Slootweg (Bidfood) ziet nieuwe generatie horeca aankomen
Interview – Het gaat goed met Bidfood. De omzet zit ruim boven de 1 miljard euro en de leveringsgraad ligt boven de 98 procent. Toch zit CEO Dick Slootweg niet stil, want hij ziet ook de veranderingen in de foodservicesector. “Er is een nieuwe generatie ondernemers aan de slag gegaan in foodservice, die om nieuwe standaarden vraagt. Die veranderingen vragen ook aanpassingen van ons. En daar kunnen en willen
Net terug van een zakenreis naar collega's in Nieuw-Zeeland,
Gezonde toekomst
Bidfood groeit hard, vooral met nieuwe klanten. Wekelijks komen er nieuwe partijen bij. Dat maakt het makkelijker om de veranderingen door te voeren, weet ook Slootweg. Het gezegde dat je het dak moet repareren als de zon schijnt is zeker op Bidfood van toepassing met haar 17 vestigingen. Want dat er veranderingen moeten worden doorgevoerd voor een goede en gezonde toekomst van Bidfood staat voor hem als een paal boven water. Slootweg: “We gaan de ondernemers helpen en wel op drie manieren. In de eerste plaats zorgen we ervoor dat ondernemers de producten krijgen die ze nodig hebben.
Maar Bidfood gaat meer doen voor de ondernemers. Slootweg: “Elke ondernemer kan je vertellen over de risico’s van de oplopende prijsstijgingen bij fabrikanten. Die gaan we niet meer accepteren. De prijsstijgingen bij A-merken moeten stoppen. We laten ondernemers op basis van de bestellingen zien hoeveel geld ze per jaar kunnen besparen door andere keuzes te maken. Voor sommige producten is dat verschil 5 tot 10 procent, voor andere loopt dat op naar 30 procent. Op die manier tonen we hoe we gezamenlijk de winstgevendheid van een horecabedrijf vergroten. Intern valt dat bij ons onder MOK; Marge, Omzet en Kosten. We gaan dus de marge vergroten bij onze afnemers, de omzet laten groeien door betere data te verschaffen en de kosten verlagen. Niet alleen door het aanbieden van goedkopere alternatieven voor producten, maar ook door data te delen met elkaar waardoor bijvoorbeeld efficiënter kan worden bezorgd, of ingekocht kan worden. Betere data geeft bijvoorbeeld inzicht in wat er nu mogelijk moet worden weggegooid, wat niet nodig was geweest bij betere sturing bij inkoop.”
Inzicht
Bidfood lanceert Media Services voor haar leveranciers. Hiermee kunnen ook leveranciers door middel van data gerichter gaan werken. Slootweg: “We kennen al onze klanten, en weten wat ze nodig hebben. Deze inzichten gaan we inzetten voor onze leveranciers, zodat die gerichter onze afnemers kunnen helpen. Het is een systeem wat we hebben afgekeken bij retail, maar wat we nu voor foodservice gaan inzetten. Dit gaat ons ook helpen om onze partners relevanter en succesvoller
How Good
Maar Slootweg denkt ook verder. Met ingang van 2024 moeten grotere ondernemingen jaarlijks hun milieu-impact in kaart brengen. De CO2-uitstoot is daarvan één van de belangrijkste punten. Begin volgend jaar start Bidfood daarom met het in kaart brengen van de CO2-uitstoot van het eigen bedrijf, maar ook met dat van de toeleveranciers. Dat gebeurt door middel van het
(Dit artikel is eerder verschenen in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtSligro ziet omzet eerste kwartaal met €18 miljoen toenemen
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van €652 miljoen, een toename van € 18 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,7% ten opzichte van de omzet van €634 miljoen in het eerste kwartaal van 2023.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht