Bunzl Retail wekt eigen energie voortaan zelf op


Ernie van Huet en Wilbert Wachtendonk van Bunzl Retail & Industry / Foto bij: Jelle Wielinga

Duurzaamheid - Bunzl Retail & Industry zorgt voortaan voor de eigen energie. Het bedrijf plaatste daarvoor 3.567 zonnepanelen op het dak van de locatie in Arnhem. Het bedrijf in verpakkingen en logistieke retailoplossingen, zet daarmee een volgende stap richting een duurzame toekomst.

Voor de panelen was het noodzakelijk om 22 kilometer aan elektrakabels op het dak van het Arnhemse bedrijf te plaatsen. Daarnaast moeten er tal van interne aanpassingen plaatsvinden. Maar nu het in gebruik is, kan het bedrijf zowel de locatie Arnhem als in Waalwijk voortaan voorzien van zelfopgewekte elektriciteit.

Duurzaamheidsbeleid

Bunzl Retail & Industry kijkt bij het duurzaamheidsbeleid niet alleen naar het eigen bedrijf, maar naar de hele keten. Van leverancier tot afvalverwerking en van het consumentengedrag tot hun eigen milieuprestaties. Ieder jaar brengt het bedrijf daarom de cijfers in kaart aan de hand van de drie scopes brandstof, elektriciteit en afvalstoffen. Stappen om meer te reduceren, besparen en recyclen worden gezet en ambitieuze doelstellingen voor het volgende jaar worden gesteld. Het gebruik van zonne-energie is een enorme stap in het behalen van de doelstelling om in 2025 voor 100 procent gebruik te maken van hernieuwbare elektriciteit. “We vinden het belangrijk om het iedere dag een beetje beter te doen. Voor het milieu én voor de maatschappij. Zo hebben we bijvoorbeeld aandacht voor circulariteit en steunen we de lokale zorg. Op het gebied van milieu is het plaatsen van de zonnepanelen een mooi nieuw voorbeeld,” aldus Wilbert van Wachtendonk, Managing Director bij Bunzl Retail & Industry.

Energieneutraal

De 3.567 zonnepanelen leveren een vermogen van 1.212 kilowattpiek (kWp). Dat staat gelijk aan een stroomconsumptie van ruim 475 gezinshuishoudens per jaar. Hierdoor kan het bedrijf het gehele jaar genieten van eigen opgewekte stroom en zijn tevens alle elektrische auto’s van personeel en bezoekers op te laden. “En in de toekomst ook vrachtwagens. Dat zorgt voor een reductie van 227 ton van onze jaarlijkse CO₂-uitstoot en zo gaan wij als bedrijf energieneutraal opereren. Het overschot aan energie leveren wij terug aan het elektriciteitsnet,” licht Ernie van Huet, Manager Operations bij Bunzl Retail & Industry, toe.

Bron: Bunzl/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Tweede Nationale Aardappelrooidag

Event - Op zaterdag 3 september vindt de tweede editie van de Nationale Aardappelrooidag plaats. Na het succes van de afgelopen editie, is de rooidag dit jaar nog grootser met telers verdeeld over het hele land. Zij zetten hun akkers open om jong en oud te leren over de duurzame groei en oogst van aardappelen.

Lees bericht


Jan Ernst de Groot wordt Chief Sustainability Officer Ahold Delhaize

Benoeming  – Ahold Delhaize kondigt woensdag aan dat Jan Ernst de Groot is aangesteld als Chief Sustainability Officer (CSO). In deze nieuw gecreëerde functie zal hij verantwoordelijk zijn voor het succes van de integrale visie, strategie en doelstellingen van Ahold Delhaize met betrekking tot alle aspecten van ecologische duurzaamheid, gezond eten, sociale impact, ethiek, mensenrechten en bestuur.

Lees bericht

Aldi haalt doelstelling CO2-reductie ruimschoots

Formulenieuws  – ALDI heeft de eigen uitstoot van broeikasgassen (CO₂) met 48.3 procent verlaagd ten opzichte van 2015. Daarmee werd de gestelde klimaatdoelstelling voor 2021 ruimschoots behaald. De discounter publiceert de resultaten in het internationale Duurzaamheidsverslag over 2021.

Lees bericht

Holland Food Service gaat voor 100% groene stroom

Zorg - Holland Food Service zet in op verduurzaming. Op de productielocatie in Wijchen is een zonnecentrale in gebruik genomen en vervangt Groendus de energiemeters voor slimme meters. Ook oriënteert Holland Food Service zich om gebruik te gaan maken van de Groendus Energiemarktplaats, zodat bij onvoldoende aanbod toch groene stroom inzetbaar is.

Lees bericht


FCSI-congres: ‘Verduurzaming is geen vraag, maar een eis’

Congres - De transitie naar duurzaamheid en minder voedselverspilling was het centrale thema tijdens het FCSI-congres Hospitality Hub 2022 in Hotel de Werelt in Lunteren. Het congres dat door corona twee jaar was uitgesteld, kende een goede line-up met sprekers als Paul van Oers van de Hotelschool Maastricht, Emma Kallen sustainability consultant bij Factor Delta, impact manager Kathelijn van Elk van...

Lees bericht

Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid