ABN AMRO: ‘Foodsector krimpt met 4 procent en herstelt in 2021’


Analyse – De foodsector gaat met 4 procent krimpen en zal zich pas gaan herstellen in 2021. Het hardst worden de bedrijven die leveren aan de horeca en de drankensector getroffen door corona. Die laatste sector krijgt te maken met en volumedaling van 8 procent.

Volgens een analyse van ABN AMRO heeft de coronacrisis binnen de foodsector ook twee gezichten. Aan de ene kant zitten die bedrijven die in sterke mate afhankelijk zijn van de horeca en die het als gevolg van alle maatregelen zwaar hebben, maar aan de andere kant zijn er ook bedrijven die leveren aan (online) supermarkten. Deze hebben goed kunnen profiteren van de afgelopen periode.

De impact van de coronacrisis wordt in de foodsector dan ook sterk bepaald door het type afzetkanaal, aldus de bank. De uitgaven in supermarkten bereikten recordhoogtes en bleven ook in juni, juli en augustus op een hoger niveau dan een jaar geleden. Partijen die aan supermarkten leveren, kunnen minstens tot 2021 rekenen op een hogere afzet. De Aardappelen, Groente en Fruit (AGF)-branche laat in 2020 (+1 procent) én 2021 (+2 procent) groei zien, mede door de sterke stijging van verkopen in supermarkten.

Omdat consumenten meer thuis zijn vonden ook veel gemaksproducten, zoals verspakketten en maaltijdboxen, gretig aftrek, aldus ABN AMRO. Zo zijn de uitgaven aan maaltijdboxen sinds mei verdubbeld. Daarentegen daalden gemaksproducten die vooral onderweg worden geconsumeerd, maar ook kant-en-klaar maaltijden.

Voor de gehele sector food ligt dit jaar een omzetdaling van 4 procent in het vooruitzicht. ABN AMRO verwacht dat dit in 2021 slechts ten dele goedgemaakt wordt (+2 procent).

Vleesproducten

De crisis heeft veel impact gehad op de afname van vleesproducten (-5 procent). Doordat de horeca zwaar is getroffen en ook het aantal toeristen sterk afnam, viel een belangrijke afzetmarkt weg. Ook is een groot deel van de vleesproductie bestemd voor de export. Doordat de vraag naar vlees ook in exportlanden door de sluiting van de horeca wegviel, daalde de export in april en mei met maar liefst 17 procent ten opzichte van een jaar geleden. ABN AMRO verwacht dat voor deze branche in 2021 weer sprake zal zijn van groei (+3 procent). Grootste verliezer is de drankensector. De afname van verjaardagsfeestjes, huwelijken, festivals en restaurantbezoeken leidde tot een terugval in de verkoop van frisdranken en alcoholhoudende dranken. De vooruitzichten voor 2020 (-8 procent) zijn dan ook niet positief en de verwachte stijging van 6 procent in 2021 maakt dit slechts ten dele goed.

De crisis heeft volgens ABN AMRO een enorme impact op de foodsector en op het consumentengedrag gehad. “De samenleving is als gevolg van de virusuitbraak enorm veranderd. Anderhalve meter afstand houden is de norm en gelegenheden waar mensen samenkomen, zoals cafés en restaurants, zijn aan strenge regels gebonden. Daarnaast zijn er andere grote maatschappelijke veranderingen die van invloed zijn op de manier waarop mensen nu eten en drinken”, zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food van ABN AMRO. “De dalende export als gevolg van het stilvallen van belangrijke afzetmarkten, heeft de grootste impact gehad op de foodsector als geheel. Ook in de landen om ons heen wordt minder gereisd, werken mensen minder vaak op kantoor en is de horeca aan beperkingen gebonden. Hierdoor daalde de vraag vanuit restaurants, fastfoodketens en cafés in belangrijke exportlanden en kreeg de export een knauw. Gelukkig was de export in juni alweer een stuk positiever, maar de afzet van foodproducten in het buitenland zal voorlopig nog onder druk blijven staan.“

Bron: ABN Amro/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags: abn amro

Gerelateerd nieuws

ABN AMRO: ‘grootste crises voor foodsector lijkt voorbij’

Analyse – Een lichte stijging van het volume van zo’n 0,5 procent in 2024, maar met oplopende personeelskosten, grondstoffen en energie, zorgen gezamenlijk voor verdere druk op de marges in de foodsector. Toch lijkt daarmee de grootste crises voorbij, aldus een analyse van ABN AMRO. De bank heeft de verwachting dat het in de foodsector in de tweede helft van 2024 allemaal wat...

Lees bericht


Tomra introduceert de ‘slimme prullenbak’ SmartBin

Introductie – Emballagefabrikant Tomra en Tikkie introduceren op de Horecava de SmartBin. Bij deze ‘slimme prullenbak’ kunnen gasten van horeca- en fastfoodketens zelf hun herbruikbare bekers inleveren en het betaalde statiegeld via een Tikkie QR-code direct op hun rekening laten storten.

Lees bericht

Succesvolle introductie statiegeldmachine Jumbo Eerbeek

Statiegeld - Na een grootse introductie in september van de nieuwe TOMRA R1-emballachemachine kijkt Jumbo Eerbeek terug op een uiterst succesvolle periode. Ondernemer Christiaan Heine krijgt veel enthousiaste reacties van bestaande en nieuwe klanten. De machine verwerkt tot wel 100 stuks statiegeldverpakkingen per keer en trekt zelfs klanten vanuit het hele land.

Lees bericht



Tikkie groeit in 2022 naar jaarrecord van 5,5 miljard euro

Betaalwijze – In 2022 zijn er 130 miljoen Tikkies verstuurd met een gezamenlijke waarde van 5,5 miljard euro. Vorig jaar werd er nog voor 4,2 miljard aan Tikkies verstuurd. Het totale bedrag betekent niet alleen een jaarrecord, maar laat ook zien dat Tikkie steeds vaker worden gebruikt.

Lees bericht

Tikkie komt met nieuwe functionaliteit ‘Groepie’

Betalen – Betaalapp Tikkie - in 2016 gelanceerd om het betaalverkeer makkelijker te maken - voegt vanaf maandag een nieuwe functionaliteit toe aan de populaire app. Met ‘Groepie’ kunnen meerdere gebruikers groepsuitgaven bijhouden en verrekenen en zijn groepsbetalingen nog eenvoudiger te regelen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid