‘61% van de Nederlanders wil verantwoord uit eten met kerst’
Onderzoek- Van de Nederlanders wil 61 procent met kerst op een verantwoorde manier buiten de deur eten. Dat blijkt uit onderzoek dat online reserveringsplatform TheFork heeft laten verrichten. Op dit moment is nog onduidelijk of de horeca weer open mag met de kerstdagen.
Tijdens de persbijeenkomst van het kabinet, afgelopen dinsdag, werd duidelijk dat de horeca voorlopig de deuren gesloten moet houden. In ieder geval tot december. Om te kunnen achterhalen wat consumenten met kerst willen, liet The Fork onderzoek uitvoeren onder meer dan 600 respondenten, die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. 61% van die ondervraagden denkt er over het kerstdiner in een restaurant te vieren. Daarnaast geeft 82% aan binnen twee weken na de heropening van de horeca weer uit eten te gaan.
Quality time
Uit de gegevens blijkt ook dat de consumenten vertrouwen hebben in de horeca als het gaat om de eigen veiligheid. De belangrijkste reden die de ondervraagden noemen om weer uit eten te gaan, is de grote behoefte aan quality time. 54% van de respondenten wil binnen de eerste twee weken na heropening weer een restaurant bezoeken en 21% geeft aan dit binnen de eerste maand te willen doen. 82% zegt even vaak of vaker uit eten te gaan als alles weer open is. Veel Nederlanders geven dus aan weer buiten de deur te willen eten als de gedeeltelijke lockdown is opgeheven.
Lunch of diner?
Aan de respondenten werd ook gevraagd of ze na de heropening van de restaurants vaker buiten de deur zouden gaan lunchen? Waar voorheen nauwelijks buiten de deur werd geluncht door Nederlanders, geeft 60% van de respondenten nu aan dat wel te zullen gaan doen. Van deze groep zegt 28% dit te doen om de restauranthouders te ondersteunen.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Rotterdams restaurant Zalmhuis legt jarige in de watten
Actie - Wie jarig is, trakteert! Alleen doet het Rotterdamse restaurant het anders. Dit jaar kunnen jarige gasten bij het Zalmhuis gratis aanschuiven om te genieten van de gerechten op de menukaart.
Lees berichtJan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X
Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.
Lees berichtHorecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers
Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.
Lees berichtLandal GreenParks grote winnaar Parkvakanties Awards
Verkiezing - Bij de jaarlijkse uitreiking van de Parkvakanties Awards is Landal GreenParks opnieuw flink in de prijzen gevallen. Zo won het bedrijf niet alleen de prestigieuze award ‘Populairste aanbieder’, maar werden ook vier individuele vakantieparken bekroond. Hof van Saksen verzilverde maar liefst vier van zijn vijf nominaties, wat het totaal voor Landal GreenParks dit jaar op negen Parkvakanties Awards...
Lees berichtHoreca moet scherper kijken naar logistieke kosten
Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.
Lees berichtHorecava 2025 met 700 exposanten het grootste horeca event
Vakbeurzen - Maandag 13 januari openen de deuren van Nederlandse grootse horecavakbeurs de Horecava in de Rai in Amsterdam. Vierdagen lang wordt dit de ontmoetingsplaats van de foodprofessionals in de wereld van eten, drinken en buitenshuis verblijven. En – hoewel minder dan voorheen – nog altijd de oriëntatieplaats voor trends, ontwikkelingen en nieuwe producten.
Lees bericht