US Foods gaat speciaal werk maken van ‘ghost kitchens’


Deliveroo heeft eigen dark kitchens met de RooBox, een keuken in een container

Buitenland – Het Amerikaanse foodservicebedrijf US Foods gaat een aparte divisie opzetten voor ‘ghosts kitchens’, keukens waar uitsluitend wordt gewerkt voor het bezorgen van maaltijden. Het bedrijf wil er op die manier voor zorgen dat restaurants nog meer werk kunnen maken van hun bezorg- en afhaalmogelijkheden.

De maatregelen rondom corona hebben ook in Amerika geleid tot een verschuiving in eetgewoonten. Door het sluiten van de restaurants zagen veel bedrijven zich genoodzaakt te starten met afhalen en bezorgen. In veel gevallen bleken die activiteiten ook de redding te zijn van het horecabedrijf.

Nu ook in Amerika de restaurants weer met beperkingen en richtlijnen open mogen, is net als in Nederland, te zien dat bezoekers wel in de buitenlucht willen eten, maar in de restaurants nog reserveringen kennen. Met het oog op de koudere maanden en het regenachtiger wordende weer, wil US Foods horecaondernemers een alternatief bieden met het inrichten van de ‘ghost kitchens voor thuisbezorgen. Het foodservicebedrijf voorziet de komende tijd een enorme groei van dergelijke keukens, die in Nederland bekend staan als dark kitchens, of virtuele keukens. Zelfs zodanig dat het bedrijf zich afvraagt of je het wel spookkeukens moet blijven noemen, omdat de keukens heel snel een normaal verschijnsel gaan worden in het straatbeeld.

Geen overhead

Volgens US Foods zijn de speciale keukens binnen drie weken in te richten voor een investering van rond de 5.000 dollar. De ruimte zorgt er dan voor dat het reguliere bedrijfsproces van het restaurant niet wordt verstoord. Bovendien hoeven deze keukens niet onder de normale overheadkosten gerekend te worden omdat zij ook op andere – lees goedkopere - plaatsen kunnen worden ingericht en eenvoudiger zijn in het bedrijfsproces. Het groothandelsbedrijf wil in de ontwikkelingen met de samen met de restaurantsector optrekken, om op die manier ook de eigen omzet veilig te stellen.Euromonitor in Londen voorspelde onlangs nog dat de markt voor dark kitchens in 2030 naar 1 biljoen dollar (844.600.000.000 euro) gaat uitgroeien. Niet onlogisch dat foodserfvicebedrijven zich meer willen richten op een dergelijke groeimarkt.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Vraag en klantenaantal nemen toe bij Deliveroo for Work

Bezorgdienst  -  Sinds de start van het jaar is de vraag naar bedrijfscatering via Deliveroo for Work, eerder bekend als Deliveroo for Business, gestegen. De brutotransactiewaarde steeg met 165% in het tweede kwartaal ten opzichte van een jaar eerder. Ook het aantal nieuwe klanten nam toe. Dat laat bezorgservice Deliveroo weten.

Lees bericht


Joep Hutschemakers nieuwe GM Benelux Deliveroo

Benoeming - Deliveroo heeft Joep Hutschemakers benoemd tot General Manager Benelux. Hij leidt al sinds augustus het bezorgplatform vanuit Amsterdam. Later wordt voor België en Luxemburg gezocht naar een general manager die aan hem zal rapporteren.

Lees bericht

‘Roomijs populairder bij Nederlanders dan softijs’

Onderzoek – Nederlanders zijn gek op ijs, maar sommige ijsvarianten hebben toch de voorkeur. Zo is roomijs (40%) de favoriete ijssoort is, gevolgd door een hoorntje softijs (30%) en op de derde plek sorbetijs (17%). Dit bleek uit onderzoek van maaltijdenplatform Deliveroo onder 1000 Nederlanders.

Lees bericht



Effecten versoepelingen teken zich af in foodservice

Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan...

Lees bericht

Deliveroo en FEBO starten actie rondom de Gouden Bitterbal

Formulenieuws – Onlangs meldde bezorgdienst Deliveroo op basis van eigen data dat de bitterbal een van de meest bestelde snacks was. Reden om met cafetariaketen FEBO een actie op te zetten rondom deze snack, met als inzet de Gouden Bitterbal. Wie straks bij een bestelling de Gouden Bitterbal aantreft kan een maandlang gratis bitterballen eten.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid