Biermarkt bijna terug op niveau voor de COVID


Verkoop van alcoholvrij bier blijft groeien, ook in tweede kwartaal / Foto bij: BierbrouwerijKantoor

Analyse - De Nederlandse biermarkt is bijna terug op het niveau van voor de COVID-19-pandemie. De biermarkt is alleen wel veranderd. Zo is het aandeel alcoholvrij bier en speciaalbier de afgelopen jaren gegroeid en dat van pils iets gedaald.

De biercijfers van de Nederlandse brouwers laten ook zien dat in 2022 de bierdrinker weer massaal de horeca heeft teruggevonden. Het thuis genieten is wat afgenomen. Nederlandse Brouwers-voorzitter Fred Teeven vindt het ondanks de fraaie cijfers nog te vroeg om te spreken over een herstel van de Nederlandse biersector. “De biersector heeft de afgelopen jaren veel voor de kiezen gekregen en het blijft maar doorgaan. Daarom een oproep aan kabinet om op de pauzeknop te drukken en even niet met nieuwe maatregelen en belastingverhogingen te komen,” aldus de voorman.

Voor de kiezen

De bierverkopen zijn weliswaar terug op het niveau van voor de COVID-19-pandemie, maar die cijfers vertellen slechts een deel van het verhaal, aldus Teeven. ‘Ik spreek veel brouwers. Brouwers, en zeker die waarvan de horeca het belangrijkste afzetkanaal is, hebben het tijdens de COVID-pandemie stevig voor de kiezen gekregen. Vervolgens heeft de COVID-19-crisis plaatsgemaakt voor de energie-, grondstoffen- en arbeidsmarktcrises. Met forse kostenstijgingen tot gevolg.’

Nieuwe maatregelen

Ook in 2023 zal er geen tijd zijn om op adem te komen. Zo zijn onder andere vele brouwers nu druk bezig met statiegeld op blik dat vanaf 1 april wordt ingevoerd. De belasting op alcoholvrij bier gaat fors omhoog en de prijzen van grondstoffen, arbeid en energie lijken ook nog steeds verder te stijgen. Er komt per 2024 een nieuw systeem voor de berekening van accijnzen op bier. Volgens onze berekeningen stijgt de accijns daardoor met 5%, met hogere bierprijzen tot gevolg. Teeven maakt zich daarom grote zorgen voor het komende jaar. ‘Of brouwers nog niet voldoende voor hun kiezen krijgen, broedt de staatssecretaris van VWS ook nog eens op weer nieuwe, beperkende en prijsverhogende maatregelen waarvan brouwers de gevolgen gaan ondervinden. Additionele prijsmaatregelen, denk aan accijnsverhogingen, staan het herstel van de sector in de weg.’

Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht

Schiphol vernieuwt Lounge 2 met nieuwe horecaconcepten

Luchthaven - Schiphol werkt aan de vernieuwing van Lounge 2, het gebied dat zich bevindt na de securitycontrole voor passagiers met bestemmingen veelal buiten Europa. Het horeca- winkelgebied krijgt een nieuwe inrichting, waarbij de beleving van passagiers centraal staat. Er wordt ruimte gemaakt voor nieuwe luxe merken en een vernieuwd aanbod aan horeca- en winkelmogelijkheden. 

Lees bericht




Minder faillissementen in februari, maar horeca stijgt

Analyse - In februari zijn 26 minder bedrijven failliet verklaard dan in januari, meldt het CBS. Dat is een daling van 7 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter bijna 2 jaar stijgend. Relatief gezien werden er in februari de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid