US Foods gaat speciaal werk maken van ‘ghost kitchens’
Buitenland – Het Amerikaanse foodservicebedrijf US Foods gaat een aparte divisie opzetten voor ‘ghosts kitchens’, keukens waar uitsluitend wordt gewerkt voor het bezorgen van maaltijden. Het bedrijf wil er op die manier voor zorgen dat restaurants nog meer werk kunnen maken van hun bezorg- en afhaalmogelijkheden.
De maatregelen rondom corona hebben ook in Amerika geleid tot een verschuiving in eetgewoonten. Door het sluiten van de restaurants zagen veel bedrijven zich genoodzaakt te starten met afhalen en bezorgen. In veel gevallen bleken die activiteiten ook de redding te zijn van het horecabedrijf.
Nu ook in Amerika de restaurants weer met beperkingen en richtlijnen open mogen, is net als in Nederland, te zien dat bezoekers wel in de buitenlucht willen eten, maar in de restaurants nog reserveringen kennen. Met het oog op de koudere maanden en het regenachtiger wordende weer, wil US Foods horecaondernemers een alternatief bieden met het inrichten van de ‘ghost kitchens voor thuisbezorgen. Het foodservicebedrijf voorziet de komende tijd een enorme groei van dergelijke keukens, die in Nederland bekend staan als dark kitchens, of virtuele keukens. Zelfs zodanig dat het bedrijf zich afvraagt of je het wel spookkeukens moet blijven noemen, omdat de keukens heel snel een normaal verschijnsel gaan worden in het straatbeeld.
Geen overhead
Volgens US Foods zijn de speciale keukens binnen drie weken in te richten voor een investering van rond de 5.000 dollar. De ruimte zorgt er dan voor dat het reguliere bedrijfsproces van het restaurant niet wordt verstoord. Bovendien hoeven deze keukens niet onder de normale overheadkosten gerekend te worden omdat zij ook op andere – lees goedkopere - plaatsen kunnen worden ingericht en eenvoudiger zijn in het bedrijfsproces. Het groothandelsbedrijf wil in de ontwikkelingen met de samen met de restaurantsector optrekken, om op die manier ook de eigen omzet veilig te stellen.Euromonitor in Londen voorspelde onlangs nog dat de markt voor dark kitchens in 2030 naar 1 biljoen dollar (844.600.000.000 euro) gaat uitgroeien. Niet onlogisch dat foodserfvicebedrijven zich meer willen richten op een dergelijke groeimarkt.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
FHC Formulebeheer viert landelijke meewerkdag
Formulenieuws - FHC Formulebeheer, de franchisegever van de cafetariaformules Family, Foodmaster en het scholencateringconcept VITAL, heeft haar landelijke meewerkdag gehouden. Vanuit het hoofdkantoor, van inkoop tot marketing, hebben alle medewerkers van FHC Formulebeheer zich een dag lang ingezet bij diverse vestigingen door heel het land.
Lees bericht{if '1' == '1'}
Mirjam Karmiggelt (GS1) wil foodservicesector aan tafel hebben
Achtergrond - Twee op drie Nederlandse MKB-bedrijven zijn onbekend met richtlijn om vanaf 2024 te rapporteren over duurzaamheid, meldde ABNAMRO onlangs. Het gaat bij deze rapportage over de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die met ingang van 1 januari 2024 voor zowel grote als beursgenoteerde middelgrote bedrijven verplicht is. Ook voor foodservicebedrijven. De overheid wil met de rapportage het zogenaamde â€...
Lees berichtUber’s Jaaroverzicht geeft inkijkje in Hollandse leefgewoonte
Bezorgdienst – Ooit afgevraagd hoeveel Big Macs er worden besteld bij Uber? Het Jaarverslag van de bezorgdienst geeft het antwoord: bijna vier miljoen. Verder is Nederland minder gierig dan gedacht n geeft het veel fooien. Populairste besteldag: Koningsdag.
Lees berichtZuivelmerk Milram betreedt Nederlandse foodservicemarkt
Introductie - DMK Group, één van Europa’s grootste zuivelcoöperaties, betreedt de Nederlandse Foodservicemarkt met het zuivelmerk Milram. De producten van Milram staan in Duitsland bekend om de hun prijs kwaliteit verhouding.
Lees berichtSchouten introduceert plantaardige groentesnacks Groentebite
Introductie – Om kinderen meer groente te laten eten, introduceert het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe de Groentebites. Het gaat om groentesnacks in de vorm van hartjes, rondjes en sterretjes. De producten zijn zowel bestemd voor de retail, out-of-home als de food industrie kanaal.
Lees berichtVan Gelder neemt horecaleverancier Vers Select over
Overname - Van Gelder groente & fruit heeft per 1 oktober de AGF horecagroothandel Vers Select uit Oud-Beijerland overgenomen. De positie van Van Gelder als AGF-groothandel voor de foodservice wordt door de overname aanzienlijk versterkt.
Lees bericht