UFS brengt trendrapport ‘Future Menus 2024’ uit
Trends - Unilever Foods Solutions (UFS) heeft haar jaarlijkse trendrapport Future Menus 2024 uitgebracht. In het rapport worden acht wereldwijde trends beschreven in foodservice. Met name de invloed van Gen Z op de voedingsindustrie en de kansen die het biedt voor chef-koks krijgen de aandacht.
De belangrijkste verschuivingen die dit jaar in restaurants worden beschreven zijn onder andere een stijgende vraag naar onverwachte smaakcombinaties, de integratie van plantaardige gerechten en een focus op het maximaliseren van ingrediënten om voedselverspilling in de keuken te verminderen. De acht trends die worden beschreven zijn: Flavour Shock, Low-Waste Menus, Plant Powered Protein, Irresistible Vegetables, Local Abundance, Modernised Comfort Food, The New Sharing, and Feel-Good Food.
Gen Z
Gen Z krijgt speciale aandacht in het rapport. De generatie, die bekend staat om hun aanzienlijke uitgaven aan uit eten gaan en die regelmatig eetkeuzes maakt op basis van content op sociale media, beïnvloedt de eetervaringen niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. Met name de trend 'Flavour Shock', die gekenmerkt wordt door onverwachte smaakcombinaties en aanpassingen aan klassieke gerechten, worden mede door die generatie bepaald. Het leidt bijvoorbeeld tot een toenemend gebruik van Mexicaanse sauzen om moderne pasta's te creëren.
Tweedaags event
Om chef-koks te ondersteunen bij het creëren van deze verrassende smaakcombinaties, werd door UFS een tweedaags evenement georganiseerd in het R&D-centrum van Unilever in Wageningen. Relaties en chef-koks vanuit de hele wereld kwamen samen om de mogelijkheden te bekijken en te ervaren. UFS liet haar klanten belangrijke technieken zien zoals roken, pekelen en fermenteren als een manier om verschillende smaken en texturen te combineren. Daarnaast was er aandacht voor het verkorten van de bereidingstijd, want personeelsgebrek doet zich niet alleen in Nederland voor.
Low-waste menu’s
Met 48% van Gen Z die het milieu en duurzaamheid als belangrijkste overwegingen ziet bij het kiezen van een product, zien chef-koks ook een toenemende vraag naar 'Low-Waste Menus'. In het kader van de bezorgdheid over duurzaamheid vindt 65% van de exploitanten van foodservices deze trend het meest relevant en verwachten ze dat deze trend zal toenemen. Ook daaraan werd op het event veel aandacht geschonken. In het rapport biedt UFS technieken aan om ingrediënten volledig te benutten. Ook bevat het rapport tips te over het gebruik van restjes en snijresten om secundaire gerechten te creëren.
Future Menu Trends Report 2024
Het tweede jaarlijkse Future Menu Trends Report 2024 bevat recepten, inzichten en praktische handvatten op basis van de expertise van 250 UFS-chefs en feedback van meer dan 1.600 chef- koks in 21 markten. Doel van het rapport is om foodservice-exploitanten wereldwijd te helpen bij het voldoen aan de veranderende behoeften van de consument. Het Future Menu Trends Report 2024 is samengesteld op basis van wereldwijde data, waaronder brancherapporten, analyses van sociale media op basis van 77 duizend trefwoorden die 69 miljoen zoekopdrachten vertegenwoordigen.
Bron: Unilever Food Solutions/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Eveline Nederlof wordt nieuwe directeur Freasy
Benoeming - Freasy, het Rotterdamse bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in de productie en verkoop van gezonde en duurzame kant-en-klaar diepvriesmaaltijden heeft een nieuwe CEO. Eveline Nederlof is toegetreden tot de directie in de functie van algemeen directeur.
Lees berichtChef-kok Edwin van Gent (UFS) wil chefs creatief uitdagen
Interview - Unilever Food Solutions (UFS) bracht in maart van dit jaar een wereldwijd onderzoek uit naar de belangrijkste Future Menu Trends. In totaal namen marktexperts én 1.600 chefs uit 20 landen deel aan het onderzoek. Uit de verzamelde informatie kwamen acht foodtrends naar voren. Drie daarvan wil UFS dit jaar onder de aandacht brengen van Nederlandse chef-koks. Maar chef-kok Edwin van...
Lees berichtUnilever profiteert vooral van prijsverhogingen
Analyse – Unilever heeft mooie cijfers zien over het afgelopen half jaar en dus was AEX blij. Maar de winstgroei van 21% kwam toch vooral door prijsverhogingen, want in aantallen verkochte producten deed het internationale voedingsconcern het minder. Vooral in Europa.
Lees berichtTerug naar de ‘flavor’ op Food Inspiration Days Outdoor
Foodevent - Proeven, ruiken, koken, vergelijken, het kan allemaal op het eerste Food Inspiration Days Outdoor-event in Ede. Het vroegere eendaagse Unplugged heeft plaats gemaakt voor een tweedaags buitenspektakel op het terrein van kaasboerderij Remeker waar op zoek wordt gegaan naar de kern van elk product, of dat nu de kwaliteit, de boer, de teler of de smaak van het...
Lees berichtKnorr Professional geeft zes zorgconcerten met Willeke Alberti weg
Actie - ‘Samen zijn is samen lachen, samen huilen. Leven door dichtbij elkaar te zijn’, zingt Willeke Alberti in haar hit Samen Zijn. Maar voor samenzijn en nabijheid was het afgelopen jaar maar weinig ruimte in de ouderenzorg, psychiatrische zorg en gehandicaptenzorg. Daarom brengt Knorr Professional met de #SAMENZIJN zorgconcerten wat welverdiende gezelligheid voor bewoners en zorgpersoneel.
Lees berichtKnorr-lijnen veranderen fasegewijs naar Knorr Professional
Introductie – De Knorr-lijnen van Unilever Food Solutions veranderen fasegewijs naar Knorr Professional. Na de soepen zijn nu een drietal intense smaakversterkers aan het professionele assortiment toegevoegd.
Lees bericht