Succesvolle test HelloFresh en WUR met houdbaarheidsmeter ‘Keep-it’


Onderzoek - Maaltijdboxleverancier HelloFresh en Wageningen University & Research (WUR) hebben samen een test gedaan naar de effecten van de Keep-it-houdbaarheidsindicator. Deze indicator geeft op de verpakking weer tot wanneer je een vers product kunt blijven gebruiken. Zodoende hoeft de consument minder vaak eten weg te gooien.

Voedselverspilling is nog altijd een belangrijk thema. Jaarlijks verspillen Nederlanders zo’n 592 duizend ton voedsel, dat feitelijk nog eetbaar is. HelloFresh en WUR wilden daarom onderzoeken of mensen minder gemakkelijk producten weg zouden gooien als de meter aangaf dat het product nog eetbaar was.  De smart-sensortechnologie van Keep It meet namelijk bij welke temperaturen producten onderweg bewaard zijn, en geeft aan hoeveel dagen houdbaarheid nog resteren. Consumenten hoeven een product dan pas weg te gooien als het écht niet meer goed is.

Uit eerder onderzoek van beide partijen was gebleken dat consumenten de Tenminste-Houdbaar-Tot (THT) of Te-Gebruiken-Tot (TGT) vaak door elkaar halen en ook niet altijd goed hanteren. Hierdoor worden producten uit voorzorg weggegooid, die nog gebruikt kunnen worden. De houdbaarheidsindicator is gebaseerd op tijd-temperatuurverloop en helpt consumenten de juiste afweging te maken. “In Noorwegen gebruiken verschillende retailers al sinds 2013 de Keep-it® indicator," zegt Gertrude Zeinstra, projectcoördinator en onderzoeker bij Wageningen Food & Biobased Research. “We wilden weten of Nederlandse en Vlaamse consumenten hier ook voor open staan, hoe ze ermee omgaan en of ze begrijpen hoe de indicator werkt."

Slimme indicator

Bij HelloFresh staat voedselverspilling hoog op de agenda. Het bedrijf is ook aangesloten bij Stichting Samen Tegen Voedselverspillingzagen. Victor Smits, duurzaamheidsmanager bij HelloFresh: “Samen deze pilot opzetten betekent niet alleen dat het onderzoek volgens de hoogste norm is uitgevoerd, maar ook dat deze duurzame innovatie onder de aandacht komt. Op deze manier hopen we de slimme indicator op meer plekken te kunnen introduceren.” Het onderzoek werd volgens wetenschappelijke richtlijnen afgenomen onder 1500 klanten van de maaltijdboxleverancier. Het merendeel van de consument bleek positief gestemd over de Keep-it-indicator en gaf aan het systeem betrouwbaar en nuttig te vinden. Het onderzoek wijst uit dat de indicator potentie heeft bij het verminderen van voedselverspilling. “76% had het idee dat de indicator hen kon helpen om minder voedsel te verspillen," zegt Zeinstra. Met indicator gaven meer deelnemers aan eerst te ruiken en te kijken en minder deelnemers zouden het product onmiddellijk weggooien.

Bron: WUR/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen

Voedselverspilling  – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.

Lees bericht


Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor

Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...

Lees bericht

Orbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered

Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.

Lees bericht

Orbisk en Accor-hotels streven naar halvering voedselverspilling

Voedselverspilling - Accor Group is één van de eerste grote hotelketen die haar wereldwijde voedselverspilling actief gaat terugdringen. In een samenwerking met de voedselafvalmonitor van Orbisk gaat de hotelorganisatie in honderden Accor hotels de komende maanden een start maken met het tegengaan van voedselverspilling. Die slimme technologie moet chefs helpen hun voedselafval te meten en met de helft terug te...

Lees bericht



InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid