The Amsterdam Coffee Festival blijft inspireren
Vakbeurs – Koffieminnend Nederland kan het hart ophalen op The Amsterdam Coffee Festival. Het terrein van de Westergasfabriek vormt niet alleen een decor voor de nieuwste koffiemachines en veelal duurzame bonenmelanges, maar is ook een inspiratiebron voor allerhande koffiezettechnieken en smaaktrends.
Het altijd druk bezochte festival, werd ook nu weer drukbevolkt door allerlei geïnteresseerden. Ook de grotere partijen waren aanwezig. Koffie is een van de belangrijkste productgroepen in de horeca om publiek te trekken. En de kwaliteitsstandaard in koffie is de laatste jaren fors verhoogd. Alle reden om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Speciale barista wedstrijden gaven extra glans aan het festival. Niet voor niets wordt het festival bezocht door de meest belangrijke foodservicebedrijven.
Koude koffie
Alpro presenteerde er een nieuwe serie koffiemelanges, zowel warm als koud. Met name die laatste varianten zijn de laatste jaren sterk in opkomst. Geholpen door het warme weer van de afgelopen zomers zijn de ijskoffievarianten behoorlijk gestegen in populariteit en op veel locaties terug te vinden op de menukaart. Toch biedt lang niet elk horecabedrijf ze standaard aan. Daarom liet Alpro niet alleen de varianten proeven, maar werd ook getoond hoe eenvoudig ze gemaakt kunnen worden en in welke variëteiten allemaal.
Chai latte
Wat ook sterk in de lift zit de laatste jaren zijn de chai latte-varianten. Chai latte is een Indiaas drankje gemaakt van thee en hete melk. Alex de Leeuw van Foodservice Marketing Foods is al jarenlang bezig met de verkoop van chai latte en ziet met name de laatste jaren de omzet fors groeien. “Chai latte staat volop in de belangstelling. En als Engeland voorop loop op Nederland, dan is er nog veel te verwachten. Wat een ontwikkelingen in smaken en technieken op dat terrein zie je daar.” De Leeuw was onlangs in de Britse hoofdstad vanwege de beurs IFE. De Leeuw heeft zelfs een chai latte-verpakking voor on-the-go voor tankstations en gemakswinkels.
'Mijn Melk'
Maar ook Lely was te vinden op het coffee festival met ‘Mijn Melk’. Vooral vanwege de introductie van een 10 liter ‘Bag-in-Box’ speciaal voor de espressobars, lunchrooms en cateraars. In samenwerking met Sanremo Coffee Machines lieten zij de Milk Mate op de beurs zien, die In combinatie met een Bag-in-Box in een handomdraai een juist gedoseerde hoeveelheid melk tapt. Naast deze introductie werd ook de nieuwe verpakking getoond van ‘Mijn Melk’. Nieuw etiket en duidelijkere THT-datum, maar ook voorzien van QR-code waarmee de melk via het nieuwe platform 'Mijn Boerderij' voor klant en consument terug is te herleiden tot boerderij en koe.
The Amsterdam Coffee Festival is er ook nog op zaterdag.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Inspirerend Amsterdam Coffee Festival 2024
Vakbeurzen - Klein, overzichtelijk, maar vooral inspirerend. Zo kunnen we het Amsterdam Coffee Festival in de Amsterdamse Gasfabriek wel samenvatten, die van 4 tot en met 6 april werd gehouden. Op dit driedaagse vakevent staan koffie en thee centraal en alles wat daarbij komt kijken op het gebied van techniek, verpakking en hulpmiddelen om de smaak en de beleving verder te vergroten.
Lees berichtHorecava toont te weinig antwoorden op de horeca-uitdagingen
Vakbeurzen - Afgelopen week kon horeca minnend Nederland zich op de Horecava weer te goed doen aan allerlei hapjes en drankjes en andere inspiratie voor de foodservicesector. Volgens de organisatie bezochten ruim 64.000 bezoekers deze foodbeurs voor professionals. Veel nieuws kregen die niet te zien. Natuurlijk er waren aanbieders met nieuwe snacks, nieuwe verpakkingen, maar veel verder dan een ander kleurtje,...
Lees berichtDunkin’ lanceert ‘smartfridge koffie en donuts station’
Shopconcept – Koffie- en donutconcept Dunkin’ presenteert samen met Selecta, Alpro en Monin ‘De World of Dunkin’, een volgens het bedrijf ‘slimme verkoopoplossing met koffie, ijsdranken, Dunkin’ donuts, merchandise en andere producten’. De eerste units zijn reeds ontwikkeld en de primeur is voor Hotel Gorinchem van Van der Valk International, de belangrijkste belanghebbende in Dunkin’.
Lees berichtOatly en Alpro bezorgd over verhoging van de ‘limonadebelasting’
Actie - De merken Oatly en Alpro hebben zich aangesloten bij de meer dan 28.000 burgers en organisaties, die bezorgd zijn voor de negatieve effecten van de verhoging van de verbruiksbelasting op frisdranken. Zij zijn van mening dat de ‘limonadebelasting’ niet van toepassing moet zijn op plantaardige dranken.
Lees berichtEerste zuivel met twee sterren Beter Leven Keurmerk
Zuivel – Kees Schutte uit Agelo ontvangt als eerste veehouder het twee sterren Beter Leven keurmerk voor zuivel van de Dierenbescherming. Dit geeft aan dat bij de productie van zuivelproducten van zijn boerderij de integrale duurzaamheid is geborgd. Daarbij wordt gekeken naar dierenwelzijn, biodiversiteit en natuur. De volle melk is verkrijgbaar bij Jumbo onder de Direct van de Boerderij-zuivellijn.
Lees berichtMijn Melk breidt assortiment uit met volle yoghurt
Introductie – Zuivelmerk Mijn Melk breidt haar assortiment uit met volle yoghurt. De yoghurt wordt geproduceerd door één van de Mijn Melk boeren: boerin Yvonne. Daarnaast verwelkomt het zuivelmerk een nieuwe boerin in het Limburgse Velden.
Lees bericht