan de ondernemers helpen en wel op drie manieren. In de eerste plaats zorgen we ervoor dat ondernemers de producten krijgen die ze nodig hebben. Betrouwbare leveringen van de producten zijn heel belangrijk voor horecaondernemers, en wanneer producten niet verkrijgbaar zijn, worden ze daar ruim van tevoren over ingelicht. We hebben nu een betrouwbaarheid van boven de 98 procent. Afnemers krijgen nu duidelijk te horen wat we niet kunnen leveren, maar waar we eventueel een huismerk of alternatief voor kunnen aanbieden. Ook hebben we onze voorraden verhoogd, juist om te voorkomen dat er niet kan worden geleverd.”

Ondernemerschap

Maar Bidfood gaat meer doen voor de ondernemers. Slootweg: “Elke ondernemer kan je vertellen over de risico’s van de oplopende prijsstijgingen bij fabrikanten. Die gaan we niet meer accepteren. De prijsstijgingen bij A-merken moeten stoppen. We laten ondernemers op basis van de bestellingen zien hoeveel geld ze per jaar kunnen besparen door andere keuzes te maken. Voor sommige producten is dat verschil 5 tot 10 procent, voor andere loopt dat op naar 30 procent. Op die manier tonen we hoe we gezamenlijk de winstgevendheid van een horecabedrijf vergroten. Intern valt dat bij ons onder MOK; Marge, Omzet en Kosten. We gaan dus de marge vergroten bij onze afnemers, de omzet laten groeien door betere data te verschaffen en de kosten verlagen. Niet alleen door het aanbieden van goedkopere alternatieven voor producten, maar ook door data te delen met elkaar waardoor bijvoorbeeld efficiënter kan worden bezorgd, of ingekocht kan worden. Betere data geeft bijvoorbeeld inzicht in wat er nu mogelijk moet worden weggegooid, wat niet nodig was geweest bij betere sturing bij inkoop.”

Inzicht

Bidfood lanceert Media Services voor haar leveranciers. Hiermee kunnen ook leveranciers door middel van data gerichter gaan werken. Slootweg: “We kennen al onze klanten, en weten wat ze nodig hebben. Deze inzichten gaan we inzetten voor onze leveranciers, zodat die gerichter onze afnemers kunnen helpen. Het is een systeem wat we hebben afgekeken bij retail, maar wat we nu voor foodservice gaan inzetten. Dit gaat ons ook helpen om onze partners relevanter en succesvoller te maken. Een voorbeeld is koffieketen Lebkov, die dankzij de combinatie van hun data en onze data van vijf naar één levering per week kon. Bovendien zijn die leveringen nu veel meer geënt op datgene wat nodig is. Is het mooi weer of niet, wanneer wordt er meer of minder melk gedronken in de koffie, etc.. Al die data zorgt voor een betere en efficiëntere bestelprocedure en dus een efficiëntere en meer duurzame belevering. Foodservicebedrijven krijgen gewoon meer inzage in hun bedrijfsprocessen. Stappen die de winstgevendheid van een bedrijf als Lebkov met acht locaties aanzienlijk vergroot.”

How Good

Maar Slootweg denkt ook verder. Met ingang van 2024 moeten grotere ondernemingen jaarlijks hun milieu-impact in kaart brengen. De CO2-uitstoot is daarvan één van de belangrijkste punten. Begin volgend jaar start Bidfood daarom met het in kaart brengen van de CO2-uitstoot van het eigen bedrijf, maar ook met dat van de toeleveranciers. Dat gebeurt door middel van het meetsysteem van How Good. PS Foodservice heeft de licentie van deze Amerikaanse softwareleverancier voor de Benelux.  Door te gaan samenwerken met PS Foodservice, die alle productdeclaraties verzamelt van alle foodserviceproducten, kan nu ook de milieu-impact van die producten worden bepaald. Bidfood stelt het verstrekken van die gegevens verplicht aan hun leveranciers, zodat de groothandel kan laten zien wat de CO2-uitstoot is van de producten die het aanbiedt aan de afnemers. Bovendien geeft het inzicht in de eigen uitstoot. Slootweg: “Jonge ondernemers willen weten wat de impact is van producten op het milieu. Dus los van de wettelijke richtlijnen ziet de nieuwe generatie chef-koks dat ook als een voorwaarde voor ons als leverancier, en dus gaan we dat in kaart brengen. Verschillende partijen hebben al aangegeven het toe te juichen en eraan mee te werken. Het wordt zeer positief ontvangen. Op 14 januari volgend jaar organiseren we daarom een Sustainability Intelligent Summit waar we onze leveranciers over de verdere plannen bijpraten. Er zijn nu al 150 aanmeldingen binnen, wat laat zien dat het leeft.” Slootweg wil er maar mee zeggen dat er volop stappen worden gezet door Bidfood, op allerlei terreinen, en dat dit wordt gewaardeerd. “We willen wat dat betreft ook aanjager zijn van de veranderingen.”

(Dit artikel is eerder verschenen in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht




CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid