50% minder voedselafval bij Vermaat in 2027 met Orbi’s


Voedselverspilling - Vermaat gaat op grote schaal de strijd aan tegen voedselverspilling. Onderdeel van die aanpak is de inzet van de technologie van Orbisk, de zogenaamde Orbi. De voedsel verspilling moet met deze slimme technologie in 2027 met 50% zijn teruggebracht.

Voedselverspilling zorgt voor bijna 10% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. En dat terwijl 1/3 van al het eten in de afvalbak belandt. Vermaat vond het tijd worden voor actie. In 2027 wil de cateraar het eigen voedselafval hebben gehalveerd, 3 jaar eerder dan het doel dat geformuleerd is in de SDG’s van de Verenigde Naties. Door inzet van de technologie van Orbisk, wordt hard gewerkt aan die doelstelling. Momenteel worden de Orbi’s uitgerold over de Vermaat locaties.

Food Vision 2027

De doelstellingen op het gebied van duurzaamheid zijn geformuleerd in het plan ‘Food Vision 2027’. Naast voedselverspilling is ook plantaardig eten een belangrijke pijler. Volgens onderzoek zijn voedselverspilling tegengaan en een plantaardig dieet de oplossingen die de grootste impact hebben op het verminderen van klimaatimpact (Project Drawdown, 2022). ‘’Daarbij is voedselverspilling één van de meest onnozele problemen van deze tijd. We hoeven er immers niets voor te kunnen, bouwen of ontwikkelen, het gaat enkel om verminderen’’, aldus Pauline Rosenberg, Food & Sustainability Expert bij Vermaat. Oftewel: minder inkopen en minder produceren van dat wat we niet opeten.

Inzicht

De data die met de food waste monitor van Orbisk wordt verzameld gaat Vermaat daarbij helpen. De Orbisk herkent wat, wanneer en hoeveel voedsel er wordt weggegooid. Op die manier krijg inzicht in het voedselafval en zijn bedrijfsprocessen hierop aan te passen. Van inkoop tot menu. Op die manier reduceerde Vermaat het afgelopen half jaar het voedselafval al met 27% op voorloperlocaties als Triodos, Booking en La Place.

Bron: Vermaat/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen

Voedselverspilling  – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.

Lees bericht

Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid