Tikkie groeit in 2022 naar jaarrecord van 5,5 miljard euro


Domino's bestelling afrekenen met Tikkie / Foto bij: Domino's

Betaalwijze – In 2022 zijn er 130 miljoen Tikkies verstuurd met een gezamenlijke waarde van 5,5 miljard euro. Vorig jaar werd er nog voor 4,2 miljard aan Tikkies verstuurd. Het totale bedrag betekent niet alleen een jaarrecord, maar laat ook zien dat Tikkie steeds vaker worden gebruikt.

Het totale bedrag dat sinds de start van Tikkie, ruim zes jaar geleden, met de app is betaald, komt hiermee op ruim 16,8 miljard euro, laat initiatiefnemer van Tikkies ABN Amro weten . De waarde van de gemiddelde Tikkie nam dit jaar eveneens toe en lag met 41,84 euro ruim 3 euro hoger dan vorig jaar.

Een Tikkie wordt vooral verstuurd om eten, lunch en boodschappen te verrekenen. Dit zijn dan ook de drie meest voorkomende omschrijvingen via Tikkie. Ook maatschappelijke trends zijn goed terug te vinden in de omschrijvingen. Afgelopen jaar leidde het einde van de coronamaatregelen tot een uitbarsting van feestjes en festivals. Tikkies voor ‘munten’, ‘drankjes’ en ‘carnaval’ zijn hier zeker naar te herleiden.

Dagrecord

De drukste Tikkie-dag van dit jaar was vrijdag 25 november, meldt ABN  AMRO. Op die dag werden bijna 530.000 Tikkies opgemaakt. Volgens de bank komt dat niet alleen doordat veel Nederlanders op deze dag hun salaris ontvingen, maar óók omdat Oranje een wedstrijd speelde tegen Ecuador tijdens het WK Voetbal. De wedstrijd luidde het weekend in en leidde tot extra veel Tikkies met omschrijvingen als ‘voetbal’, ‘WK’ en ‘bier’. Gemiddeld worden er op een dag 350.000 Tikkies verrekend.

Groei zakelijk gebruik

Naast consumenten wordt Tikkie ook door steeds meer zakelijke gebruikers gebruikt. Inmiddels gebruiken 25.000 bedrijven Tikkie en is het aantal zakelijke gebruikers in vergelijking met 2021 met 25 procent gegroeid. De populariteit van zakelijk gebruik van Tikkie, leidde ook tot de lancering van Tikkie Zakelijk, een aparte app die de functionaliteit nog eenvoudiger maakt voor haar gebruikers.

Horeca

Naast Tikkie Zakelijk, voegde Tikkie nog meer functionaliteiten toe aan het portfolio, zoals Groepie. Die functionaliteit wordt al gebruikt door zo’n 200.000 mensen. Overige functionaliteiten zijn ook succesvol ontvangen, laat Moreno Kensmil, hoofd Marketing van Tikkie weten. Zo biedt Tikkie sinds dit jaar hulp bij het terugkrijgen van statiegeld op PET-flessen via statiegeldautomaten op stations. Ook is Tikkie dankzij de samenwerking met Butlaroo veel terug te zien in de horeca. Zo kunnen gasten in meerdere cafés en restaurants bestellen met een QR-code via het platform van Butlaroo én betalen via Tikkie.

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid