Alcoholvrij bier steeds beter verkrijgbaar in horeca
_1024_768_90.jpg)
Analyse – De beschikbaarheid van alcoholvrije bier varianten in de foodservice segmenten: eten, drinken, sporten, gemak, slapen en evenementen nemen toe. Inmiddels heeft 57 procent van de locaties in deze segmenten alcoholvrij bier beschikbaar, voor pils met alcohol ligt dit op 68 procent. Dat schrijft het Rotterdamse databedrijf Datlinq in een analyse.
Vooral Heineken en Amstel zijn in de alcoholvrij breed verkrijgbaar. Bavaria heeft, net als Amstel, een betere beschikbaarheid met alcoholvrij bier dan het hoofdmerk aandeel pils met alcohol. De beschikbaarheid van Hertog-Jan 0.0 blijft achter in vergelijking met het aandeel hoofdmerk pils met alcohol en voor Grolsch ligt dit op hetzelfde niveau.
De verkoop van alcoholvrij bier is sinds 2010, met bijna 500 procent gestegen volgens de Vereniging Nederlandse Brouwers. Eén op de vijftien gedronken biertjes in Nederland is alcoholvrij. ‘Door het ruime aanbod, dat de afgelopen vijf jaar ruim is verdubbeld, kan de consument bijna niet meer om de alcoholvrije varianten heen,’ aldus Datlinq.
Regionale schikbaarheid
Het aanbod aan alcoholvrij bier is relatief gezien in de Zeeuwse horeca aanwezig. Regionaal gezien blijft Flevoland achter met het aanbod. Ook per type foodservicelocatie zijn grote verschillen. Zo is de beschikbaarheid van alcoholvrij bier in afhaal/bezorg en fastfoodlocaties nog laag. In sportkantines ligt de beschikbaarheid inmiddels wel op een hoog niveau. Dit sluit aan bij doelstellingen van het Nationaal Preventieakkoord, hoewel de beschikbaarheid van alcoholvrij bier in sportkantines, volgens Datlinq, nog niet op hetzelfde (hogere) niveau van bier met alcohol.
Verpakking bier
Bier is in twee op de drie locaties beschikbaar op de tap en bijna 40 procent van de locaties heeft bier in flesjes beschikbaar. Twee op de tien locaties heeft bier in blikjes beschikbaar, dit zijn vaak de fastfoodlocaties maar ook speciaal bier in blik is steeds vaker beschikbaar in cafés. De beschikbaarheid van bier op fles groeit in de horeca het sterkst en inmiddels hebben 40% van de outlets die bier op fles beschikbaar hebben inmiddels een keuze uit 10 of meer varianten. Alcoholvrij bier wordt ook het meest in flesjes geserveerd in de horeca.
Bron: Datlinq/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bierkantine zet extra 0.0 bieren op menu tijdens Dry january
Horeca – Speciaal voor Dry january, de maand waarin veel mensen trachten geen alcohol te drinken, heeft de Utrechtse Bierkantine extra veel 0.0 bieren op het menu gezet. Met zo’n veertig verschillende alcoholvrije en -arme bieren in de koeling heeft het horecabedrijf wellicht het grootste assortiment alcoholvrije en -arme bieren in huis.
Lees bericht‘Extra horecaomzet met beter aanbod alcoholvrij en -arm bier’
Onderzoek - Uit onderzoek door Future of Food Institute door Lowlander blijkt dat de behoefte aan een alcoholarm- en vrij aanbod in de horeca nog steeds groeit. Met een juist aanbod is er in totaal €437 miljoen aan extra omzet te realiseren door de horeca. Reden voor Lowlander om vanaf 2025 als eerste en enige Nederlandse biermerk volledig te focussen op no &...
Lees bericht‘Mooie resultaten nieuwe bestelzuilen en snackmuren Arena’
Voetbalstadion - De Johan Cruijf Arena test sinds dit jaar een snackmuur en bestelzuilen voor biertjes. Doel is de doorloop snelheid van eten en drinken rondom de wedstrijd versnellen. Onlangs deelde het Amsterdamse voetbalstation zelf de verkoopcijfers.
Lees berichtJaarbeurs en Heineken verlengen samenwerking
Samenwerking - Heineken Nederland en Koninklijke Jaarbeurs verlengen hun samenwerking met vijf jaar. Beide partijen werken als sinds 2019 samen.
Lees berichtHeineken en MOJO verlengen partnership voor 7 jaar
Samenwerking - Heineken en festivalorganisator MOJO hebben op Lowlands hun samenwerking met zeven jaar verlengd. Een opmerkelijk lange verlenging, gezien deze partnerships doorgaans met drie jaar worden voortgezet. De langere termijn moet benadrukken dat de verstandhouding tussen beide partijen goed is.
Lees berichtBierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%
Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.
Lees bericht