Veel overtredingen bij verkoop tabak aan jongeren
Tabaksverkoop - Er worden nog te vaak tabaksproducten, dampwaren (e-sigaretten en e-liquids) en kruidenrookproducten verkocht aan jongeren onder de 18 jaar. Dat blijkt uit de controleresultaten die de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) in 2020 heeft uitgevoerd.
Afgelopen jaar voerde de NVWA 440 leeftijdscontroles uit, die in de meeste gevallen niet positief uitvielen. Van de 46 bij de horeca uitgevoerde inspecties werd in 26% van de gevallen een maatregel opgelegd. Bij de 100 uitgevoerde controles bij tankstations was dat 51%.
Effectieve testmethode
De NVWA maakt sinds 1 januari 2020 bij de leeftijdsgrenscontroles gebruik van 17-jarige testkopers die in opdracht van een inspecteur van de NVWA tabak proberen te kopen. Deze testkoopmethode is volgens de NVWA erg effectief. In 2019 werd met de oude methode bij minder dan 3% van de leeftijdgrenscontroles een maatregel opgelegd, terwijl in 2020 bij meer dan de helft van de risicogerichte controles is opgetreden.
Minder overtreders bij grote ketens
In totaal bleek in 2020 bij 245 van de 440 inspecties bij verschillende verkooppunten dat de verkoper de leeftijd niet goed controleerde, waardoor er tabak of andere rookwaren werden verkocht aan een 17-jarige testkoper. Supermarkten die onderdeel zijn van een grote winkelketen leven het verkoopverbod aan jongeren onder de 18 jaar het beste na. Bij kleine supermarkten en verkooppunten zoals avondwinkels en kiosken werden relatief de meeste maatregelen opgelegd.
Forse boetes
Verkopers die zich niet aan de leeftijdsgrens houden krijgen een boete die varieert van 1.360 tot 9.000 euro, afhankelijk van de inspectiehistorie en de grootte van het bedrijf. Als de NVWA binnen 12 maanden 3 overtredingen van de leeftijdsgrens constateert, wordt de tabaksverkoop tijdelijk stilgelegd (3-strikes-out). De NVWA blijft in 2021 risicogerichte testkoopinspecties uitvoeren om daarmee druk te leggen op verkooppunten om de regels beter na te leven.
Bron: NVWA/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees bericht‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’
Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtAbsolut Vodka & Sprite introduceren Ready-To-Drink cocktail
Introductie – Coca-Cola in Nederland introduceert Absolut Vodka & Sprite in Nederland. De gemixte cocktail is verkrijgbaar als 250ml ‘Ready-To-Drink' (RTD). Hiermee brengen Coca-Cola en Pernod Ricard twee iconische merken samen die wereldwijd een bekendheid hebben opgebouwd.
Lees bericht