UFS en Orbisk strijden samen tegen voedselverspilling


Voedselverspilling - Unilever Food Solutions (UFS) en voedselafvalmonitor Orbisk gaan gezamenlijk strijden tegen voedselverspilling in de horeca. De samenwerking sluit aan bij Unilevers ‘Future Foods’ plan, dat de milieu-impact van de voedselketen moet verminderen en mensen gaat helpen met de transitie naar gezondere voedingspatronen.

Elk jaar wordt er wereldwijd 1,3 miljard ton voedsel weggegooid, een derde van al het voedsel dat geproduceerd wordt. De verspilling in de Nederlandse horeca is zelfs nog groter en loopt op tot 50%. UFS en Orbisk vinden dat dat anders moet en slaan nu de handen ineen om verspilling in de horeca aan te pakken.

Voorloper

Vermindering van voedselverspilling staat al jarenlang op de agenda van Unilever Food Solutions. “Als voedselproducent voelen wij ons verantwoordelijk om bewustwording te creëren en kennis te vergroten bij onze klanten. Door verspilling op grote schaal terug te dringen, verminderen we niet alleen de impact op het milieu, maar zorgen we ook voor kostenvermindering en winstgevendheid voor onze horeca klanten”, vertelt Eveline Nederlof, Managing Director UFS Nederland.

Doelstelling

Het Future Foods plan van Unilever omvat onder meer de doelstelling voedselverspilling te halveren bij directe wereldwijde activiteiten van fabriek tot schap tegen 2025. Om de missie kracht bij te zetten gaat het bedrijf de samenwerking aan met innovatieve bedrijven en partijen. Orbisk is een van de eerste, met  de voedselafvalmonitor voor de professionele keuken. Oprichter Olaf van der Veen: “Ons datagedreven zelflerende systeem herkent automatisch welk eten wordt weggegooid. De monitor biedt inzicht in afvalstromen waardoor je gerichte acties kunt ondernemen om verspilling tegen te gaan en daarmee je afval te reduceren. Hopelijk kunnen we via deze samenwerking met UFS nog meer chefs en horecaondernemers bereiken.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws








Vertrouwen in overheid bij restaurants daalt verder

Onderzoek -  Het vertrouwen in de overheid is eind vorig jaar gedaald van 77% in maart naar 53% in november. Dat blijkt uit periodiek onderzoek via de Foodservice Denktank van Marketing4Results in samenwerking met Sligro. In dezelfde periode nam ook het verwachte omzetverlies van de restaurants verder toe, als gevolg van de coronamaatregelen.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid