‘61% van de Nederlanders wil verantwoord uit eten met kerst’
_640_480_90.jpg)
Onderzoek- Van de Nederlanders wil 61 procent met kerst op een verantwoorde manier buiten de deur eten. Dat blijkt uit onderzoek dat online reserveringsplatform TheFork heeft laten verrichten. Op dit moment is nog onduidelijk of de horeca weer open mag met de kerstdagen.
Tijdens de persbijeenkomst van het kabinet, afgelopen dinsdag, werd duidelijk dat de horeca voorlopig de deuren gesloten moet houden. In ieder geval tot december. Om te kunnen achterhalen wat consumenten met kerst willen, liet The Fork onderzoek uitvoeren onder meer dan 600 respondenten, die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. 61% van die ondervraagden denkt er over het kerstdiner in een restaurant te vieren. Daarnaast geeft 82% aan binnen twee weken na de heropening van de horeca weer uit eten te gaan.
Quality time
Uit de gegevens blijkt ook dat de consumenten vertrouwen hebben in de horeca als het gaat om de eigen veiligheid. De belangrijkste reden die de ondervraagden noemen om weer uit eten te gaan, is de grote behoefte aan quality time. 54% van de respondenten wil binnen de eerste twee weken na heropening weer een restaurant bezoeken en 21% geeft aan dit binnen de eerste maand te willen doen. 82% zegt even vaak of vaker uit eten te gaan als alles weer open is. Veel Nederlanders geven dus aan weer buiten de deur te willen eten als de gedeeltelijke lockdown is opgeheven.
Lunch of diner?
Aan de respondenten werd ook gevraagd of ze na de heropening van de restaurants vaker buiten de deur zouden gaan lunchen? Waar voorheen nauwelijks buiten de deur werd geluncht door Nederlanders, geeft 60% van de respondenten nu aan dat wel te zullen gaan doen. Van deze groep zegt 28% dit te doen om de restauranthouders te ondersteunen.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
SVO vakopleiding food neemt Horeca Academie over
Overname - SVO vakopleiding food, mbo-vakopleider en trainer in de foodsector, maakt de overname bekend van de Horeca Academie. Door het samengaan van beide organisaties versterkt SVO vakopleiding food het aanbod aan hoogwaardige opleidingen en innovatieve trainingen aan (toekomstige) culinaire professionals.
Lees berichtSheraton Amsterdam maakt bier van overtollig brood
Voedselverspilling – Sheraton Amsterdam Airport Hotel gaat werk maken van een duurzamere toekomst en introduceert ‘Gouden Brood’, een innovatief bierconcept waarbij overtollig brood uit de keukens van Sheraton Amsterdam als voornaamste ingrediënt wordt gebruikt. Met dit nieuwe initiatief wil hotel een deel van de voedselverspilling terugdringen en zijn steentje bijdragen aan een duurzame wereld. Het ‘Gouden Brood'-bier is vanaf eind...
Lees berichtAnuga biedt internationaal overzicht food en beverage
Vakbeurzen - De aankomende editie van Anuga van 7 t/m 11 oktober 2023 in Keulen geeft niet alleen een overzicht van het wereldwijde aanbod op het gebied van eten en drinken, maar ook op tal van onderdelen zoals diepvries, biologische producten en hot en colddrinks. Als internationale levensmiddelenbeurs biedt het platform een totaaloverzicht op het gebied van eten en drinken.
Lees berichtJubileumeditie van Gastvrij Rotterdam breekt alle records
Vakbeurzen - Gastvrij Rotterdam vierde de afgelopen drie dagen haar 10e editie. De beurs in vijf de hallen van Rotterdam Ahoy was met 500 deelnemende bedrijven volledig uitverkocht, waarmee deze editie de grootste tot nu toe is. Ook werd met 18.559 bezoekers een recordaantal gerealiseerd.
Lees bericht10e editie Gastvrij Rotterdam sfeervol van start gegaan
Vakbeurzen – Veel bezoekende foodprofessionals, veel vakwedstrijden en veel evenementen in sfeervol aangeklede beurshallen. Zo is de jubileumeditie van Gastvrij Rotterdam het beste samen te vatten. Deelnemende bedrijven hadden er bij aanvang van de beurs dan ook duidelijk zin in.
Lees berichtFSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’
Marktcijfers - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.
Lees bericht