ABNAMRO: ‘Vlees- en zuivelvervangers verdubbelen in 2030’
Analyse - Ondanks afvlakkende groei kan verkoop plantaardige alternatieven in komende acht jaar verdubbelen. Dat laat ABNAMRO weten in een analyse. De bank baseert de voorspelling op verdere verbetering van de vlees- en zuivelvervangers waardoor de producten meer mensen gaan aanspreken.
De verkoop van zuivel- en vleesvervangers zat de afgelopen jaren flink in de lift, maar lijkt nu af te vlakken. Terwijl in 2019 de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt met 25 procent steeg en in 2020 met 34 procent, stagneerde de verkoop in 2021 (+7 procent). Opvallend was ook dat de huismerken in deze betrekkelijk nieuwe markt harder groeiden dan de merkproducten. De verkoop van zuivelvervangers steeg volgens ABNAMRO in dezelfde periode achtereenvolgens met 11, 34 en 10 procent. Ondanks de explosieve groei in de afgelopen jaren is het marktaandeel van deze producten nog relatief laag in vergelijking met reguliere vlees- en zuivelproducten.
Verdubbelen
De bank verwacht echter dat de verkoop van deze productcategorieën zich voortzet en tot 2030 kan verdubbelen, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Als door schaalvergroting de prijs per product lager wordt en verdere innovatie plaatsvindt op smaak en textuur kunnen vlees- en zuivelvervangers een grotere rol spelen in de eiwittransitie. Daarbij is het belangrijk dat producenten blijven investeren in gezondere producten en het gebruik van grondstoffen met een aantoonbaar lage milieu- en sociale impact.
Eiwittransitie
Vlees- en zuivelvervangers hebben het maatschappelijke tij wat dat betreft mee. Zo wil de overheid het aandeel dierlijke eiwitten in het dieet van consumenten verminderen van 60 procent nu naar 50 procent in 2030. “Dit is een behoorlijke uitdaging. De afgelopen jaren is het lastig gebleken om de vleesconsumptie te verminderen. Ons eetgedrag is onderdeel van vaste patronen. Juist daarom kunnen vleesvervangers een deel van de eiwittransitie goed ondersteunen”, zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Agrarisch en Food van ABN AMRO. “Hoewel zuivel- en vleesvervangers nu nog een vrij kleine categorie zijn, heeft deze markt wel potentie, óók in het buitenland. De marktpenetratie in afzetmarkten als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje is veel lager dan in Nederland. Dit biedt kansen voor Nederlandse producenten om hun kennis in andere landen in te zetten. Internationale uitbreiding heeft als bijkomend voordeel dat de prijs per geproduceerde eenheid door schaalvergroting omlaag kan.”
Bron: ABNAMRO/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Karma Kebab-oprichter Hidde Stolkwijk legt taken neer
Persoonlijk - Hidde Stolkwijk, één van de oprichters van vegan foodconcept Karma Kebab, heeft besloten zijn taken per eind mei neer te leggen. Wat hij hierna gaat doen is niet bekend. Stolkwijk maakt zijn vertrek bekend op Linkedin.
Lees berichtREWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt
Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees berichtEerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten
Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.
Lees berichtSfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten
Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.
Lees berichtJumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties
Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.
Lees bericht