1 op de 12 avondmaaltijden wordt nu afgehaald of bezorgd
Analyse – Het bezorgen en afhalen neemt een gigantische vlucht. In de afgelopen weken van de lockdown werden er maar liefst drie keer zoveel maaltijden thuisbezorgd, terwijl het afhalen van maaltijden lijkt af te vlakken. Afhalen en bezorgen van maaltijden is daarmee een fenomeen dat ook na heropening van de horeca een definitieve plek gaat veroveren in het consumentengedrag.
De gegevens komen uit de Out-of-Home Shopper Monitor, het grootste out-of-homeonderzoek in Nederland, dat sinds 2017 de buitenhuismarkt in kaart brengt. In deze bijzondere periode worden heel specifiek in tweewekelijkse updates de gevolgen van de coronacrisis in kaart gebracht middels de crisismonitor.
De coronacrisis heeft enorme gevolgen voor de verschuivingen in de eet- en drinkgewoontes van de Nederlandse consument. Het is duidelijk dat de supermarkten terrein winnen ten opzichte van o.a. bedrijfsrestaurants, restaurants en cafés. De buitenshuis eet- en drinkgelegenheden moeten het op dit moment vooral hebben van de afhaal- en bezorgmomenten.
3x zo veel avondmaaltijden worden thuisbezorgd in week 16-17
De consument kiest in de afgelopen weken steeds vaker voor thuisbezorging van de avondmaaltijd. Werden er in de afgelopen jaren van alle avondmaaltijden thuis gemiddeld 2,7% buitenshuis besteld (1 op de 40 maaltijden) inmiddels is dit in week 16 en 17 opgelopen naar ruim 8% van alle avondmaaltijden thuis. Dit betekent dat ongeveer 1 op de 12 avondmaaltijden inmiddels wordt besteld en thuisbezorgd. In week 12-15 lag dit gemiddeld nog op 5% of wel 1 op de 20 avondmaaltijden.
Afhalen van maaltijden vlakt af naar niveaus voorgaande jaren
Aan de andere kant zien we een dalende trend in het aantal afhaalbezoeken in week 16-17. Over de gehele gemeten crisisperiode (week 12-17) lag het niveau met 3,1 miljoen afhaal bezoeken nog beduidend boven de ‘normale’ 2,6 miljoen afhaal bezoeken per week. Maar de laatste 2 weken beweegt het niveau naar 2,6 miljoen afhaalbezoeken per week.
20% meer supermarkt en speciaalzaak bezoeken per week
Supermarkten en speciaalzaken blijven het structureel goed doen. Gemiddeld gesproken zijn er 20% meer food retail bezoeken in de afgelopen 6 weken.
Steeds meer mensen doen hun boodschappen online
Naast het fysieke bezoek aan de supermarkt en speciaalzaak groeit ook het online boodschappen doen. De online boodschappen blijven groeien in aantal bestellers van +24% (t/m week 15) naar +29% inclusief de laatste 2 gerapporteerde weken (t/m week 17). Wat ook opvalt is dat juist de laatste weken de stijging in de wekelijkse bestellers zit i.p.v. de maandelijkse bestellers.
40% minder mensen komen op het werk/zorg/school en -80% in het openbaar vervoer
De daling in catering blijft stabiel op -40%. Ook onderweg/vervoer is sterk teruggelopen met -55% overall: -45% met de auto en -80% met het openbaar vervoer
De volgende update verschijnt rond 18 mei.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’
Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...
Lees berichtAbsolut Vodka & Sprite introduceren Ready-To-Drink cocktail
Introductie – Coca-Cola in Nederland introduceert Absolut Vodka & Sprite in Nederland. De gemixte cocktail is verkrijgbaar als 250ml ‘Ready-To-Drink' (RTD). Hiermee brengen Coca-Cola en Pernod Ricard twee iconische merken samen die wereldwijd een bekendheid hebben opgebouwd.
Lees berichtAl 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop
Supermarkt - Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.
Lees berichtVakcentrum: tabaksban supers in strijd met Europese Dienstenrichtlijn
Tabak - Het Vakcentrum heeft in een brief aan staatsecretaris van Ooijen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) nogmaals bezwaar gemaakt tegen het voorgenomen verbod op verkoop van tabak in supermarkten. Het Vakcentrum verwijst daarbij naar het advies van de Raad van State waarin naar die Europese Dienstenrichtlijn verwezen wordt.
Lees berichtJumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties
Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.
Lees berichtFHC Formulebeheer viert landelijke meewerkdag
Formulenieuws - FHC Formulebeheer, de franchisegever van de cafetariaformules Family, Foodmaster en het scholencateringconcept VITAL, heeft haar landelijke meewerkdag gehouden. Vanuit het hoofdkantoor, van inkoop tot marketing, hebben alle medewerkers van FHC Formulebeheer zich een dag lang ingezet bij diverse vestigingen door heel het land.
Lees bericht