‘53% van de Nederlanders viert Sinterklaasfeest’


Ondanks een tweede plaats bij inkoop maakt chocolade wel een grote kans  om in een schoen(tje) terecht te komen

Zoetwaren – Sinterklaas blijft een populair feest. Met 53% van de Nederlanders die het feest viert is het nog altijd een van de belangrijkste tradities voor volwassenen. De gezelligheid , maar ook nostalgie en traditie worden als redenen aangedragen.

Sinterklaas gaat niet alleen om pakjes, maar ook om zoetigheid. VBZ liet Peil.nl daarom een peiling houden onder 6.500 consumenten over hun aankopen voor Sinterklaas. Koploper qua inkoop dit jaar is strooigoed (pepernoten kruidnoten etc.) dat door 30% van de consumenten wordt gekocht, gevolgd door de chocoladelekkernij (letters, figuren, nepmunten) met 16%. De top vijf bestaat verder uit respectievelijk gevulde speculaas (de favoriet van 45-plussers) met 14%, gewone speculaas (10%) en amandelstaaf (9%). Ondanks een tweede plaats bij inkoop maakt chocolade wel een grote kans  om in een schoen(tje) terecht te komen. Daarbij geldt wel dat hoe hoger het gezinsinkomen hoe groter de kans wordt op zo’n schoencadeautje.

Inflatie

De impact van de inflatie in supermarkten is zeer duidelijk te merken wat betreft de inkoop van zoete lekkernijen: zeven op tien consumenten kiest – sterk afhankelijk van diens inkomen – voor aanbiedingen, bezoekt discounters, pakt eens vaker een huismerk of kijkt in het algemeen kritischer naar de prijzen. Wat het onderzoek verder duidelijk maakt: hoe ouder de consument, hoe groter de trouw aan het A-merk. Strooigoed is bij consumenten onder de 45 jaar twee- tot driemaal zo populair vergeleken met oudere leeftijdscategorieën, wat wellicht samenhangt met de levensfase of gezinssamenstelling.      

Calorieën

Als het gaat om het letten op extra calorieën als gevolg van het snoepgoed, is men daar vanaf 45 jaar een stuk bewuster mee bezig is. Ook zijn vrouwen meer bezig met de extra calorieën dan mannen: 50% tegenover 44%. Als het gaat om de verantwoordelijkheid om niet teveel lekkers te consumeren, geeft negen op de tien consumenten aan dat dit toch echt de eigen verantwoordelijkheid betreft. Onder de 35 jaar wordt door één op twaalf de overheid hierbij een rol toebedeeld, maar boven de 35 jaar is hier geen draagvlak voor te vinden. Dennis Teeken, commercieel directeur van (VBZ-lid) Koninklijke Verkade: “Gemiddeld koopt de Nederlander twee Sinterklaas-items per jaar. Verrassing en verleiding op de winkelvloer is en blijft daarbij belangrijk. Naast onze chocoladeletters hebben we bij Verkade dit jaar koekproducten aan ons Sinterklaas-assortiment toegevoegd. Daarmee konden we het seizoen ‘eerder starten’ en tegelijk een bredere doelgroep aanspreken”. Verkade heeft de winterse variant van Sultana, omgedoopt tot Sintana. Volgens Teeken doet die het erg goed in de verkoop.

Bron: VBZ/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Napoleon snoepjes voortaan in waspapieren wikkel

Zoetwaren - Snoepproducent Confiserie Napoleon stapt vanaf dit najaar over op een waspapieren wikkel in plaats van de traditionele plastic variant. De nieuwe verpakking geldt voor alle 27 smaakvarianten. Met de jaarlijkse verkoop van 360 miljoen snoepjes in Nederland en België bespaart het merk 60.000 kg plastic.

Lees bericht

Brandt & Levie worstmakers trekt Anne-Wies Bouritius aan

Benoeming – Per 1 september is Anne-Wies Bouritius gestart als nieuwe marketinglead bij Brandt & Levie worstmakers. Brandt & Levie haalde eerder dit jaar groeikapitaal op om te kunnen investeren in het team, distributie en productontwikkeling en zo een nog grotere bijdrage te leveren aan de voedseltransitie. Bovendien wil het bedrijf Europees groeien.

Lees bericht




ISM 2023 naar april vanwege onrust in de zoetwarenmarkt

Beurzen - 's Werelds grootste vakbeurs voor zoetwaren en snacks verschuift volgend jaar eenmalig van januari naar april. De uitdagingen en de onzekerheden binnen de internationale zoetwarenindustrie zijn dermate groot dat organisatie in samenspraak met fabrikanten en belangenpartijen heeft besloten de beurs drie maanden uit te stellen. De beurs is volgend jaar ook een dag korter.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid