Bier met minder alcohol steeds populairder
Biermarkt – De Nederlandse bierdrinker drinkt steeds minder bier en wanneer die bier drinkt kiest hij steeds vaker voor een biertje met een lager alcoholpercentage. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Nederlandse Brouwers. De bierverkopen zijn door de slechte zomer en hoge inflatie volgens de brouwers in 2023 zowel voor thuis als in de horeca licht teruggelopen.
De Nederlandse brouwers roepen het nieuwe kabinet op om de belastingverhoging op alcoholvrij bier terug te draaien door een nultarief in te voeren. Nederlandse Brouwersvoorzitter Fred Teeven: “De afgelopen jaren werd al steeds vaker een alcoholvrij of -arm bier gedronken. We zien nu ook dat er steeds meer wordt gekozen voor bier met minder alcohol erin. Brouwers spelen op deze maatschappelijke ontwikkeling in door een groter en smaakvoller aanbod aan alcoholvrije, arme en laag alcoholische bieren.”
Gerichte aanpak
De Nederlandse bierdrinker weet dus heel goed wat wanneer past bij een evenwichtige levensstijl waarbij genieten, gezelligheid, bewust en verantwoord, uitstekend samengaan. Teeven: “We hopen dat het nieuwe kabinet dit ook ziet en daarom kiest voor een gerichte aanpak om overmatige alcoholconsumptie of drinken van alcohol onder 18 jaar tegen te gaan.” Daarentegen is hij tegen maatregelen die alleen maar tot doel hebben de schatkist te vullen. “Laat de bierdrinkers die verantwoord genieten met rust en stop met maatregelen zoals de recente accijnsverhoging of forse verhoging van de verbruiksbelasting.”
Slecht weer
In 2023 is zowel de horeca- als de thuisconsumptie van bier gedaald. De verkopen van pils en biermixen (zoals Radlers) daalden respectievelijk met 6,5 en 15,2 procent. Waar de afgelopen jaren vooral de consumptie van speciaalbier en alcoholvrij bier groeide, bleef de verkoop dit jaar stabiel. Ook had de inflatie een negatieve impact op de verkoop. Daarnaast speelde ook het slechte zomerweer de biermarkt parten.
Alcoholvrij bier
De afgelopen tien jaar was alcoholvrij de groeimotor van de bierverkoop. De verkoop hiervan steeg tussen 2010 en 2022 met 555 procent. Er zijn in die periode steeds meer varianten van alcoholvrijbier bijgekomen en door inspanningen van brouwerijen is alcoholvrij bier steeds beter beschikbaar geworden in de horeca, in sportkantines en op studentenverenigingen. Voor 2024 zijn de vooruitzichten niet goed, aldus de Nederlandse Brouwers. De overheid heeft vanaf 1 januari de frisdrankenbelasting, die ook van toepassing is op alcoholvrij bier, namelijk met 196 procent verhoogd. Fred Teeven: “Samen met de overheid hebben brouwerijen afspraken gemaakt om de verkoop van alcoholvrij bier te stimuleren. Dit streven wordt ondermijnt door de belastingverhoging. Als de overheid serieus is over de rol van alcoholvrij bier in het kader van preventie, dan moet alcoholvrij bier worden vrijgesteld van de frisdrankenbelasting.”
Accijnsverhoging
Brouwerijen maken zich zorgen over 2024. De overheid heeft de accijns op bier per 1 januari fors verhoogd. Zo betaal je voor sommige speciaalbieren bijna 50 procent extra accijns. Dit komt bovenop de toch al gestegen prijzen en de dalende verkoop. Fred Teeven: “Deze accijnsverhoging is een grote klap voor de biersector. De overheid maakt het bier nog duurder en vergroot ook de accijnsverschillen fors tussen Nederland en onze buurlanden. Zo is de accijns op pils in Nederland ruim vier keer zo hoog als in Duitsland en voor sommige ruim vijf keer zo hoog. Dit is niet meer uit te leggen aan de consument. We zien dus ook steeds meer berichten dat Nederlanders hun bier in België of Duitsland kopen.”
Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bierkantine zet extra 0.0 bieren op menu tijdens Dry january
Horeca – Speciaal voor Dry january, de maand waarin veel mensen trachten geen alcohol te drinken, heeft de Utrechtse Bierkantine extra veel 0.0 bieren op het menu gezet. Met zo’n veertig verschillende alcoholvrije en -arme bieren in de koeling heeft het horecabedrijf wellicht het grootste assortiment alcoholvrije en -arme bieren in huis.
Lees bericht‘Extra horecaomzet met beter aanbod alcoholvrij en -arm bier’
Onderzoek - Uit onderzoek door Future of Food Institute door Lowlander blijkt dat de behoefte aan een alcoholarm- en vrij aanbod in de horeca nog steeds groeit. Met een juist aanbod is er in totaal €437 miljoen aan extra omzet te realiseren door de horeca. Reden voor Lowlander om vanaf 2025 als eerste en enige Nederlandse biermerk volledig te focussen op no &...
Lees bericht‘Mooie resultaten nieuwe bestelzuilen en snackmuren Arena’
Voetbalstadion - De Johan Cruijf Arena test sinds dit jaar een snackmuur en bestelzuilen voor biertjes. Doel is de doorloop snelheid van eten en drinken rondom de wedstrijd versnellen. Onlangs deelde het Amsterdamse voetbalstation zelf de verkoopcijfers.
Lees berichtTwo Chefs Brewing zet ludieke pils-actie in voor ADE
Actie – Rondom het Amsterdam Dance Event (ADE) zijn er altijd verschillende acties. Maar er is één campagne die bijzonder opvalt: De posters met de tekst ‘Looking for quality pils?’, die overal in Amsterdam zijn te vinden. De afzender achter de ludieke campagne? De Amsterdamse brouwerij Two Chefs Brewing, die hun nieuwste bier genaamd ‘Pils’ op een opvallende manier wil promoten.
Lees berichtJaarbeurs en Heineken verlengen samenwerking
Samenwerking - Heineken Nederland en Koninklijke Jaarbeurs verlengen hun samenwerking met vijf jaar. Beide partijen werken als sinds 2019 samen.
Lees berichtHeineken en MOJO verlengen partnership voor 7 jaar
Samenwerking - Heineken en festivalorganisator MOJO hebben op Lowlands hun samenwerking met zeven jaar verlengd. Een opmerkelijk lange verlenging, gezien deze partnerships doorgaans met drie jaar worden voortgezet. De langere termijn moet benadrukken dat de verstandhouding tussen beide partijen goed is.
Lees bericht