‘Bezorgtijd van 36 minuten bij een maaltijd is acceptabel’
Onderzoek - Smaak en kwaliteit zijn het belangrijkste bij bezorgmaaltijden, gevolgd door gemak. De prijs wordt door 13% van de Nederlanders op één gezet bij bezorgen en een bezorgtijd van 36 minuten vinden mensen acceptabel. Dat zijn enkele uitkomsten uit een onderzoek naar maaltijdenbezorging gedaan door maaltijdenbezorgdienst Deliveroo.
Niet alleen werd gekeken naar het nu, maar ook naar de maaltijdbezorging in de toekomst en de verwachtingen over voeding. Duurzaamheid, smaak en kwaliteit blijken daarin een hoofdrol te spelen. Wat duurzaamheid betreft geeft de helft van de respondenten aan gemiddeld meer aan een maaltijd uit te willen geven als ze weten dat de producten biologisch zijn, de verpakking biologisch afbreekbaar is of de CO2-uitstoot wordt gecompenseerd.
Wat vaker blijkt uit onderzoeken is dat de consument ook een bereidheid heeft voor duurzaamheid meer te betalen. Bij bezorgmaaltijden blijkt het bedrag op €2,40 extra uit te komen, dat mensen bereid zijn te betalen voor een duurzame maaltijd. De bereidheid bij vrouwen is hier groter dan bij mannen, namelijk 60% versus 42%. Vrouwen zijn gemiddeld bereid €2,55 meer te betalen, mannen slechts €2,27. In de praktijk blijkt de bereidheid om deze bedragen extra te betalen vaak minder hoog.
Dat smaak hoog scoort is niet zo verwonderlijk. Bijna de helft van de ondervraagden zet dit bovenaan. Bijna een kwart van de respondenten (23%) vindt gemak daarentegen het belangrijkste. De prijs is slechts voor 13 procent het belangrijkste. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Team Vier onder 304 tech-minded respondenten in de periode 20 tot 27 februari 2020.
De respondentengroep geeft aan gemiddeld twee keer per maand een maaltijd te laten bezorgen. Bij de bestellers in de Randstad ligt dat iets hoger. Zij zijn bovendien bereidheid iets meer voor de maaltijden te betalen. Een op de vijf respondenten geeft verder aan vaker maaltijden te gaan bestellen. Als die mogelijkheden er zijn, mag dat ook vanuit supermarkten. Van de 35-49 jarigen is een kwart positief over een toekomstige mogelijkheid om kant-en-klare maaltijden uit supermarkten thuis te laten bezorgen.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
FSIN ziet bezorgmarkt in Nederland minder hard groeien
Analyse – De boodschappen- en maaltijdbezorging in Nederland is na de coronaperiode minder hard doorgegroeid. De markt groeide dit jaar weliswaar nog met 4,6% naar een omzet van €7.982 miljoen, maar is in vergelijking met de groei van 2021 en 2020 fors lager. Toen bedroeg de groei respectievelijk nog 29% en 52%. De cijfers zijn afkomstig uit het FSIN Dossier Delivery 2022 van het FoodService Instituut Nederland. De...
Lees berichtSterke groei HelloFresh in eerste kwartaal 2022
Maaltijdbezorging - Maaltijdbezorger HelloFresh heeft een sterk eerste kwartaal achter de rug. Zowel het aantal klanten dat gebruik maakte van de maaltijdbox als omzet namen fors toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Lees berichtSodexo en Uber Eats sluiten deal maaltijdbezorging thuiswerkenden
Overeenkomst - Sodexo en Uber Eats hebben een wereldwijde overeenkomst gesloten dat de bezorgdienst zeven dagen per week maaltijden gaat bezorgen aan houders van een Sodexo-restaurantpas. De nieuwe dienst is volgens Sodexo een logisch gevolg van het werken op afstand en vormt een aanvulling op het huidige online bestel- en betalingsaanbod met de Pass Restaurant-kaart.
Lees berichtJust Eat Takeaway ziet omzet en kosten fors toenemen
Maaltijdbezorging - Maaltijdbezorgbedrijf Just Eat Takeaway heeft in het eerste halfjaar van 2020 de omzet fors zien toenemen, maar ook de kosten. Het verlies nam daardoor ook toe.
Lees berichtNieuwe Europese regels voor bezorgplatforms
Wetgeving - De rechten van maaltijdbezorgende frituurspeciaalzaken ten opzichte van online-platforms zijn voortaan beter beschermd. Dit komt door nieuwe Europese regels die op 12 juli van kracht werden.
Lees berichtOnline platforms vooral populair vanwege bestellen maaltijden
Analyse - Van de Nederlanders van 12 jaar of ouder heeft 58 procent in 2019 wel eens gebruik gemaakt van online platforms om goederen of diensten te bestellen of uit te wisselen. Het vaakst bestelden mensen maaltijden, kochten tweedehands goederen of boekten een accommodatie via zo’n online platform.
Lees bericht