Vertrouwen in overheid bij restaurants daalt verder


Onderzoek -  Het vertrouwen in de overheid is eind vorig jaar gedaald van 77% in maart naar 53% in november. Dat blijkt uit periodiek onderzoek via de Foodservice Denktank van Marketing4Results in samenwerking met Sligro. In dezelfde periode nam ook het verwachte omzetverlies van de restaurants verder toe, als gevolg van de coronamaatregelen.

Restaurants verwachten nu een omzetzetverlies van €356.500,-. Een toename van maar liefst 37% ten opzichte van juni toen nog een inschatting werd gemaakt van een verlies van €260.500,-. Net na de eerste horecasluiting werd een gemiddeld omzetverlies van €107.500,- verwacht, maar in april was dat verwachte verlies al bijna verdubbeld naar €207.000,-. Restaurants in de stad verwachten overigens gemiddeld een veel hoger verlies dan restaurants in de dorpen: €558.000,- tegenover €178.000.

Om de omzetverliezen zo beperkt mogelijk te houden, zijn veel restaurants het afgelopen jaar gestart met afhalen en bezorgen. In de eerste lockdown bood 53% van de door Marketing4Results ondervraagde restaurants de mogelijkheid tot afhalen en 34% tot bezorgen. Tijdens de tweede lockdown is dit gestegen naar 68% voor afhalen en 49% voor bezorgen. Het bezorgen van gerechten wordt bij restaurants in steden op dit moment iets vaker aangeboden dan bij restaurants in dorpen (56% versus 47%). Ook in leeftijd is een verschil te zien: beslissers onder de 50 jaar (58%) bieden wat vaker bezorging aan dan beslissers ouder dan 50 (46%).

Ondernemers zijn niet per definitie pessimistisch over de toekomst. Ondanks het feit dat zij financieel hard worden getroffen, zien zij 2021 met vertrouwen tegemoet. Maar dat is meer gestoeld op eigen ondernemerschap dan op de overheid. Daarin is het vertrouwen het afgelopen jaar gedaald. Toen restaurants in maart 2020 dicht moesten, hadden restaurantbeslissers gemiddeld nog 77% vertrouwen in de Nederlandse overheid. In juni zakte dit vertrouwen naar 66% om in november nog verder te dalen naar 53%. Vooral jongere chefs hebben minder vertrouwen in de overheid: onder de veertig jaar is dat 39%, tussen de veertig en zestig 53% en boven de zestig jaar 61%.

Lees hier meer over het onderzoek van Marketing4Results.

Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht




CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid