Schouten introduceert plantaardige groentesnacks Groentebite
Introductie – Om kinderen meer groente te laten eten, introduceert het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe de Groentebites. Het gaat om groentesnacks in de vorm van hartjes, rondjes en sterretjes. De producten zijn zowel bestemd voor de retail, out-of-home als de food industrie kanaal.
Afgelopen week gooide Schouten nog hoge ogen op de levensmiddelenbeurs Anuga in het Duitse Keulen. Als enige Nederlandse fabrikant kwam het bedrijf met haar No Egg White voor in de top-10 met beste innovaties. En nu presenteert het bedrijf de Groentebites.
Belangrijk
Het eten van groente is belangrijk. Het advies van het Nederlandse voedingscentrum is om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Veel mensen en ook kinderen komen daar niet aan. Groente staat in de Schijf van Vijf en levert weinig calorieën en veel voedingsstoffen. De Groentebites van Schouten bevatten 46% groenten (maïs, wortel, tuinerwt, ui en rode paprika) en zullen door de meeste mensen als snack worden gegeten, zo schat de fabrikant in. Kees van den Heuvel, Trade Marketeer bij Schouten, wijst erop dat vleesvervangers tegenwoordig niet meer beperkt zijn tot de hoofdmaaltijd. “In de afgelopen jaren hebben we gezien dat consumenten steeds vaker kiezen voor plantaardige tussendoortjes. Het groeiende scala aan vegan opties in de horeca speelt hierbij een stimulerende rol.”
Positief
Uit een onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect blijkt dat 27% van de frequente gebruikers van vleesvervangers in Nederland (wat neerkomt op 54% van de bevolking) aangeeft dat ze regelmatig vegetarische of plantaardige snacks nuttigen, en dit percentage groeit jaarlijks. “We hebben via ons eigen consumentenpanel de Groentebites laten testen door kinderen”, aldus Van den Heuvel. “80% van de kinderen die de bites probeerden, willen ze graag nog een keer eten. Ook volwassenen reageerden zeer positief op deze introductie.”
50 landen
Schouten startte in 1990 met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het bedrijf vermarkt inmiddels één van de meest uitgebreide en gevarieerde assortimenten ter wereld in meer dan 50 landen.
Bron: Schouten/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Eerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten
Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.
Lees bericht{if '1' == '1'}
BOER&NLekker en platform Lokalist bundelen krachten
Samenwerken - Het korte ketenconcept BOER&NLekker, een initiatief van boerencoöperatie Agrifirm, en bestel- en transportplatform voor lokaal eten Lokalist bundelen hun krachten, met een nieuwe focus op de zakelijke markt. Beide partijen willen met de samenwerking een ‘one-stop shop’ inrichten voor retail, catering en horeca voor directe inkoop bij lokale duurzame boeren.
Lees bericht{if '2' == '1'}
Mirjam Karmiggelt (GS1) wil foodservicesector aan tafel hebben
Achtergrond - Twee op drie Nederlandse MKB-bedrijven zijn onbekend met richtlijn om vanaf 2024 te rapporteren over duurzaamheid, meldde ABNAMRO onlangs. Het gaat bij deze rapportage over de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die met ingang van 1 januari 2024 voor zowel grote als beursgenoteerde middelgrote bedrijven verplicht is. Ook voor foodservicebedrijven. De overheid wil met de rapportage het zogenaamde â€...
Lees berichtMedewerkers horeca hebben financiële last van inflatie
Onderzoek - Bijna de helft (46 procent) van de Nederlandse eerstelijnsmedewerkers in dienstverlenende sectoren zoals de horeca, werkte dit jaar meer uren om hun levensonderhoud te bekostigen. Maar ondanks die extra uren was het toch ook nog noodzakelijk voor medewerkers om extra financiële maatregelen te nemen.
Lees berichtZuivelmerk Milram betreedt Nederlandse foodservicemarkt
Introductie - DMK Group, één van Europa’s grootste zuivelcoöperaties, betreedt de Nederlandse Foodservicemarkt met het zuivelmerk Milram. De producten van Milram staan in Duitsland bekend om de hun prijs kwaliteit verhouding.
Lees berichtLevensmiddelenbeurs Anuga 2023 overtreft alle verwachtingen
Vakbeurzen -  Met 140.000 vakbezoekers uit 200 landen en zo’n 7.900 exposanten uit 118 landen heeft de Anuga 2023 zich overtroffen. Het aandeel buitenlandse exposanten bedroeg 94 procent en met 80 procent was er een recordaandeel buitenlandse bezoekers.
Lees bericht