UFS en Orbisk strijden samen tegen voedselverspilling


Voedselverspilling - Unilever Food Solutions (UFS) en voedselafvalmonitor Orbisk gaan gezamenlijk strijden tegen voedselverspilling in de horeca. De samenwerking sluit aan bij Unilevers ‘Future Foods’ plan, dat de milieu-impact van de voedselketen moet verminderen en mensen gaat helpen met de transitie naar gezondere voedingspatronen.

Elk jaar wordt er wereldwijd 1,3 miljard ton voedsel weggegooid, een derde van al het voedsel dat geproduceerd wordt. De verspilling in de Nederlandse horeca is zelfs nog groter en loopt op tot 50%. UFS en Orbisk vinden dat dat anders moet en slaan nu de handen ineen om verspilling in de horeca aan te pakken.

Voorloper

Vermindering van voedselverspilling staat al jarenlang op de agenda van Unilever Food Solutions. “Als voedselproducent voelen wij ons verantwoordelijk om bewustwording te creëren en kennis te vergroten bij onze klanten. Door verspilling op grote schaal terug te dringen, verminderen we niet alleen de impact op het milieu, maar zorgen we ook voor kostenvermindering en winstgevendheid voor onze horeca klanten”, vertelt Eveline Nederlof, Managing Director UFS Nederland.

Doelstelling

Het Future Foods plan van Unilever omvat onder meer de doelstelling voedselverspilling te halveren bij directe wereldwijde activiteiten van fabriek tot schap tegen 2025. Om de missie kracht bij te zetten gaat het bedrijf de samenwerking aan met innovatieve bedrijven en partijen. Orbisk is een van de eerste, met  de voedselafvalmonitor voor de professionele keuken. Oprichter Olaf van der Veen: “Ons datagedreven zelflerende systeem herkent automatisch welk eten wordt weggegooid. De monitor biedt inzicht in afvalstromen waardoor je gerichte acties kunt ondernemen om verspilling tegen te gaan en daarmee je afval te reduceren. Hopelijk kunnen we via deze samenwerking met UFS nog meer chefs en horecaondernemers bereiken.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht


Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht


UFS brengt trendrapport ‘Future Menus 2024’ uit

Trends - Unilever Foods Solutions (UFS) heeft haar jaarlijkse trendrapport Future Menus 2024 uitgebracht. In het rapport worden acht wereldwijde trends beschreven in foodservice. Met name de invloed van Gen Z op de voedingsindustrie en de kansen die het biedt voor chef-koks krijgen de aandacht.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid