Aantal bedrijven in levensmiddelen neemt met 5,4% fors toe

Industrie – Het aantal levensmiddelenbedrijven is het afgelopen jaar met 5,4 procent gestegen. Die stijging is volledig toe te schrijven aan relatief kleine ondernemingen met minder dan 10 werknemers, vooral in de brood-en deegwarensector en de drankensector. Dit blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2016, die de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) donderdag tijdens haar Jaarbijeenkomst presenteert. Daarnaast wordt aangegeven dat de voedingsmiddelenindustrie een stabiele factor voor de Nederlandse economie is. Met een outputwaarde van 64,9 miljard euro droeg de voedingsmiddelenindustrie het afgelopen jaar voor 37,1 miljard euro bij aan productie in andere sectoren. Volgens het FNLI zijn ondernemers positief gestemd, nu het consumentenvertrouwen en de koopkracht weer groeien. Ook de groeie in het aantal bedrijven laat zien dat er voldoende bedrijvigheid is. Weerstandsvermogen De Monitor laat een dip zien in termen van bruto toegevoegde waarde (-3,7%), de R&D-uitgaven (-3,8% in 2014) en het uitvoersaldo (-3,0%). Dit kan worden verklaard door de dalende afzetprijzen en negatieve mondiale ontwikkelingen. Toch blijft de export goed presteren, met name buiten de EU. Philip den Ouden, directeur FNLI: “Ook bij slechter weer toont de voedingsmiddelenindustrie een groot weerstandsvermogen op de internationale markten. Daarnaast blijkt uit recentere cijfers van het CBS dat de omzet weer groeit in 2016. De goede marktpositie en het innovatieve vermogen stellen de industrie in staat te blijven investeren in betere voedingsmiddelen en een verdergaande verduurzaming van productieketens.” Bron: FNLI/@FoodClicks
Industrie – Het aantal levensmiddelenbedrijven is het afgelopen jaar met 5,4 procent gestegen. Die stijging is volledig toe te schrijven aan relatief kleine ondernemingen met minder dan 10 werknemers, vooral in de brood-en deegwarensector en de drankensector. Dit blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2016, die de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) donderdag tijdens haar Jaarbijeenkomst presenteert. Daarnaast wordt aangegeven dat de voedingsmiddelenindustrie een stabiele factor voor de Nederlandse economie is. Met een outputwaarde van 64,9 miljard euro droeg de voedingsmiddelenindustrie het afgelopen jaar voor 37,1 miljard euro bij aan productie in andere sectoren. Volgens het FNLI zijn ondernemers positief gestemd, nu het consumentenvertrouwen en de koopkracht weer groeien. Ook de groeie in het aantal bedrijven laat zien dat er voldoende bedrijvigheid is. Weerstandsvermogen De Monitor laat een dip zien in termen van bruto toegevoegde waarde (-3,7%), de R&D-uitgaven (-3,8% in 2014) en het uitvoersaldo (-3,0%). Dit kan worden verklaard door de dalende afzetprijzen en negatieve mondiale ontwikkelingen. Toch blijft de export goed presteren, met name buiten de EU. Philip den Ouden, directeur FNLI: “Ook bij slechter weer toont de voedingsmiddelenindustrie een groot weerstandsvermogen op de internationale markten. Daarnaast blijkt uit recentere cijfers van het CBS dat de omzet weer groeit in 2016. De goede marktpositie en het innovatieve vermogen stellen de industrie in staat te blijven investeren in betere voedingsmiddelen en een verdergaande verduurzaming van productieketens.” Bron: FNLI/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Innovatief restwarmte-terugwinningsproject bij PMI
Duurzaamheid - Een bont gezelschap van ingenieurs en andere technici kwam onlangs samen bij Philip Morris-fabriek in Bergen op Zoom. Niet om de achtergronden te horen over de productie van de IQOS-heats die daar worden gemaakt, maar om de details te horen over uniek restwarmte-terugwinningsproject dat PMI samen met JOA Air Solutions uit Delft heeft opgezet.
Lees berichtAlbert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
Duurzaamheid - Albert Heijn Nederland heeft de B Corp certificering ontvangen. Dat heeft het Zaanse retailbedrijf maandag bekendgemaakt. Het behalen van de B Corp certificering ziet AH als een aanmoediging om op de ingeslagen weg naar verdere verduurzaming in te gaan.
Lees berichtKoen Slippens gekozen tot FoodManager van het Jaar
Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres is Koen Slippen, ceo van Sligro Food Group, uitgeroepen tot FoodManager van het Jaar. Het is voor het eerst dat de titel toevalt aan een manager uit het foodservicekanaal.
Lees berichtFHC Formulebeheer lanceert initiatief ‘Food in de Aarde’
Formulenieuws - FHC Formulebeheer lanceert een duurzaam initiatief onder de naam ‘Food in de Aarde’. Bedoeling is dat de organisatie met de aangesloten bedrijven het voor elkaar krijgt jaarlijks meer dan 1.000 bomen in Nederland te planten, in een bijdrage CO2-compensatie te realiseren voor het behoud van de aarde voor toekomstige generaties.
Lees berichtGrolsch toont duurzame innovaties tijdens Dutch Design Week
Event - Koninklijke Grolsch opent tijdens Dutch Design Week (DDW) op het Ketelhuisplein in Eindhoven de deuren van het Grolsch Lab. In de ruimte kunnen bezoekers op een interactieve manier kennismaken met de duurzame resultaten en initiatieven van de brouwerij uit Enschede. Van innovatieve verpakkingen tot verantwoord watergebruik.
Lees berichtRoyal Swinkels opnieuw ‘Sustainable Brewery of the Year’
Brouwerij - Royal Swinkels valt twee keer in de prijzen bij de Icons of Beer 2024. Voor het tweede jaar op rij wint het familiebedrijf de titel ‘Sustainable Brewery of the Year’. Daarnaast wordt de inzet van Sustainability Manager Marthijn Junggeburth bekroond met de titel ‘Sustainability Officer of the Year’.
Lees bericht