UFS en Orbisk strijden samen tegen voedselverspilling


Voedselverspilling - Unilever Food Solutions (UFS) en voedselafvalmonitor Orbisk gaan gezamenlijk strijden tegen voedselverspilling in de horeca. De samenwerking sluit aan bij Unilevers ‘Future Foods’ plan, dat de milieu-impact van de voedselketen moet verminderen en mensen gaat helpen met de transitie naar gezondere voedingspatronen.

Elk jaar wordt er wereldwijd 1,3 miljard ton voedsel weggegooid, een derde van al het voedsel dat geproduceerd wordt. De verspilling in de Nederlandse horeca is zelfs nog groter en loopt op tot 50%. UFS en Orbisk vinden dat dat anders moet en slaan nu de handen ineen om verspilling in de horeca aan te pakken.

Voorloper

Vermindering van voedselverspilling staat al jarenlang op de agenda van Unilever Food Solutions. “Als voedselproducent voelen wij ons verantwoordelijk om bewustwording te creëren en kennis te vergroten bij onze klanten. Door verspilling op grote schaal terug te dringen, verminderen we niet alleen de impact op het milieu, maar zorgen we ook voor kostenvermindering en winstgevendheid voor onze horeca klanten”, vertelt Eveline Nederlof, Managing Director UFS Nederland.

Doelstelling

Het Future Foods plan van Unilever omvat onder meer de doelstelling voedselverspilling te halveren bij directe wereldwijde activiteiten van fabriek tot schap tegen 2025. Om de missie kracht bij te zetten gaat het bedrijf de samenwerking aan met innovatieve bedrijven en partijen. Orbisk is een van de eerste, met  de voedselafvalmonitor voor de professionele keuken. Oprichter Olaf van der Veen: “Ons datagedreven zelflerende systeem herkent automatisch welk eten wordt weggegooid. De monitor biedt inzicht in afvalstromen waardoor je gerichte acties kunt ondernemen om verspilling tegen te gaan en daarmee je afval te reduceren. Hopelijk kunnen we via deze samenwerking met UFS nog meer chefs en horecaondernemers bereiken.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Rotterdams Urban Winery lanceert wijn van geredde druiven

Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.

Lees bericht


burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht

CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid