Amsterdam zet in op levering horeca via grachten


Distributie – De gemeente Amsterdam schrijft in het recent verschenen rapport Watervisie dat het mogelijkheden ziet voor de groei van stadsdistributie op de vele grachten. Met name horecabedrijven langs de Amsterdamse wateren zouden via onder meer elektrische boten goed kunnen worden bevoorraad. De Watervisie van de gemeente Amsterdam wordt met open armen ontvangen door MKB Amsterdam, de belangenbehartiger voor het midden- en kleinbedrijf. “Vracht over de gracht zien wij als een belangrijke kans voor de stad”, zegt een woordvoerder van MKB Amsterdam. “Bereikbaarheid van de stad is voor het midden- en kleinbedrijf van levensbelang. De gemeente is niet altijd doordrongen van dat feit.” Daar lijkt nu verandering in te komen met de nieuwe visie. Halszaak Bij Brouwerij De Prael op de Amsterdamse Wallen is aanvoer via de grachten een halszaak”, zegt Arno Kooy van de bierbrouwerij tegen De Telegraaf. Alles laat het bedrijf via het water komen: gerst voor het bier, etiketten, flessen, kratjes; je kan het zo gek niet bedenken. Elke dag weer. “Alles wat met bier brouwen en bottelen te maken heeft wordt inmiddels al enkele jaren over het water aangevoerd. Maar ook de koffie en de bitterballen die in het proeflokaal worden geserveerd. Eigenlijk kan De Prael niet zonder deze manier van aanvoer.” Zijn transporteur, Rederij Kees, die met elektrische bootjes door de grachten vaart, moet echter over twee maanden het veld ruimen op het Food Center. De gemeente heeft het huurcontract daar opgezegd. Elders op het groothandelsterrein is geen plek voor de reder die dan weinig anders rest dan de boel te sluiten. Kooy: „Dat is echt een levensgroot probleem. Ik heb daar zo snel geen alternatief voor. Een auto kan slechts een kwart vervoeren van wat in een boot kan. Ik ben er heel blij mee. Ik moet er niet aan denken dat ik alles over land moet laten aanvoeren. Met laden en lossen alleen ben ik twee uur kwijt. Zo lang kan ik een straat, als bijvoorbeeld de Warmoesstraat, niet blokkeren. Als er iemand vijf minuten staat te lossen en te laden is dat een probleem en leidt dat al tot een file." Bron: De Telegraaf/@FoodClicks  

Distributie – De gemeente Amsterdam schrijft in het recent verschenen rapport Watervisie dat het mogelijkheden ziet voor de groei van stadsdistributie op de vele grachten. Met name horecabedrijven langs de Amsterdamse wateren zouden via onder meer elektrische boten goed kunnen worden bevoorraad. De Watervisie van de gemeente Amsterdam wordt met open armen ontvangen door MKB Amsterdam, de belangenbehartiger voor het midden- en kleinbedrijf. “Vracht over de gracht zien wij als een belangrijke kans voor de stad”, zegt een woordvoerder van MKB Amsterdam. “Bereikbaarheid van de stad is voor het midden- en kleinbedrijf van levensbelang. De gemeente is niet altijd doordrongen van dat feit.” Daar lijkt nu verandering in te komen met de nieuwe visie. Halszaak Bij Brouwerij De Prael op de Amsterdamse Wallen is aanvoer via de grachten een halszaak”, zegt Arno Kooy van de bierbrouwerij tegen De Telegraaf. Alles laat het bedrijf via het water komen: gerst voor het bier, etiketten, flessen, kratjes; je kan het zo gek niet bedenken. Elke dag weer. “Alles wat met bier brouwen en bottelen te maken heeft wordt inmiddels al enkele jaren over het water aangevoerd. Maar ook de koffie en de bitterballen die in het proeflokaal worden geserveerd. Eigenlijk kan De Prael niet zonder deze manier van aanvoer.” Zijn transporteur, Rederij Kees, die met elektrische bootjes door de grachten vaart, moet echter over twee maanden het veld ruimen op het Food Center. De gemeente heeft het huurcontract daar opgezegd. Elders op het groothandelsterrein is geen plek voor de reder die dan weinig anders rest dan de boel te sluiten. Kooy: „Dat is echt een levensgroot probleem. Ik heb daar zo snel geen alternatief voor. Een auto kan slechts een kwart vervoeren van wat in een boot kan. Ik ben er heel blij mee. Ik moet er niet aan denken dat ik alles over land moet laten aanvoeren. Met laden en lossen alleen ben ik twee uur kwijt. Zo lang kan ik een straat, als bijvoorbeeld de Warmoesstraat, niet blokkeren. Als er iemand vijf minuten staat te lossen en te laden is dat een probleem en leidt dat al tot een file." Bron: De Telegraaf/@FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid