‘Beleving’ belangrijke overlevingsfactor retail


Onderzoek – Zorgen voor beleving is een belangrijke factor om te overleven in het post-corona retaillandschap. Dat blijkt uit onderzoek, dat in opdracht van Unibail-Rodamco-Westfield is uitgevoerd. Ruim een derde van de Nederlandse consumenten wil meer creatieve ervaringen wanneer ze een winkel bezoeken, in ruil voor loyaliteit en affiniteit met merken.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat in het post-corona tijdperk het nog belangrijker is om slim te differentiëren ten opzichte van de mogelijkheden van online. Eerder bleek al uit onderzoek dat 57% van de Nederlandse consumenten vindt dat het aanbod in de winkel anders moet zijn dan online.

Uit de trendanalyse van The Future Laboratory, een bureau dat zich bezighoudt met toekomstig consumentengedrag, blijkt dat het bieden van belevingen cruciaal is om consumenten aan merken te verbinden. De analyse laat een aantal nieuwe trends zien die passen in de opkomende Experience Economy, waaronder het combineren van physical en digital: “The Phygital”. Door een mix van digitale en fysieke contactmomenten met de consument te creëren, kunnen merken op het veranderende consumentengedrag inspelen. Een andere trend is de opkomende populariteit van de “Drive-in Experience”, waarbij consumenten vanuit hun eigen, veilige omgeving toch kunnen genieten van evenementen, concerten, tentoonstellingen en zelfs van retail.

Omwenteling

Volgens Chris Sanderson, co-founder van The Future Laboratory, laat het onderzoek zien voor welke omwenteling de retailsector staat: “Na de eerste lockdowns uit de coronatijd moeten winkels weer opnieuw hun meerwaarde bewijzen aan de consument. Dit betekent dat ze niet simpelweg op dezelfde wijze verder kunnen gaan met het zich richten op het louter verkopen van producten. De crisis biedt echter ook een aantal nieuwe kansen om het verschil te maken en extra waarde toe te voegen aan producten. Het gemakkelijkst gaat dat door een beleving toe te voegen aan de winkelervaring. Een goed voorbeeld is Fest in Amsterdam, waarbij je series kan kijken in een thuisbioscoop om de beste testervaring van hun meubilair te bieden.”

Regie terugpakken

Daarnaast is het volgens Sanderson ook belangrijk dat merken en winkels de regie terugnemen op hun verkoopprocessen: “De tijd dat je producten zoveel mogelijk via verschillende digitale verkoopkanalen voor de laagste prijs probeert te verkopen is een doodlopende straat voor retailers. Uit ons onderzoek blijkt juist dat merken veel meer het verschil kunnen maken door in de winkel hun mooiste producten te verkopen. Consumenten zijn hierbij gebaat omdat ze beter kunnen kiezen en winkeliers kunnen hiermee een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. ”

Bron: Unibail-Rodamco-Westfield/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

BOER&NLekker en platform Lokalist bundelen krachten

Samenwerken - Het korte ketenconcept BOER&NLekker, een initiatief van boerencoöperatie Agrifirm, en bestel- en transportplatform voor lokaal eten Lokalist bundelen hun krachten, met een nieuwe focus op de zakelijke markt. Beide partijen willen met de samenwerking een ‘one-stop shop’ inrichten voor retail, catering en horeca voor directe inkoop bij lokale duurzame boeren.

Lees bericht


Medewerkers horeca hebben financiële last van inflatie

Onderzoek - Bijna de helft (46 procent) van de Nederlandse eerstelijnsmedewerkers in dienstverlenende sectoren zoals de horeca, werkte dit jaar meer uren om hun levensonderhoud te bekostigen. Maar ondanks die extra uren was het toch ook nog noodzakelijk voor medewerkers om extra financiële maatregelen te nemen.

Lees bericht


Vrumona neemt ‘Butcha Kombucha’ over

Overname - Vrumona is eigenaar geworden van het Kombucha-merk Butcha, nadat het al jaren exclusief distributeur was onder haar innovatie-label ‘Sir Joe’. Het frisdrankenbedrijf neemt het merk over van de grondleggers Siewerd Nicolai, Jiri Brandt & Samuel Levie. Vrumona wil met het merk groeien en introduceert het op korte termijn ook bij supermarkten.

Lees bericht


Gebruik creditcards vaak ongewenst bij retail in Nederland

Betaalmethode - Het gebruik van creditcards in Nederlandse supermarkten en conveniencestores ligt Europees gezien laag. Opmerkelijk want veel Nederlanders betalen wel in het buitenland met hun creditcard. Amper 2,5 procent van de kassabetalingen in Nederland wordt afgerekend met een creditcard.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid