Verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot haalt 9 mln euro op


De Pieter Pot-potten

Verpakkingsvrij – Twee jaar na lancering haalt verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot een investering van 9 miljoen euro op. Met behulp van herbruikbare verpakkingen zoals glazen potten wil de snelgroeiende start-up boodschappen doen 100 procent circulair maken.

Het jonge bedrijf is vastberaden de retailwereld voorgoed te veranderen. Met de investering – afkomstig van impactinvesteerders ETF Partners, SHIFT Invest, Innovation Quarter, en Future Food Fund – kan Pieter Pot zijn impact vergroten en waagt het zich komend jaar aan nieuwe West-Europese markten. Een maand geleden introduceerden ze het concept reeds in België.

Circulair

Jouri Schoemaker (31) en Martijn Bijmolt (29) lanceerden met Pieter Pot als eersten ter wereld een online supermarkt met een circulair verpakkingsmodel. “Verpakkingen zijn de allergrootste vervuiler van onze oceanen en vormen 20 procent van onze totale afvalbijdrage. We openen er gemiddeld 7 per persoon per dag in Nederland. Daar moeten we vanaf,” aldus Schoemaker.

70.000 leden

Nederland telt inmiddels 70.000 leden, die het bedrijf ‘Potters’ noemt. Ook in België zijn inmiddels 10.000 Vlaamse Potters en nog eens 30.000 Potters in spé, aldus het bedrijf. Potters krijgen hun boodschappen thuis geleverd in glazen potten en alle producten worden aangeboden voor prijzen die vergelijkbaar zijn met de traditionele supermarkt.

Vierkante pot

Naast uitbreiding in binnen- en buitenland gaat Pieter Pot een eigen, vierkante pot ontwikkelen, wordt de wasstraat voor circulaire verpakkingen in house gehaald en moet het aandeel dat volledig circulair wordt geleverd omhoog. Voorwaarde om bij Pieter Pot in de digitale schappen te liggen, is dat er aangeleverd kan worden in een grote (circulaire) bulkverpakking. Zo komt olijfolie in een tank van 1000 liter die na afgevuld te zijn in de weckpotten weer teruggaat naar de producent om opnieuw gevuld te worden. Dit proces is echter nog niet bij iedere producent optimaal, omdat bulkverpakkingen niet de standaard zijn.

Opschudden

Verschillende producenten zoals Heinz, Unilever en PepsiCo worden door de populariteit van Pieter Pot aan het denken gezet en kloppen reeds bij het jonge bedrijf aan voor samenwerkingen. Het bedrijf ziet zichzelf als blueprint voor een circulair verpakkingsmodel waar de grote spelers op kunnen aanhaken. Schoemaker: “Wij willen met onze strategie de retailmarkt opschudden. Duurzaam kan mainstream worden, als je het maar gemakkelijk en sexy maakt. Met ons speelse merk en de mooie glazen potten laten we zien dat het veel leuker is om boodschappen te doen zonder al dat verpakkingsafval. Grote spelers beginnen dat ook in te zien en dat is precies wat we willen.”

Bron: Pieter Pot/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Wegwerpbekers op festivals duurzaam en toegestaan’

Festivals – “Veel organisatoren van festivals en evenementen denken dat plastic wegwerpbekers per 1 januari verboden zijn, maar dat is niet waar. Wegwerpbekers zijn soms zelfs duurzamer dan herbruikbare bekers.” Dat zegt Bert Hengeveld van internationaal verpakkingsproducent Bordex Group.

Lees bericht


Bakkerij Pré Pain gaat brood maken van biergraan

Samenwerking – Bakkerij Pré Pain en circulair innovator MaGie Creations gaan samenwerken en hun assortiment uitbreiden met een duurzaam broodconcept. Pré Pain gaat broodproducten maken van het biergraan van MaGie Creations, een restproduct uit het bierbrouwproces.

Lees bericht


Pieter Pot bespaart 3 miljoen verpakkingen in 2022

Online supermarkt – Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in 2022 ruim 3 miljoen verpakkingen bespaard. Dat is het grootste aantal sinds de oprichting in 2019. Onlangs nog voegde Pieter Pot ook Autodrop en Oldtimers toe aan het verpakkingsvrije assortiment. Voor volgend jaar wil het bedrijf verdubbelen, onder andere door gekoelde producten in circulaire verpakking mee te nemen.

Lees bericht


Kraft Heinz Benelux en Pieter Pot gaan meer samenwerken

Samenwerking – Kraft Heinz, één van de grootste voedingsmiddelen- en drankenbedrijven ter wereld, gaat nog meer samenwerken met verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. Kraft Heinz gaat voortaan de ontbijtproducten chocoladehagelslag van Koninklijke De Ruijter en Brinta havermout in zakken aanbieden bij start-up Pieter Pot, die het vervolgens in statiegeldpotten gaat bezorgen bij de consument.

Lees bericht

Pieter Pot nu ook verkrijgbaar bij STACH

Voedselverspilling - Vanaf maandag - de eerste dag van de Verspillingsvrije Week - zijn de producten van online supermarkt Pieter Pot ook offline te vinden. In de STACH-vestigingen in Amsterdam en in Haarlem kun je nu terecht voor onder meer pindakaas en popcorn van Pieter Pot.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid