Aantal bezoeken buitenshuis nog boven niveaus eerste lockdown


Horecabezoeken

Analyse – De Horeca – inclusief de segmenten  fastservice, vervoer en catering - liggen tezamen -38% lager in P11 (week 41 tot en met  week 44),  in vergelijking met de zelfde periode in voorgaande jaren. Cumulatief gezien tot en met periode P11 is dit -33%. In p4 en P5 lag dit gemiddeld op -56%.

Dat blijkt uit een data analyse van het Rotterdamse bureau Datlinq. Het bedrijf maakt een vierwekelijke rapportage over de bestedingen in de buitenhuismarkt tijden de coronaperiode. De gegevens komen uit het Out-of-Home Shopper monitor. Het onderzoek is het grootste in zijn soort en brengt het consumptiegebruik in Nederland voor alle eet-en drinkgelegenheden buitenshuis in kaart en de aankopen van buitenhuisproducten bij supermarkten.

Bezoek catering stabiel op -25%

Voor catering zakt het aantal bezoeken terug met -25% t.o.v. 2018/19. De piek naar het werk van na de zomervakantie blijft in 2020 achterwege, maar het gedrag strookt niet direct met het advies uit de persconferentie in september. In oktober en november blijft het aantal bezoeken aan het werk stabiel. Totaal blijft catering op -30% staan t.o.v. van de zomerperiode. Bezoeken aan werken liggen op -36%, het is vooral het onderwijs dat met -14% relatief hoog ligt in de laatste 2 perioden.

Horecabezoek daalt naar -51%

Met -51% gaat horeca inclusief het segment fastservice alweer richting het niveau van de eerste lockdown-periode. De omzet komt nu cumulatief uit op -36% (inclusief afhalen, maar exclusief thuisbezorgen). In deze cijfers zit  slechts 2,5 week horecasluiting van de 4 weken. De laatste 2 weken van P11 liggen wel nog 2 keer zo hoog als in de 1e 2 weken van P4 (relatief meer afhalen kan hiervan oorzaak zijn).

Thuisbezorging neemt weer de weg naar boven, naar 6,5% van de avondmaaltijden. Dit betekent dat thuisbezorging nu weer ruim 2 keer hoger ligt dan het niveau van vorig jaar. Daarmee niet de piek bereikend van de eerste lockdown of van P8 maar duidelijk weer hoger dan 4,5% gemiddeld van de laatste 2 perioden. Het is vooral de groep jonger dan 50 jaar die de pieken veroorzaakt. 9% van de avondmaaltijden betekent alweer richting één thuisbezorgmaaltijd per week (het afhalen nog buiten beschouwing gelaten).

Bron: Datlinq

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



Leo catering lanceert lifestyle visie met Mind&Health

Catering - Leo catering start met lifestyle visie, waarbij het streven naar een integraal gezonde levensstijl centraal staat. Leo catering is van mening dat het als cateraar meer kan bijdragen aan vitaliteit dan alleen met voeding en heeft daarvoor een partnership gesloten met Mind&Health.  

Lees bericht

Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid