Winst Sligro daalt een kwart in transitiejaar


Groothandel – De winst van groothandel Sligro is het afgelopen jaar met een kwart gedaald. De groothandel uit Veghel wist over 2019 een winst van 34 miljoen euro te realiseren. Stijgende kosten in de logistiek, lagere bestellingen bij de ‘Heineken-klanten’  en opstartverliezen in België hebben in belangrijke mate voor het drukkend resultaat gezorgd in dit ‘transitiejaar’. Sligro stond vorig jaar voor diverse ingrijpende uitdagingen. De ontwikkelingen rondom de verkoop en het vertrek van de EMTÉ-locaties, de opstart van de eigen groothandel in België, de verdere integratie van de Heineken-activiteiten - waarbij de belofte één bestelling, één levering en één factuur aan klanten nog niet werd ingelost - en de overname van de activiteiten van De Kweker, eisten hun tol binnen de organisatie Topman Koen Slippens liet weten in 2020 een turbulente tijd binnen de centrale organisatie achter zich te laten. Slippens voegde daaraan toe dat de situatie vraagt om een hernieuwde invulling van taken en verantwoordelijkheden voor onze mensen en teams'Hij vulde dat aan door aan te geven dat die aanpak vraagt om ‘effectief leiderschap en duidelijke organisatie­uitgangspunten met onze sterke cultuur als drager’. Leidraad hierin wordt een langjarig strategisch plan waarin vijf belangrijke thema's staan benoemd, die zijn vervat onder de noemer 'Geef mij de vijf'. Voor komend jaar wil Slippens in Nederland zich met veel interne focus weer meer richten op de klant: “Zowel in de zelfbediening als in de bezorging zien we kansen en noodzaak om de klant voor ons (terug) te winnen. Dat zullen we in de bezorging in een belangrijk deel van de markt samen met onze partner Heineken doen.” De omzetcijfers had Sligro al eerder laten weten. Die namen in 2019 met 2,1% toe ten opzichte van een jaar eerder tot zo’n 2,4 miljard euro. Die cijfers waren inclusief overnames, zonder die overnames nam de omzet af met 0,9 procent. Bron: FoodClicks

Groothandel – De winst van groothandel Sligro is het afgelopen jaar met een kwart gedaald. De groothandel uit Veghel wist over 2019 een winst van 34 miljoen euro te realiseren. Stijgende kosten in de logistiek, lagere bestellingen bij de ‘Heineken-klanten’  en opstartverliezen in België hebben in belangrijke mate voor het drukkend resultaat gezorgd in dit ‘transitiejaar’. Sligro stond vorig jaar voor diverse ingrijpende uitdagingen. De ontwikkelingen rondom de verkoop en het vertrek van de EMTÉ-locaties, de opstart van de eigen groothandel in België, de verdere integratie van de Heineken-activiteiten - waarbij de belofte één bestelling, één levering en één factuur aan klanten nog niet werd ingelost - en de overname van de activiteiten van De Kweker, eisten hun tol binnen de organisatie Topman Koen Slippens liet weten in 2020 een turbulente tijd binnen de centrale organisatie achter zich te laten. Slippens voegde daaraan toe dat de situatie vraagt om een hernieuwde invulling van taken en verantwoordelijkheden voor onze mensen en teams'Hij vulde dat aan door aan te geven dat die aanpak vraagt om ‘effectief leiderschap en duidelijke organisatie­uitgangspunten met onze sterke cultuur als drager’. Leidraad hierin wordt een langjarig strategisch plan waarin vijf belangrijke thema's staan benoemd, die zijn vervat onder de noemer 'Geef mij de vijf'. Voor komend jaar wil Slippens in Nederland zich met veel interne focus weer meer richten op de klant: “Zowel in de zelfbediening als in de bezorging zien we kansen en noodzaak om de klant voor ons (terug) te winnen. Dat zullen we in de bezorging in een belangrijk deel van de markt samen met onze partner Heineken doen.” De omzetcijfers had Sligro al eerder laten weten. Die namen in 2019 met 2,1% toe ten opzichte van een jaar eerder tot zo’n 2,4 miljard euro. Die cijfers waren inclusief overnames, zonder die overnames nam de omzet af met 0,9 procent. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Groothandel Sligro ontvangt keurmerk PSO ‘Trede 2’

Groothandel – Groothandel Sligro in Veghel heeft Trede 2 verdiend van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). PSO is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO en een instrument dat inzicht geeft in de mate waarin organisaties is ingericht op sociaal ondernemen. Uit de erkenning blijkt dat Sligro meer dan gemiddeld gericht is op sociaal ondernemen en op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op...

Lees bericht




Sligro stopt met verkoop tabak per 1 juli 2024

Tabak - Groothandel Sligro stopt met de verkoop van tabak en rookwaren per 1 juli 2024. In de bezorgservicetak van het bedrijf is sprake van nog twee lopende contracten, die ook na 1 juli 2024, worden gerespecteerd, zo laat de groothandel uit Veghel bij de presentatie van de jaarcijfers weten.

Lees bericht


Sligro Food Group ziet marktaandeel groeien in turbulent jaar

Groothandel - De Sligro Food Group wist in een turbulent jaar zowel in Nederland als in België het marktaandeel te vergroten. Dat bleek bij de presentatie van de jaarcijfers van de foodservicegroothandel. “De operationele prestaties verbeterden waardoor de ebitda met € 11 miljoen toenam tot € 137 miljoen. De nettowinst over het boekjaar werd gedrukt door incidentele lasten en bedroeg over 2023 € 6 miljoen,” aldus CEO...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid