Cacaofruit bite van Gudrun wint zilver op ISM


Gudrun won de tweede prijs voor het product UPPA op de ISM in Keulen

Verkiezing  - Gudrun, een leider in de ontwikkeling, productie, verpakking en commercialisering van echte Belgische chocolade en truffels, heeft de zilveren medaille gewonnen tijdens de snack- en zoetwarenbeurs  ISM Keulen.

Gudrun sleepte de prijs binnen met UPPA, een innovatieve en duurzame cacaofruit bite die niet alleen plantaardig is, maar ook uitblinkt dankzij de verpakking gemaakt van landbouwafval.

De cacaofruit bite van Gudrun is een tractatie met een unieke vulling. Via upcycling hebben de meester-chocolatiers van het cacaobedrijf uit Lier de witte pulp, die rond de cacaoboon zit en meestal op de afvalberg verdwijnt, in de vulling verwerkt. Het resultaat? Een fruit bite met fruitige en pittige smaak die mooi in balans is met de intense 76% pure chocolade. De jury wist het product te waarderen met een tweede plaats. “De prijs is een mooie erkenning voor de toewijding van Gudrun om meer te doen voor onze planeet en onze toekomstige generaties”, zegt Sofie De Lathouwer, CEO van Gudrun.

Minder afval

Een van de belangrijkste kenmerken van UPPA is dat Gudrun met dit product de afvalstromen beperkt. Normaal gebruiken we voor de productie van chocolade slechts 30% van de cacaovrucht, namelijk de boon die in de kern van de vrucht zit. De witte pulp rond de boon is prima eetbaar, maar wordt in de meeste gevallen weggegooid. Wetende dat we wereldwijd jaarlijks 14 miljoen ton cacaovruchten oogsten, dan wil dit zeggen dat 70% van de opbrengst in een afvalstroom terechtkomt.

Composteerbaar

Wat UPPA nog specialer maakt, is de cup waarin de cacaofruit bites verpakt zijn. De cup is 100% composteerbaar en bestaat uit ‘upcycled’ landbouwafval. Daardoor is dus niet alleen de inhoud plantaardig en duurzaam, maar draagt ook de verpakking bij tot een betere wereld.

Bron: Gudrun/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nestlé komt met eerste KitKat met traceerbare cacao

Introductie - Nestlé introduceert de eerste KitKat ‘Breaks for Good’ die gemaakt is met traceerbare cacaomassa. De basis voor de KitKat is afkomstig van bonen die verbouwd zijn door de boerengezinnen die deelnemen aan het Income Accelerator programma van Nestlé.

Lees bericht


Cacaofabriek Wild Child Cacao wil verduurzamen en groeien

Crowdfunding – De ambachtelijke chocolademakerij Wild Child Cacao in Amsterdam Noord wil nieuwe en duurzamere machines aanschaffen en groeien. De twee initiatiefnemers Eva Kuin en Malou Dronkers van de cacaofabriek zijn daarom en crowdfundingactie gestart om de benodigde 50.000 euro binnen te halen.

Lees bericht

Chocoladehuis Guylian verduurzaamt duty free assortiment

Chocolade - Het Belgische chocolademerk Guylian, bekend van het klassieke zeebanket, lanceert een vernieuwd duty free assortiment. Ook de Master’s Selection is in een geheel nieuw, duurzaam jasje gestoken. De vernieuwde collecties zullen vanaf half oktober verkrijgbaar zijn binnen de travel retail kanalen en duty free shops.

Lees bericht



Nestlé start cacaoplan tegen kinderarbeid, met inkomensgroei boeren

Duurzaamheidsplan - CEO Mark Schneider van Nestlé heeft vandaag een ‘Living Income’ plan aangekondigd om de risico's op kinderarbeid in de cacaoproductie aan te pakken. Doel achter het plan is de inkomensgroei van cacaoboeren versnellen, zodat de levensstandaard van cacaoboeren en hun familie verbetert. Tegelijkertijd wordt in het plan de regeneratieve landbouw en gendergelijkheid bevorderd.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid